۱۸ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۷
فقر مطلق در دو هفته ریشه‌کن میشود؟

خط فقر عبارت است از میزان درآمدی که شخص بتواند به وسیله‌ آن نیازهای اساسی مادی خود را تأمین کند، بنابراین افرادی که از نظر میزان درآمد پایین‌تر از آن قرار بگیرند، فقیر و افرادی که از نظر درآمدی بالاتر از آن باشند غیرفقیر محسوب می‌شوند. از آنجاییکه نیازهای اساسی مادی بسته به تنوع زمان، مکان و جوامع متفاوت است، خط فقر در هر کشوری متفاوت خواهد بود و به میزان توسعه و ارزش‌های اجتماعی آن جامعه بستگی دارد.

به گزارش بیداربورس خط فقر عبارت است از میزان درآمدی که شخص بتواند به وسیله‌ آن نیازهای اساسی مادی خود را تأمین کند، بنابراین افرادی که از نظر میزان درآمد پایین‌تر از آن قرار بگیرند، فقیر و افرادی که از نظر درآمدی بالاتر از آن باشند غیرفقیر محسوب می‌شوند. از آنجاییکه نیازهای اساسی مادی بسته به تنوع زمان، مکان و جوامع متفاوت است، خط فقر در هر کشوری متفاوت خواهد بود و به میزان توسعه و ارزش‌های اجتماعی آن جامعه بستگی دارد.

*انواع فقر

· فقر مطلق: فقر مطلق فقری است که منحصراً به وضعیت افراد خاص بدون هیچگونه مقایسه بین آنها و دیگران اشاره دارد و زمانی اتفاق می‌افتد که زندگی افراد مورد نظر، در معرض آسیب نقصان‌های جسمی یا اجتماعی- فرهنگی باشد.

· فقر نسبی: فقر نسبی به وضعیت افراد در مقایسه با دیگران اشاره دارد.

· فقر اولیه:  اگر معیشت مادی انسانی (بر حسب تغذیه، پوشاک و مسکن) تضمین نشود، آن را فقر اولیه نامند.

· فقر ثانویه: محرومیت از مشارکت در زندگی اجتماعی عادی یا به عبارت دیگر، عدم حصول حداقل سطح مشارکت فرهنگی یا اجتماعی معمول، گفته می‌شود.

*خط فقر در ۱۰ سال گذشته

*چند میلیون نفر در ایران زیرخط فقر هستند؟

سال گذشته خط فقر مطلق برای کلان‌شهرها عددی حدود ۱۰ میلیون تومان اعلام شد که براساس اظهارات کارشناسان اقتصادی اکنون، این رقم با توجه به گرانی‌های اخیر و عدم افزایش حقوق می‌تواند تا بیش از ۱۲ میلیون تومان نیز افزایش داشته باشد. از طرفی هم آمارهای رسمی نشان می‌دهد که بین ۳۰ تا ۴۰ میلیون نفر یعنی ۱۰ میلیون خانواده ۴ نفره در کشور زیرخط فقر مطلق هستند آماری که نشانه‌های آن را با پدیده‌هایی مانند کارتن‌خوابی، قبرخوابی، اتوبوس‌خوابی، افزایش دزدی و ... در جامعه دید.

نکته: خط فقر بیش از ۱۰ میلیون تومانی مورد انتقاد برخی کارشناسان قرار گرفت، چراکه معتقدند با تعیین آن ۹۰ درصد ایرانی‌ها زیر خط فقر قرار خواهند گرفت.

*حکمی برای فقیر نبودن

در روزهای گذشته ابراهیم رئیسی رئیس جمهور دستور یک برنامه جهادی را داد و از مسئولان خواست که پایه فقر مطلق به ۱۴۰۱ باز نشود.

*راه حل‌های خروج از فقر چیست؟

کنترل تورم، حفظ ارزش پول ملی، جلوگیری از افزایش قیمت ها، حمایت از تولید، اشتغال مولد و کاهش بیکاری و کمک نقدی از جمله راه‌حل‌هایی هستند که میتوان برای کاهش فقر در نظر گرفت. با این حال اجرایی شدن هر کدام از این سیاست‌ها احتیاج به زیرساخت‌های بسیاری دارد که عوامل متعددی از جمله مشکلات بین‌المللی مانند تحریم‌ها، استراتژِی های اقتصادی دولت و ... بر آن تاثیر میگذارد باید ببینیم در دو هفته آینده دولت با کدام راه‌حل میخواهد به جنگ فقر مطلق برود.

*۱۰۰هزار میلیارد تومان فقط برای یک ماه

راحت‌ترین راه برای کمک به معیشت افراد در ۲هفته تزریق نقدینگی است چرا که کاهش تورم، کنترل نرخ ارز و حمایت از تولید نیاز به زمان و برنامه‌ریزی‌های بیشتری دارد، با حسابی سرانگشتی اگر خط فقر را ۱۰ میلیون تومان درنظر بگیریم و براساس آمار ۱۰ میلیون خانواده زیر این خط در ایران داشته باشیم، حدود ۱۰۰ هزار میلیارد تومان به صورت ماهانه وجه نقد نیاز است که فقط برای یک ماه فقط مطلق وجود نداشته باشد.

دولت با چه برنامه و بودجه‌ای می‌تواند فقر مطلق را در ۲ هفته پایانی سال ۱۴۰۰ ریشه‌کن کند؟

کد خبر 14587

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 1 =