۲۴ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۷:۴۵
برزخ برجام

کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه بازار سهام درحال تجربه وضعیتیست که شاید در چند سال اخیر کمتر تجربه شده باشد، گفت: از طرفی جنگ در یکی از امن ترین مناطق دنیا در چند ده اخیر، گریبان بازارهای جهانی را گرفته و از طرف دیگر تبعات این جنگ وضعیت سیاسی کشور را متاثر کرده است.

محمدهادی صحت پور در گفت‌وگو با بیداربورس افزود: شاید مهم ترین پارامتری که در حال حاضر بر وضعیت بازار سهام تاثیر گذار هست موضوع برجام و آینده اقتصادی-سیاسی کشور باشد که اگرچه کم و بیش از عدم تاثیرگذاری آن بر وضعیت معیشتی سخن گفته می شود، اما به وضوح وابستگی حتی در جزئیات اقتصادی به خصوص برنامه ریزی بودجه ای به موفقیت و عدم توفیق آن دیده می شود. 

این کارشناس بازار سرمایه گفت: بازار سهام اما در این روزها و به خصوص پس از توقف مذاکرات در روز های ابتدایی هفته و روز گذشته به دلیل کم رنگ شدن خوش بینی ها به نهایی شدن احیای برجام، وضعیت نوسانی به خود گرفته است. برزخی که ماه هاست در بازار سهام ادامه دارد و به نظر می رسد همچنان نوری از ته این تونل دیده نمیشود. 

وی تصریح کرد: رشد قیمت سنگین در بازارهای کالایی که شاید اگر در وضعیتی عادی تجربه می شد رشد قابل ذکر بازار سهام را به دنبال داشت نیز بی ثمر بوده و نتوانسته به فاز انتظار پایان بدهد،به نظر می رسد در کوتاه مدت و با وضعیت شکل گرفته، احتمال رشد نرخ ارز وجود خواهد داشت و با توجه به ریسک گریزی و بی اعتمادی به بازار سهام شاید نتوان انتظار زیادی از این بازار در کوتاه مدت داشت هرچند این موضوع بازار سهام را از وضعیت نزولی قبلی نیز خارج کرده است. صحت پور با اشاره به ارزندگی بازار گفت: بازار سهام و سطوح قیمت ها در وضعیت به شدت ارزنده قرار دارند اما به نظر می رسد خرد جمعی بازار در حال اعمال ریسک های سیستماتیک قابل توجهیست که در صورت عدم دسترسی به توافق وجود خواهد داشت. به هرحال با توجه به وضعیت فروش شرکت ها و احتمال گزارش های قابل قبول در نمادهای بزرگ سطوح قیمت ها از منظر بنیادی از ارزندگی زیادی برخوردار هستند و همین مساله چشم انداز سال جدید را نیز روشن نگه میدارد. بازار ارز نیز نشان داده که به نوعی سطوح کف قیمتی را لمس کرده و حتی در صورت دسترسی به توافق نیز نمی توان انتظار افت بیشتری از قیمت ها داشت و همین مساله می تواند نقطه قوت دیگری در جهت تثبیت قیمت ها در بازار سهام باشد. 

صحت پور در پایان گفت: نکته قابل توجه این که بازار نسبت به رویکرد دولت در قبال شرکت ها و بازار سهام در صورت عدم دسترسی به درآمدهای نفتی در سال آینده دچار شک و تردید است و همین مساله بی پروایی در خرید را تحت تاثیر قرار داده است. باید توجه داشت که عدم دسترسی به توافق ریسک های سیستماتیک بازار را افرایش میدهد و هرچند احتمال رشد قیمت ارز زیاد خواهد بود اما بازار سهام را به بازاری پرریسک بدل خواهد کرد و از این رو به نظر می رسد توافقی هرچند شکننده، سناریویی به مراتب بهتر برای بازار خواهد بود.

کد خبر 14786

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 10 =