۱۰ فروردین ۱۴۰۱ - ۰۸:۰۰
ارزش خالص دارایی یا NAV چیست؟

ارزش خالص دارایی (Net Asset Value) یا به اختصار NAV ارزش خالص یک واحد تجاری را نشان می‌دهد. این شاخص را می‌توان معیاری استاندارد شده برای صندوق‌های سرمایه‌گذاری دانست که از آن به منظور انجام مقایسه صندوق‌های سرمایه‌گذاری از لحاظ عملکردی استفاده میشود.

NAV هر واحد صندوق سرمایه گذاری چیست؟

سرمایه‌گذاران با خرید واحدهای سرمایه‌گذاری در دارایی‌های صندوق سهیم می‌شوند، پس لازم است ارزش دارایی‌هایشان در صندوق را بدانند. با توجه به اینکه بخشی از دارایی‌های صندوق‌های سرمایه‌گذاری به سهام شرکت‌ها اختصاص یافته که روزانه در حال نوسان هستند، دارایی‌های صندوق به صورت روزانه ارزش‌گذاری و ارزش خالص هر واحد صندوق در انتهای هر روز و بر اساس قیمت پایانی دارایی‌های آن محاسبه و از طریق سایت اختصاصی صندوق گزارش می‌شود.

فرمول محاسبه NAV هر واحد صندوق

NAV=

بدهی صندوق – ارزش دارایی‌های صندوق / تعداد واحدهای سرمایه گذاری نزد سرمایه گذاران

قیمت صدور و ابطال چیست؟

در هر بازاری شما خریدار یا فروشنده هستید و در صندوق‌های سرمایه‌گذاری صدور به معنی خرید و ابطال به معنی فروش است. قیمت صدور و ابطال واحدها نیز بر مبنای ارزش خالص هر واحد (NAV) تعیین می‌شوند و هم‌جهت با آن تغییر کرده و در نهایت سود یا زیان هر سرمایه‌گذار را مشخص می‌کنند.

· NAV صدور

NAV صدور به هزینه‌ای اطلاق می‌شود که سرمایه‌گذاران برای خرید واحدهای صندوق پرداخت می‌کنند. کارمزد معامله نیز در این مبلغ محاسبه می‌شود و به همین دلیل، NAV صدور اندکی بیشتر از NAV هر واحد است. NAV صدور بر اساس ارزش خالص دارایی در روز بعد از ثبت درخواست خرید محاسبه می‌شود.

· NAV ابطال

NAV ابطال به مبلغی گفته می‌شود که دارنده واحد صندوق در ازای فروش کسب می‌کند. با توجه به کسر شدن کارمزد معامله، قیمت NAV ابطال از NAV هر واحد کمتر خواهد بود. NAV ابطال بر اساس ارزش خالص دارایی در روز بعد از ثبت درخواست فروش محاسبه می‌شود.

کد خبر 14935

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 4 =