فاصله قیمتی ETFهای دولتی با NAV کم میشود؟

به گفته یک کارشناس بازارسرمایه درخصوص وضعیت صندوق‌های پالایش و دارایکم، معاملات این دوصندوق ETF دولتی باید در ابتدا به واسط بهبود نقدشوندگی و حضور بازارگردان جذاب شوند تا به مرور زمان با اجرای ۳ مصوبه سازمان بورس قیمت فعلی پالایش یکم و دارایکم با NAV کاهش یابد.

*اختلاف قیمت با NAV مشکل بزرگ پالایش و دارایکم

حسین کرمی کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با خبرنگار بیداربورس، در خصوص تصمیمات اخیر سازمان بورس در راستای نزدیک شدن قیمت فعلی دوصندوق پالایش یکم و دارایکم به NAV ، اظهار کرد: این تصمیمات بسیار هوشمندانه بود، چراکه درحال حاضر مهمترین اشکال دوصندوق پالایش یکم و دارایکم مربوط به اختلاف قیمت فعلی با NAV است.

*حدنصاب سرمایه‌گذاری در سهام زیرمجموعه تعیین شود

این کارشناس اضافه کرد: در ابتدا باید میزان حد نصاب سرمایه‌گذاری در سهام زیرمجموعه پالایش یکم و دارایکم مشخص شود، به نحوی که باید دید آیا میزان سهام پالایش نفت اصفهان به میزانی است که سهامدار صندوق پالایش بتواند در شرکت ناشر اعمال نفوذ کند و رای دهد یا خیر؟ کرمی در پایان گفت : درصورت شفافیت و رفع ابهامات، سهامداران بسیاری اعم از حقیقی و حقوقی به منظور سرمایه گذاری در این صندوق‌ها اقدام خواهند کرد، زیرا شرکت‌های زیر مجموع پالایش یکم و دارایکم از پتانسیل بالایی برخوردار هستند.

*راهکار سازمان برای جبران ضررها چیست؟

گفتنی است سازمان بورس و اوراف بهادار در راستای عمل به وعده ها سه راهکار به شورای عالی بورس برای برای بازگشت ارزش ذاتی سهام صندوق ها دارایکم و پالایشی یکم ارائه کرد که به تصویب این شورا رسید. ۱- اشخاص غیردولتی سهام دار این صندوق‌ها بتوانند در صندوق‌ها اعمال رای کنند. ۲-صندوق‌های قابل معامله (ETF)به صندوق‌های فعال و بخشی تبدیل شوند یعنی صندوق‌ها می‌توانند ترکیب سبد سهام را تغییر بدهند و بازارگردان نیز داشته باشند. ۳-واحدهای ممتاز این صندوق‌ها در یک مزایده به فروش برسد و به بخش خصوصی واگذار شود تا نقدینگی بیشتری جذب کند.

کد خبر 16029

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =