روند قوی‌تر شاخص هموزن

شاخص کل بورس اوراق بهادار هفته را با یک میلیون و ۵۱۲هزار واحد آغاز و نهایتا روز چهارشنبه به یک میلیون و ۵۲۱هزار واحد رسید. در این هفته شاخص هم‌وزن نیز با ۴۰۱هزار واحد کار خود را آغاز و در محدوده ۴۱۱هزار واحد به کار خود پایان داد.

به گزارش بیداربورس از ۲۳ فروردین ماه که شاخص‌کل در یک روز ۳۵هزار واحد افت کرد و این برداشت ایجاد شد که بازار قصد اصلاح دارد تاکنون، شاخص هم‌وزن روند قوی‌تری داشته و توجه بازار به سهام شرکت‌هایی که رشد کمی داشته‌اند یا ریزش سنگین را متحمل شده‌اند، بیشتر بوده است.

*پول جدیدی تزریق نمی‌شود

از ۲۳ فروردین تاکنون شاخص هم‌وزن ۸درصد و شاخص کل ۵.۵درصد بازده ایجاد کرده است. ورود پول در روزهای اخیر عمدتا نزدیک به صفر بوده به بیان دیگر پول جدیدی از سوی حقیقی‌ها به بازار تزریق نمی‌شود اما پولی خارج هم نمی‌شود.

*اما حقوقی‌ها پاپس نمی‌کشند

اینحال، همچنان تمایل برخی حقوقی‌ها برای تزریق منابع به بازار سهام بالاست. برخی حقوقی‌های بزرگ که منابع بااهمیتی در بانک‌ها دارند، با جدی شدن اخذ مالیات از سود سپرده تمایل به سرمایه‌گذاری در سهام و صندوق‌های فیکس پیدا کرده‌اند. (بطور مثال در فروردین ماه امسال نزدیک به ۱۷ همت پول به صندوق‌های فیکس ای تی اف و صدور ابطالی وارد شده است) همین رویکرد باعث شده تا بازار در روزهای منفی با تقاضای قوی سهام از سوی حقوقی به صورت بلوک و خرد مواجه شود و طبعا فروشنده نیز پس ازان اقدام به سرمایه‌گذاری در سهام دیگری می‌کند لذا اگر به ارزش معاملات توجه کنیم، میانگین‌های کوتاه مدت بالاتر از بلند مدت هستند و همچنان ارزش معاملات روزانه در اکثر مواقع بالاتر از میانگین‌های کوتاه مدت است لذا چرخش نقدینگی میان صنایع و گروه‌ها به وضوح دیده می‌شود و همین عاملی است که بازار را زنده نگه داشته است.

کد خبر 16176

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 4 =