کاهش یک تا ۳ پله‌ای عوارض صادراتی برخی کالاها به گمرکات ابلاغ شد

وزارت صنعت از اعمال کاهش قیمت‌های جهانی در وضع عوارض جدید صادراتی برخی کالاها با سه ، دو یا یک پله و ابلاغ به گمرکات خبر داد.

به گزارش بیداربورس، سیف‌ اله امیری با اشاره به کاهش قیمت بیشتر کالاها با توجه به کاهش قیمت‌های جهانی گفت: این کاهش قیمت‌های جهانی در وضع عوارض جدید اعلام و اعمال شد.

وی از حذف عوارض صادراتی برخی از کالاها خبر داد و افزود: در صورت بروز دوباره موضوعات بحرانی مانند جنگ اوکراین و به دنبال آن افزایش قیمت‌های جهانی برای این‌گونه کالاها که عوارض‌ به صفر رسید بازهم عوارض در نظر گرفته می‌شود.

این مقام مسئول ادامه داد: عوارض صادراتی برخی کالاها با سه پله و برخی دیگر از کالاها با یک یا ۲ پله نزولی اعلام‌ شد. اگر رشد قیمت صادراتی کالایی از پنج درصد به بالا باشد، برای آن عوارض در نظر گرفته‌ شده و برای کالاهایی که رشد قیمتی صادراتی آنها بین صفر تا پنج درصد بود هیچ‌گونه عوارضی در نظر گرفته نشد.

امیری عنوان کرد: در دو هفته آینده نیز با توجه به شرایط بازار درصورت نزولی شدن قیمت‌ها، دوباره عوارض صادراتی تغییر می‌کند و عوارض صادراتی کالاهایی که رشد قیمتی آنها کاهش‌یافت و به صفر رسید، حذف خواهد شد. کالاهایی که تا پیش از ابلاغ این اصلاحیه ثبت سفارش شده‌ یا قبض انبار دارند، نیازی به پرداخت عوارض ندارند. همچنین ورود موقت‌ها نیز طبق ماده ۱۱ آیین‌نامه گمرکی نیاز به پرداخت عوارض ندارد.

به گفته وی، برای مصوبه تنظیم بازار نیز برخی اصلاحات در نظر گرفته شد. این اصلاحات در ستاد تنظیم بازار مطرح‌ و در صورت موافقت اعمال خواهد شد تا موضوع عوارض صادراتی رفع شود. برای وضع عوارض صادراتی علاوه بر توجه به بازارهای جهانی بازارهای داخلی نیز مورد توجه قرار گرفت. بر همین اساس عوارض صادراتی کالاهایی که در بازار داخل مشکلی ندارند حذف شد تا صادرات به‌راحتی انجام شود.

کد خبر 16241

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 1 =