دو هدف اصلی ذوب آهن در تولید چدن و محصولات با ارزش افزوده زیاد

معاون بهره برداری ذوب آهن، دو هدف اصلی سال جاری را تولید سه میلیون تن چدن و تولید محصولات دارای ارزش افزوده بالا به حداقل ۸۰۰ هزار تن برشمرد.

به گزارش بیداربورس، مهرداد تولائیان در خصوص پروژه های صرفه جویی در بخش های مواد و انرژی گفت: تعویض لوله های اکران دیگ های اوتیلیزاتور کنوتور شماره دو و سه که صرفه جویی آب را در پی داشت و در جذب چدن به فولادسازی کمک کرد، انجام شد. با اجرای این پروژه نسبت جذب چدن در مقایسه با سال گذشته ۱۰۳ درصد رقم خورد.

وی افزود: تعمیرات کنورتور سه هم انجام گرفت که در آستانه راه اندازی است. در کنار صرفه جویی آب در سال ۱۴۰۱ از نظر جذب چدن نیز می توان وضعیت بهتری داشت تا طی سال جاری در جذب چدن در فولادسازی، رکورد جدیدی ثبت کرد. سایر پروژه های تعمیراتی که در برنامه تعمیرات اساسی کارخانه قرار داشت نیز همه به نحو مطلوب به سرانجام رسیدند.

این مقام مسئول در خصوص میزان مصرف آب در ذوب آهن توضیح داد: این شرکت سال گذشته، کمترین میزان مصرف آب را به نسبت تولید داشت. به نحوی که میزان مصرف آب صنعتی به فولاد خام ۳.۷ متر مکعب شد و میزان مصرف آب صنعتی به چدن تولیدی نیز ۳.۳ بود که این اعداد بهترین رکورد تاریخ ذوب آهن در زمینه مصرف آب به ازای تولید بشمار می روند و البته با اجرای پروژه های توسعه قطعاً در سال های آتی این عدد مجدداً کاهش می یابد.

تولائیان ادامه داد: همه این رویدادها در سال ۱۴۰۰ با وجود چالش های بسیار به ثمر نشست. کرونا در سال گذشته همچنان ادامه یافت و از روزهای اول سال محدودیت شدید آب در تابستان وجود داشت که محدودیت برق نیز به عنوان چالش دیگر اضافه شد و توقفات بسیاری را به کارخانه تحمیل کرد. کمبود مواد آهن دار که همواره مطرح است و علاوه بر آن مشکلات تامین زغال داخلی در ماه های پایانی سال مطرح شد.

وی در خصوص دو هدف اصلی سال جاری گفت: مرز تولید سه میلیون تن چدن به عنوان هدفی مهم در دستور کار قرار گرفته و همزمان با افزایش کمی، میزان تولید محصولات دارای ارزش افزوده بالا نیز طبق برنامه حداقل باید به ۸۰۰ هزار تن برسد تا افزایش کمی و کیفی تولید را در کنار همدیگر داشت. با توجه به افزایش شدید بهای آب، گاز و برق به ویژه در ماه های پایانی سال بهای کک و زغال در بازار جهانی افزایش بسیاری یافت و مواد اولیه داخلی هم از افزایش قیمت بی نصیب نماند.

به گفته تولائیان، پاداش های شرکت درصدی از سود است و برای اینکه بتوان اهداف کمی و کیفی را محقق کرد باید صرفه جویی را در بخش های مختلف در دستور کار قرار داد. بهای گاز و برق در مقایسه با اول سال ۱۴۰۰ تقریباً ۸ برابر شده است. قیمت کک و زغال تقریباً دو برابر شده که همه اثر گذار هستند. برای اینکه بتوان کمترین میزان مصرف را داشت باید بیشترین تولید را رقم زد که همت همه بخش های مختلف شرکت را می طلبد.

کد خبر 16574

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 9 =