آرامش پس از طوفان

بازارهای مالی در روز دوشنبه مستقیما تحت تاثیر اتفاقات آمریکا قرار گرفتند و یکپارچه سبز شدند. بسته ۱۹۰۰ میلیارد دلاری بایدن در مجلس نمایندگان رای آورد و یک گام تا تصویب نهایی نزدیک‌تر شد و حالا به مجلس سنا فرستاده شده است.

به گزارش بیدار بورس، بازارهای مالی در روز دوشنبه مستقیما تحت تاثیر اتفاقات آمریکا قرار گرفتند و یکپارچه سبز شدند. بسته ۱۹۰۰ میلیارد دلاری بایدن در مجلس نمایندگان رای آورد و یک گام تا تصویب نهایی نزدیک‌تر شد و حالا به مجلس سنا فرستاده شده است. همچنین نرخ بازده اوراق خزانه در آمریکا به دلیل افزایش قیمت ناشی از افزایش تقاضا از سقف ۱.۶۱ درصدی خود فاصله گرفته و این اتفاق هم باعث شد تا تقاضا برای این اوراق کاهش یابد و جذابیت سهام افزایش یابد. همچنین سومین واکسن کورونای آمریکایی متعلق به کمپانی J&J از سازمان غذا و داروی آمریکا تاییدیه گرفته و ۴ میلیون دوز آن بزودی در این کشور تزریق خواهد شد. واکسنی که تک دوزی است و انتظار می‌رود که تا پایان زمستان ۲۰ میلیون آمریکایی با این واکسن در برابر کورونا ایمن شوند.

آمریکا

سبزپوشی وال استریت

وال‌استریت در روز دوشنبه کاملا سبز بود به طوریکه شاخص S&P با رشد ۲.۴ درصدی بهترین عملکرد روزانه خود از ژوئن را ثبت کرد. دلیل این امر توزیع واکسن کرونا و افزایش امیدها به بهبود اوضاع اقتصادی در آمریکا بود. شاخص DOW نیز به میزان ۲ درصد رشد کرد و نزدک هم با رشد ۳ درصدی مواجه شد.

اروپا

رشد بورس های اروپایی

در آلمان شاخص DAX با رشد ۱.۶ درصدی به سقف دو هفته‌ای خود رشد کرد. شاخص FTSE بریتانیا نیز با رشد ۱.۶ درصدی مواجه شد. در بریتانیا بیش از ۲۰ میلیون شهروند دوز اول واکسن خود را دریافت کرده‌اند که باعث بهبود نسبی اوضاع در این کشور و افزایش خوشبینی‌ها شده است. همزمان احتمال اعمال کمک‌های اقتصادی در بریتانیا قوت گرفته و احتمالا بزودی این لایحه ارائه خواهد شد که منجر به تقویت بیشتر احساسات در این کشور خواهد شد. در فرانسه شاخص CAC هم مشابه همتایان دیگر خود با رشد ۱.۶ درصدی مواجه شد تا افت ۱.۴ درصدی یکشنبه را جبران کرده باشد. دولت فرانسه قصد دارد تا به شرکت‌های صنعتی این کشور چند میلیارد یورو کمک کند که باعث بهبود اوضاع در میان سرمایه‌گذاران این کشور شده است.

آسیا

استقبال بازارهای آسیایی به بسته ۱۹۰۰ میلیاردی بایدن

بازارهای آسیایی نیز تماما به استقبال بسته ۱۹۰۰ میلیاردی بایدن رفته‌اند. در چین شاخص ترکیبی شانگهای متاثر از اتفاقات کنگره آمریکا با رشد ۰.۹ درصدی مواجه شد. در استرالیا شاخص ASX نیز با رشد ۱.۷۴ درصدی روز را به پایان برد در حالی که یکشنبه بدترین روز معاملاتی خود ظرف شش ماه اخیر را سپری کرده بود و به میزان ۲.۳۵ درصد افت کرده بود. اتفاقی که تحت تاثیر رشد نرخ بازده اوراق خزانه در آمریکا اتفاق افتاده بود. بزرگترین ایالت استرالیا پس از آنکه هیچ مورد جدیدی از ابتلا به کرونا گزارش نشد، محدودیت‌های کرونایی را کاهش داده که باعث بهبود وضعیت شده است. شاخص مدیران خرید این کشور در فوریه نیز با سریع ترین نرخ سه سال اخیر رشد کرده که نشان از پیشرفت وضعیت تولیدی این کشور دارد. ژاپن هم از سایر کشورهای توسعه‌یافته مستثنی نبود به طوریکه شاخص Nikkei با رشد خیلی خوب ۲.۴۱ درصدی مواجه شد در حالی که جمعه قبل بدترین عملکرد یک سال اخیر خود را ثبت کرده بود. همچنین شرایط اضطراری در این کشور که در پی کورونا اعمال شده بود، در چندین منطقه برداشته شده که نشان از بهبود اوضاع دارد.

تحلیل‌گر: مهرداد کریم‌خانی

کد خبر 1661

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 14 =