بالانس بازار سهام با ورود جریان نقدینگی دائمی

شاخص کل بورس اوراق بهادار هفته را با یک میلیون و ۲۰۵هزار واحد آغاز کرد و تا یک میلیون و ۱۷۸هزار واحد کاهش یافت. کف قبلی ۱۸ بهمن ماه بوده که شاخص به یک میلیون و ۱۳۵هزار واحد رسید و تا یک میلیون و ۲۶۲هزار واحد رشد کرد. به طور کلی از ۲۲ آذرماه در یک سیکل ریزشی هستیم که شتاب ریزش آن کاهش یافته و در مجموع شاخص کل تثبیت شده است. شاخص طی ۳ماه اخیر ۲۰درصد کاهش یافته اما اکثر صندوق ها بازده منفی کمتری داشته‌اند.

کاهش ۴ درصدی شاخص کل در ماه اخیر
 

به گزارش بیداربورس، شاخص کل در ماه اخیر ۴درصد کاهش یافته و شاخص هم‌وزن بدون تغییر بوده اما صندوق‌ها هیچ کدام بهتر از شاخص هم‌وزن نبوده‌اند ضمن اینکه ۲۱صندوق بهتر از شاخص کل و ۵۳صندوق بدتر از شاخص کل بوده‌اند.
ارزش معاملات هفته‌ای که گذشت در مجموع ۲۱.۵همت بود، میانگین روزانه آن ۴.۳همت بوده ضمن اینکه ارزش معاملات در سه روز پایانی هفته بسیار بهتر از دو روز نخست هفته بوده است. حقیقی‌ها ۳.۱همت خروج پول از بازار داشتند و بخشی ازان را وارد صندوق‌های درآمد ثابت کردند.
 

هشدار آگاهان برای زمان درست خرید اوراق صندوق‌های بادرآمد ثابت

دولت همچنان در حال عرضه اوراق است و میزان عرضه در برخی روزها به بالای ۱۰همت رسیده و معاملات آن نیز در برخی موارد به نزدیک ۱۵همت رسیده است. برخی تحلیلگران اعتقاد دارند به دلیل ریپو که بانک مرکزی انجام می‌دهد، نرخ‌ها کنترل شده و این فضا که بازده اوراق به شدت رشد کند فراهم نیست ازین زاویه اعتقاد دارند پس‌ازانکه موج فعلی عرضه‌های اوراق به اتمام برسد، نرخ اوراق افت محسوسی را تجربه می‌کند اما باید توجه کرد که در سال ۹۹ میزان اوراق به حدود ۱۲۰ همت رسیده و در سال ۱۴۰۰ حجم این اوراق چیزی حدود ۳برابر احتمالا خواهد بود، هرچند نظر بانک مرکزی ۲۰۰ همت اوراق برای سال ۱۴۰۰ می‌باشد اما با توجه به شنیده‌ها این عدد بسیار بیشتر است. به طور کلی آگاهان هشدار می‌دهند که صندوق‌های درآمد ثابت باید زمان مناسب جهت خرید اوراق را در سال ۱۴۰۰ به درستی تشخیص دهند ازین زاویه که طی سال اینده نوسانات نرخ اوراق با اهمیت خواهد بود. در واقع نرخ اوراق به شدت رشد می‌کند تا خریدار عمده برای آن ایجاد شود و پس ازان افت سنگین می‌کند تا به صورت خرد بخشی ازان واگذار شود و صندوق‌ها ازین ناحیه سود ببرند. این فضایی نیست که قبلا تجربه شده باشد. ضمنا توجه کنیم که برخی تامین سرمایه‌های بزرگ هم‌اکنون روزانه یک همت ورود نقدینگی دارند و به مرور باید ۱۵درصد آن را در سهام سرمایه گذاری کنند به عبارتی یک جریان دائمی ورود پول به بازار سهام خواهیم داشت که هرچه میزان نقدینگی رشد می‌کند، بخشی ازان نیز به سهام تزریق می‌شود و این می‌تواند بالانس بازار سهام را حفظ کند.
 

نرخ واقعی دلار چند است؟

در خصوص نرخ ارز در داخل ایران، مساله اول این است که بخشی از رشد نرخ ارز به سبب کرونا بوده اما سرعت گشایش اقتصادی ایران و کنترل کرونا به شدت پایین است. اگر ایران همکنون همچون انگلستان یا آمریکا در حال تزریق واکسن بود، انتظار داشتیم تحت بازگشایی کامل اقتصاد، یک رالی نزولی در دلار تجربه شود اما چون نقدینگی در حال خلق شدن است، (حجم پول از ۶۱۷ همت آذر ماه به نزدیک ۶۵۰ همت در بهمن ماه رسیده است!) پس هرچه تاخیر داشته باشیم در بازگشایی اقتصاد، نرخ ارز مستعد اصلاح کمتری خواهد بود. همچنین در مقوله سیاسی پالس‌های مثبتی دیده می‌شود اما این فقط زمینه‌ای برای جلوگیری از بدتر شدن وضعیت است ازین زاویه همچنان اعتقاد داریم که نرخ دلار حواله ۲۳.۵۰۰ تومان تا ماه‌ها به همین سطح چسبندگی دارد. گشایش سیاسی که زمان بر باشد باعث می‌شود که فاصله نرخ ارز واقعی از نرخ ارز جاری پر شود و حتی با گشایش اقتصادی نرخ ارز کاهش نیابد اما بدتر شدن شرایط سیاسی در حال حاضر با سرعت منجر به رشد نرخ ارز نمی‌شود. فعلا در نقطه‌ای هستیم که نرخ ارز برای از دست دادن کانال ۲۳-۲۶ هزار تومان علاوه بر دلیل، نیازمند زمان است مگر یک معجزه سیاسی یا شوک نظامی دلار را از این کانال جدا کند.

کد خبر 1733

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 5 =