آغاز معاملات آتی متانول در بورس انرژی

معاملات قراردادهای آتی متانول از ۱۸ اسفند سال ۱۴۰۰ در بورس انرژی آغاز و اولین بار توسط زیر مجموعه شستا معامله شد و اکنون ۱۱ کارگزاری دیگر نیز این معاملات را انجام میدهند.

به گزارش بیدار بورس، معاملات قراردادهای آتی «متانول» و «نفتای‌سبک» ، با انتشار اطلاعیه‌ آنها در تابلوی قراردادهای آتی بورس انرژی ایران رسما از روز چهارشنبه ۱۸ اسفندماه آغاز و در روز اول معاملات، ۶قرارداد آتی منتشر شد که سه قرارداد با سررسیدهای ۱۷خردادماه، ۱۷تیرماه و ۱۷مردادماه ۱۴۰۱ برای کالای متانول منتشر خواهد شد.

دوره معامله اولین قرارداد دوماه و دوره تحویل آن یک‌ماه است، دومین و سومین قرارداد نیز به‌ترتیب سه‌ماه و چهارماه دوره معامله و یک‌ماه دوره تحویل دارند.

نکته: از سال ۹۲ عرضه صادراتی متانول از مسیر بورس انرژی آغاز شده بود.

کارگزاری‌های فعال در عرضه آتی متانول

قراردادهای آتی یا فیوچرز متانول و نفتا با همکاری بورس انرژی و هلدینگ تاپیکو و صبا تامین برای اولین بار راه‌اندازی شد و به ترتیب اجازه عرضه به سایر کارگزاری‌ها داده شد و در حال حاضر ۱۱ کارگزاری این معاملات را انجام می‌دهد.

مزایای معاملات آتی متانول

مهم‌ترین ویژگی قرارداد آتی این است که در کنار گزینه آتی بودن، در سررسید امکان تحویل فیزیکی دارد. بررسی‌ها نشان می‌دهد، ویژگی تحویل فیزیکی و پتانسیل صادرات وجود داشته است. اگرچه این معاملات ریالی است؛ ولی این امکان را می‌توان بررسی کرد که کالاها مستقیما در صادرات به کار گرفته شوند و شاید یکی از جذاب‌ترین ویژگی‌های این معامله همین نکته باشد.

برخورداری از امکان تحویل دریایی از ویژگی‌های انتظاری این شیوه قرارداد است. با توجه به ساختارهای معاملاتی، در این نوع قرارداد انتظار بر این است که در زمان سررسید بتوان کالا را به صورت دریایی تحویل گرفت و صادر کرد.  

عرضه عمومی متانول

افراد حقیقی برای خرید متانول در قرارداد آتی باید کد معاملاتی خود را از بورس کالا و در عرضه عمومی از بورس انرژی دریافت نمایند و از طریق مراجعه به کارگزاران مجاز به‌صورت برخط در این معاملات مشارکت کنند. (با راه‌اندازی قراردادهای آتی برای نخستین‌بار سهام‌داران حقیقی به بورس انرژی ورود می‌کنند.)

شرایط معامله

در معاملات آتی متانول اندازه هر قرارداد ۱ تن و واحد قیمتی آن ریال به ازای هر تن بوده و ساعات معاملاتی نیز از شنبه تا چهارشنبه از ساعت ۱۱ لغایت ۱۶ و دامنه نوسان این محصول نیز منفی و مثبت ۵ است.

حداقل تغییر قیمت در هر سفارش ۱۰۰ ریال به ازای هر تن معادل ۱۰۰ ریال در هر قرارداد است و وجه تضمین اولیه آن ۲۰ درصد ارزش قرارداد به اضافه وجه تضمین اضافی است و همچنین حداقل وجه تضمین ۷۰ درصد وجه تضمین اولیه می باشد.

در تمامی موارد نکول وجه التزام قراردادها ۰.۱ (یک دهم) درصد ارزش قرارداد بر اساس قیمت تسویه نهایی است که به نفع مشتری طرف مقابل از مشتری نکول کننده کسر می‌شود و در موارد نکول، کارمزد تسویه و تحویل هر دو سر معامله طبق کارمزد مصوب سازمان بورس از مشتری نکول کننده دریافت خواهد شد.

منبع: بیدار بورس
کد خبر 19097

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 13 =