دولت ۷۳ همت از بانک مرکزی در اردیبهشت برداشت کرد

گزیده آمارهای پولی بانک مرکزی برای اردیبهشت نیز منتشر شد. پایه پولی با رشد بیش از ۵ درصدی در اردیبهشت نسبت به فروردین به ۶۴۳ همت (هزار میلیارد تومان) رسیده است. نقدینگی کشور نیز به ۴۹۴۳ همت رسیده است.

به گزارش بیدار بورس، گزیده آمارهای پولی بانک مرکزی برای اردیبهشت نیز منتشر شد. پایه پولی با رشد بیش از ۵ درصدی در اردیبهشت نسبت به فروردین به ۶۴۳ همت (هزار میلیارد تومان) رسیده است. نقدینگی کشور نیز به ۴۹۴۳ همت رسیده است. پس از افت عجیب نقدینگی کشور در فروردین شاهد رشد ۲.۴ درصدی نقدینگی در ماه دوم سال ۱۴۰۱ هستیم.
در نگاه اول یکی از نکات جالب توجه آمارهای پولی بانک مرکزی افزایش ۷۳ هزار میلیارد تومانی خالص مطالبات بانک مرکزی از دولت بوده است. در ماه فروردین دولت نزدیک به ۶۸ هزار میلیارد تومان طلب از بانک مرکزی داشت. این عدد در اردیبهشت به بدهی ۵ هزار میلیارد تومانی تبدیل شده است. در گزارش‌های پیشین بورسان اشاره شده بود که نقدینگی‌سازی یارانه‌ها در نتیجه حذف دلار ۴۲۰۰ می‌تواند فشار بیشتری به بودجه دولت وارد کرده و این موضوع اثرات خود را در ترازنامه ماهانه بانک مرکزی نشان می‌دهد.
خالص دارایی‌های خارجی بانک مرکزی نیز از ۵۵۹ همت در فروردین به حدود ۵۳۸ همت در اردیبهشت کاهش یافته است. از این عدد نیز می‌توان حدس زد که بانک مرکزی نقش فعال‌تری را در بازار ارز (بازار آزاد و نیمایی) داشته و ممکن است این کاهش دارایی خارجی در نتیجه افزایش عرضه از سوی بانک مرکزی باشد.

کد خبر 19233

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 15 =