مدیریت شاخص در کانال 1.5 واحدی

یک کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه اکنون سهم‌ها در بازار ارزندگی خوبی دارند، افزود: سیاست‌های شبانه دولت، جنگ روسیه، قیمت‌های جهانی همگی دست به دست هم دادن تا بی‌اعتمادی را به بازار سرمایه متحمل کنند و در نهایت این روزها بورس با خروج پول حقیقی همراه شده است. 

مهدی افنانی، نایب رئیس هیات مدیره کارگزاری اردیبهشت ایرانیان با بیان اینکه مسایل سیاسی و اقتصادی باعث شده تا توجه به بازار سرمایه کاهش یابد، به بیداربورس گفت: نامشخص بودن سیاست‌های اقتصادی دولت عاملی برای سردرگمی بازار است؛ از یک سو اعلام می‌کنند برای حمایت از بازار نرخ بهره کاهشی میشود اما در عمل روند افزایشی پیدا کرده است.

*تناقض تصمیمات بانک مرکزی با وعده‌های قبلی

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه این تناقض‌ها یک آلارمی برای بازار سرمایه است، افزود: این رفتارها نشانگر آن است که سیاست‌های پولی و بانکی بانک‌مرکزی با وعده‌های که قبلا داده شده، همخوانی ندارد.

وی در خصوص نامشخص بودن برخی رفتارهای اقتصادی کشور، بیان کرد: به عنوان مثال باوجود اینکه دولت متعقد است بورس کالا باید زیر نظر وزارت صمت باشد مجلس نظر متفاوتی دارد که این نشان دهنده اختلاف نظر بین دولت و مجلس است.

*ترس بورس از تصمیمات شبانه دولت

افنانی ادامه داد: این اختلاف نظرها در خوراک پالایشی‌ها، پتروشیمی‌ها، نرخ انرژی و... نیز دیده می‌شود که نشان دهنده مشخص نبودن سیاست‌های دولت در این امور است که به نظر میرسد بازار بورس نیز از تصمیمات شبانه دولت ترسیده است.

نایب رئیس هیات مدیره کارگزاری اردیبهشت ایرانیان با اشاره به اینکه بازار سرمایه از مشکلات اقتصادی جهان نیز متاثر شده، افزود: تورم جهانی موجب شد تا بانک‌های جهانی دست به اصلاحاتی بزنند که این اصلاحات موجب تغییر در روند قیمتی کامودتی دارد.

*ریسک کامودیتی‌ها بر بازار

وی خاطر نشان کرد: اگرچه افزایش قیمت کامودیتی‌ در جهان تاثیر چندانی بر بازار نداشت اما نزولی شدن قیمت‌ها بار روانی منفی بر روند قیمتی سهام داشته است.

افنانی با بیان اینکه گزارش‌ سه ماهه منتشر شده شرکت‌ها حاکی از شرایط مساعد آنها بوده، تصریح کرد: در حال حاضر قیمت کامودیتی‌ها به کف رسیده و احتمال افزایشی شدن آن وجود دارد.

این کارشناس بازار سرمایه افزود: تا زمانیکه تکلیف جنگ، قیمت نفت و کووید-19 در جهان به نتیجه نرسد ریسک کامودیتی‌ها را در بازار خواهیم داشت.

رشد بازار با تزریق منابع دولتی

وی با یادآوری رفتار ریزشی سال گذشته بازار سرمایه اظهار کرد: بازار سرمایه با تزریق منابع دولتی رشد شارپی را تجربه کرد، اما در نهایت از اعتماد جامعه سواستفاده شد و شاهد سقوط شاخص بوردیم که روند ریزشی آن چندان هم منطقی نبود.

افنانی با تاکید بر این مهم که دولت اقدامی جهت برگرداندن اعتماد به بازار نمیکند، ادامه داد: این روزها خبرهایی در خصوص بلوک خودرو به گوش میرسد که لازمه انجام این مهم بازگشت اعتماد به بازار است که خروج پول حقیقی از بورس در روزهای مثبت و منفی نشان دهنده عمق بی‌اعتمادی است.

*مدیریت شاخص در کانال 1.5 واحدی

این کارشناس بازار سرمایه بازار را ارزنده دانست و گفت: هر چند که شاخص در کانال 5/1 واحدی مدیریت شده بود اما برخی صنایع مانند بانکی‌ها از شرایط خوبی برخوردارند.

افنانی با اشاره به گزارش خوب پالایشی‌ها و همچنین جدی شدن بلوک خودروی‌ها نتیجه گرفت که بازار کماکان در همین نقاط نوسان میکند تا زمانیکه یکی از ریسک‌های اساسی بازار از جمله برجام، نرخ بهره یا تصمیم‌های اقتصاد کلان دولت حذف شود.

وی در پایان تاکید کرد: حذف شدن یکی از موارد ذکر شده، محرک لازم را در بازار به وجود خواهد آورد و می‌توان انتظار داشت که بازار به سطوح قبلی خود بازگردد.

منبع: بیدار بورس
کد خبر 19244

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 1 =