حباب مسکن به ۲۰ میلیون تومان رسید

در سال‌های اخیر شاهد رشد افسارگسیخته قیمت مسکن بوده‌ایم، به طوری که نه‌تنها خرید خانه به رویای اصلی اقشار متوسط و ضعیف جامعه تبدیل شده، بلکه پرداخت اجاره مسکن نیز خصوصا در تهران از توان خانوارها خارج شده است و شاهد پناه بردن جمعیت به حومه شهرها هستیم.

به گزارش بیدار بورس، البته آمارها نشان میدهد، اقشار بالای جامعه که صاحبان سرمایه‌های بزرگ هستند بازارمسکن را برای سرمایه‌گذاری انتخاب می‌کنند چرا که دارایی امنی محسوب می‌شود و در سال‌های اخیر نیز نسبت به سایر بازارهای موازی از رشد بالایی برخوردار بوده است.

*۷۰ درصد از تقاضای مسکن، تقاضای سرمایه‌ای است

آنطور که آمارها نشان می‌دهد در سال‌های ۵۵ الی ۶۵ بیش از ۸۰ درصد از تقاضای مسکن تقاضای مصرفی بوده یعنی از هر ۱۰ معامله ۸ معامله به قصد تامین سرپناه انجام می‌شد، این آمارها در حالی است که میزان تقاضای مصرفی به کمتر از ۳۰ درصد رسیده و ۷۰ درصد از تقاضای بازارمسکن سرمایه‌ای است این موضوع به خوبی نشان می‌دهد که سرمایه‌داران بازار مسکن را برای سرمایه‌گذاری انتخاب کرده‌اند.

*این افزایش قیمت طبیعی است؟

در سال‌های اخیر شاهد گره خوردن بخش‌های مختلف اقتصاد و معیارهای قیمت‌گذاری بر نرخ ارز بوده‌ایم که این مهم یکی از مشکلات بزرگ اقتصادی محسوب می‌شود برهمین اساس بررسی آمار قیمت مسکن در ۵ سال اخیر شهر تهران بیانگر این نکته است که بازار مسکن در تهران از سال ۹۴ تا کنون با میانگین قیمت هر متر مربع حدود هزار دلار معامله شده است.

حباب مسکن به ۲۰ میلیون تومان رسید

*بازار مسکن حباب دارد؟

با این حال در سال جاری مسکن، دلار را پشت سر گذاشته و اگر تعریف حباب قیمت مسکن را مابه‌تفاوت قیمت حال حاضر با روند تاریخی قیمت دلاری مسکن تلقی کنیم حاکی از این است که مسکن در حال حاضر با حباب قیمتی مواجه شده است.

بر اساس قیمت بازار متشکل معاملات ارز ایران، دلار در زمان نوشتن گزارش معادل ۲۷ هزار ۶۰۰ تومان بوده درنتیجه متوسط قیمت هر متر مربع واحد مسکونی در شهر تهران با توجه به روند بلندمدت ۵ ساله باید معادل ۲۷ میلیون و ۷۰۰ تومان باشد.

این در حالیست که بر اساس به روزترین اطلاعات رسیده از متوسط قیمت هر متر مربع مسکن در تهران از منبع مرکز آمار، قیمت شاخص مذکور به ۴۱ میلیون و ۴۰۸ هزار تومان معادل ۱۴۹۷ دلار رسیده است.

*حباب ۲۰ میلیون تومانی مسکن

بنابراین به این نتیجه میرسیم که افزایش قیمت مسکن طبیعی نیست و این بازار حدود ۲۰ میلیون تومان حباب دارد با این حال به نظر نمی‌رسد که این حباب قصد ترکیده شدن داشته باشد و حتی روز به روز در حال بزرگ‌تر شدن است.

*قیمت مسکن تا پایان سال صعودی است

هومن مشعشعی، کارشناس بازارمسکن در گفت‌وگو با بیداربورس در پاسخ به این سوال که آیا بازارمسکن مقصد نقدینگی‌های رایج در جامعه است، اظهار کرد: این روزها بازارهای رقیب جذابیت کمتری نسبت به بازارمسکن دارند و علی‌رغم اینکه قدرت خرید برای مصرف‌کنندگان این روزها پایین آمده اما در بخش سرمایه‌گذاری این بازار مورد توجه قرار گرفته است.

وی افزود: بازارهای موازی از جمله طلا و دلار که این روزها رقیب مسکن به حساب می‌آیند از ریسک بالایی برخوردار هستند، بنابراین انتظار می‌رود که سرمایه‌داران بازارمسکن را برای سرمایه‌گذاری انتخاب کنند.

او با بیان اینکه تنها در بعضی از نواحی بازارمسکن حباب دارد، گفت: نمی‌توانیم بگوییم که در تمامی بخش‌ها بازارمسکن با حباب روبه‌رو است بلکه تنها در برخی مناطق کلانشهرها شاهد حباب هستیم.

این کارشناس بازار مسکن ادامه داد: به عقیده من دلار نسبت به مسکن از رشد جامانده و قیمتش کنترل شده بوده همچنین این جاماندگی در سایر بازارهای موازی نیز نمایان است.

به گفته مشعشعی بازارمسکن در حال حاضر در حالت رکود و به اصطلاح رکود تورمی قرار دارد و تنها در بخش‌های خاصی معامله صورت می‌گیرد و هر چند که در ماه گذشته معاملات مسکن کمی رونق گرفت اما این رونق عدد چشمگیری نبود.

او با توجه به رکود تورمی موجود در بازار مسکن پیشبینی کرد که قیمت این بازار تا پایان سال افزایشی خواهد بود.

وی در خصوص نهصت ملی مسکن و تاثیر آن بر بازار مسکن گفت: نهضت ملی مسکن هدفش برآورده کردن نیازها است و به عبارتی جامعه هدف این طرح کسانی است که به دلیل مشکلات اقتصادی تا کنون در این بازار نبوده‌اند و در عرضه و تقاضای مسکن دخالتی نداشته‌اند، بنابراین این افراد تنها به فکر برطرف کردن نیازهای خود هستند و تاثیری بر قیمت‌ها نخواهند گذاشت.

خبرنگار: نازنین درویشی

منبع: بیدار بورس
کد خبر 19305

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 2 =