نظارت؛ جنبه برجسته تامین مالی استارتاپ‌ها در بازار سرمایه

کارشناس بازار سرمایه گفت: در روش تامین مالی استارتاپ‌ها در بازار سرمایه بر تمامی ‌روند عرضه سهام شرکت‌ها نظارت دقیقی صورت می‌گیرد و سهامدار می‌تواند قدم به قدم طرح‌های توسعه شرکت‌ها را بررسی و در سود آن سهیم شوند.

رویین صمدزاده در گفتگو با خبرنگار بیداربورس درباره مزیت‌های تامین مالی شرکت‌های استارتاپی و دانش‌بنیان از بازار سرمایه اظهار کرد: با وجود فراهم شدن روش‌های مختلف تامین مالی؛ اصلی‌ترین روش تامین مالی در مقادیر بالاتر موضوع عرضه اولیه شرکت‌ها در بازار سرمایه است که سرمایه زیادی را برای شرکت‌ها از طریق عرضه سهام تامین می‌کند.
وی با اشاره به روش مشارکت مردم در تامین مالی شرکت‌های استارتاپی و دانش‌بنیان گفت: مردم سهام شرکت‌های متقاضی IPO را خریداری می‌کنند و منابع حاصل از عرضه اولیه به شرکت‌ها تزریق می‌شود و این شرکت‌ها در ادامه می‌توانند از طریق افزایش سرمایه و یا انتشار أوراق بدهی، مجددا تامین مالی کنند.
صمدزاده ادامه داد: روش‌های دیگری از جمله تامین مالی جمعی هم وجود دارد که یکی از روش‌های جدید در فرابورس است. شرکت‌ها عموماً برای طرح‌هایی با رقم کمتر از ۱۰ میلیارد تومان، طرح و بیزینس پلن خود را معرفی و مردم در تامین مالی این طرح‌ها مشارکت می‌کنند که البته مدل‌های مشارکت مختلفی دارد. 
این کارشناس بازار سرمایه اضافه کرد: یکی از مدل‌های تامین مالی جمعی، مشارکت‌کنندگان در تامین مالی می‌توانند در سود طرح‌های معرفی شده، شریک ‌شوند.
روش غیرمستقیمی هم برای تامین مالی استارتاپ‌ها از بازار سرمایه وجود دارد که در این روش مردم در صندوق‌های جسورانه سرمایه‌گذاری کرده و واحدهای این صندوق‌ها را خریداری می‌کنند و صندوق‌ها از طریق منابع جذب شده وارد سهامداری استارتاپ‌ها شده و به آنها سرمایه تزریق می‌کنند که در اینجا هم مردم به صورت غیرمستقیم سهامدار این استارتاپ ها می شوند و می‌توانند از طرح‌ها و رشد و بازدهی آنها سود ببرند.
وی افزود: تامین مالی از طریق بازار سرمایه، می‌تواند روش بهتری نسبت به سیستم تسهیلات بانکی باشد چراکه اولاً دسترسی به منابع بزرگتری فراهم می شود و ثانیاً در نوع اخذ تسهیلات بانکی نظارتی شفاف و مناسبی بر اجرای طرح وجود ندارد و عموماً از شروع فرآیند تا انتها روندی غیرشفاف با بروکراسی زمانبر دارد و مشخص نیست که نتیجه طرح چه می‌شود. گاها اخذ تسهیلات صرفا از طریق روابط و توصیه و بدون بررسی کارشناسی و تخصصی طرح صورت می‌گیرد، اما در فرآیند تامین مالی از طریق بورس، فرآیندها به صورت مداوم و شفاف تحت نظارت متولیان و حتی مردم از طریق گزارشات منتشر شده در کدال قرار می‌گیرد.
صمدزاده تصریح کرد: به طور مثال در فرآیند IPO،  صورت‌های مالی استارتاپ و طرح توسعه‌ها روی سامانه کدال قرار می‌گیرد و مردم می‌توانند وضعیت پیشرفت و اثرات طرح‌ها را بررسی کنند. در مورد VCها نیز ارکان صندوق نظیر متولی و حسابرس‌ وجود دارند و بر تک تک موارد و قراردادها نظارت دارند.

خبرنگار: راضیه عموزاد 

منبع: بیدار بورس
کد خبر 19411

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 13 =