چه کسانی دنبال رانت قیمت گذاری دستوری هستند؟

دبیر انجمن نوردکاران فولاد ایران گفت: با تصویب و اجرای طرح تنظیم کالاهای مشمول عرضه در بورس کالا ، روند کلی بازار با اخلال روبرو و دستخوش تغییرات نامطلوب خواهد شد.

اباذر براری در گفتگو با بیداربورس با بیان اینکه عمده فعالان و سهام داران بورس کالا شرکت های صنعتی هستند افزود: سیاست‌گذار در کوتاه مدت به دنبال کنترل و مهار قیمتها بدون در نظر پارامترهای رشد نرخ است که آسان‌ترین و پر آسیب ترین نسخه قیمت‌گذاری دستوری است که متاسفانه در همه دولتها نیز اتفاق می‌افتد و در بلندمدت دود آن به چشم همه فعالان تولیدی و مصرف کنندگان خواهد رفت.
دبیر انجمن نوردکاران فولاد ایران تصریح کرد: طبق قانون و مقررات موجود در کشور بورس کالا زیر نظر وزارت اقتصاد و دارایی و طبق استانداردهای تعیین شده در حال فعالیت است.
وی افزود : باید نظامی در زنجیره فولاد شکل گیرد تا شاهد نظم و همبستگی بیشتر جهت رشد و ارتقاء در این حوزه باشیم.
براری در ادامه با اشاره به طرح تنظیم کالاهای مشمول عرضه در بورس کالا گفت : در صورت اجرای طرح مجلس بورس کالا نمی‌تواند یه عنوان یک نهاد تنظیم گر و عادل در بازار ورود کند و با اینکار عملا از نقش اصلی خودش فاصله خواهد گرفت.
دبیر انجمن نوردکاران فولادی ایران اضافه کرد: متاسفانه در سالهای گذشته هم اقدامی مشابه همین امر صورت گرفت و در نتیجه بازار دچار تنش های شدید  و در نهایت با توزیع رانت و افزایش تقاضاهای کاذب محصولات فولادی روبرو بودیم.
به گفته وی، می‌توان برای عرضه محصولات مکانیزم الزام به عرضه در بورس کالا داشته باشیم اما الزام به فروش برای صادرات کار منطقی و قانونی نیست. مکانیزم بورس کالا باید در یک فضای رقابتی بوده و بر اساس عرضه و تقاضا، قیمت کشف شود.
براری بیان کرد: هر گونه تصمیم شتابزده که در قالب قانون بخواهد اجرا شود، در مدت زمان کوتاهی پیامدهای نامطلوب آن آشکار می شود. با اجرای این طرح نه تنها عرضه کالا رونق نمی‌گیرد بلکه با توجه به  قیمت‌گذاری دستوری که پیش خواهد آمد؛ در آینده با افزایش قیمت کالاها و حتی کاهش عرضه مواجه می‌شویم.
در شرایطی که اقتصاد ایران با مشکلاتی مانند تحریم و محدودیت های دیگر روبه‌روست اگر سیاستهای شتابزده و غیر اصولی به کار گرفته شود بخش تولید کشور آسیب زیادی خواهد دید. به این دلیل که تولید کننده با زحمت فراوان و مشکلات داخلی و خارجی کالای خود را تولید می کند و اگر قرار باشد با نرخ دستوری و پایین تر از نرخ تمام شده عرضه کند پس از مدتی ورشکستگی سراغ آنها خواهد آمد.

خبرنگار: راضیه عموزاد 

منبع: بیدار بورس
کد خبر 19725

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 3 =