دوربین‌های برجامی آژانس جمع‌آوری و پلمب شد

رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: دوربین‌های برجامی آژانس جمع‌ و پلمب و در تأسیسات نگهداری می‌شود و به شرط بازگشت طرف‌های مقابل دوباره فعال خواهند شد.

به گزارش بیدار بورس، محمد اسلامی در حاشیه بازدید از نمایشگاه هم‌افزایی مدیریت ایران درباره آخرین اخبار در حوزه فعالیت‌های صنعت هسته‌ای گفت: ۲۰ سال است این کشورها به ایران اتهام می‌زنند و هر روز جای جدید را آدرس می دهند. بررسی‌های تاریخی نشان می‌دهد بصورت مرتب پرونده ایران به شورای امنیت سازمان ملل ارجاع داده، قطعنامه وضع کرده و تحریم اعمال کردند.

وی افزود: طی این ۲۰ سال همه دولت‌های گذشته مذاکره کردند و حاصل آن تبدیل به سند برجام در چارچوب خاص شد. این کشورها دوباره اتهامات قبلی را در قالب اسناد جعلی و مکان‌ها و مدارک ادعایی بر روی میز گذاشتند. اساس پذیرش ایران در برجام این بود که رفع اتهامات صورت گیرد و اعتمادسازی شود. ایران هم پذیرفت فعالیت‌های غنی‌سازی اورانیوم را محدود کند، ظرفیت و سرعت حرکت را کاهش دهد تا اعتمادسازی اتفاق بیفتد اما طرف مقابل پایبند نبود.

این مقام مسئول ادامه داد: هنگامی‌که نظارت‌ها تشدید شد و ایران موارد را پذیرفت، برای رفع اتهامات بود. دوربین‌های برجامی با هدف رفع اتهامات نصب شد و اگر قرار بود اتهامات پابرجا بماند، دلیلی نداشت دوربین‌های برجامی وجود داشته باشد. بنابراین دوربین‌ها به دست آژانس بین‌المللی انرژی اتمی جمع و پلمب شده و در تأسیسات نگهداری می‌شود.

اسلامی افزود: ایران هیچ‌گاه پنهان‌کاری نداشت و در زمینه غنی سازی خارج از چارچوب و بدون هماهنگی با آژانس اقدام نکرد و ایجاد ظرفیت آب‌ سنگین و زیرساخت‌های صنایع اتمی با هماهنگی آژانس و تحت نظارت آن‌ها بود. اکنون نیز این نظارت وجود دارد و کسی تصور اشتباه نکند. زیرا آژانس در سازمان انرژی اتمی و همه تأسیسات، طبق ضوابط پادمان مستقر بوده و درحال انجام نظارت‌ها است.

به گفته وی، دوربین‌های فراپادمانی در اصل به توافقنامه برجام مرتبط است و اگر طرف‌های مقابل به توافقنامه بازگردند، دوباره همان کار را انجام می دهند. اگر اطمینان حاصل شود، شیطنتی در کار نیست نسبت به تصمیم مناسب اقدام خواهد شد.

کد خبر 19728

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 15 =