صادرات فولاد با کاهش ۱۶ درصدی به ۳.۱ میلیون تن رسید + دلایل

مجموع صادرات فولاد خام و محصولات فولادی طی ۴ ماه سال‌ بالغ بر ۳.۱ ‌میلیون تن بود که نسبت به مدت مشابه قبل، کاهش ۱۶‌ درصدی نشان می‌دهد.

به گزارش بیداربورس، آمار تفکیکی صادرات فولاد خام، محصولات فولادی، آهن اسفنجی، گندله و کنسانتره در ۴ ماه سال جاری منتشر شد.

بر اساس این گزارش، مجموع صادرات فولاد خام و محصولات فولادی و فولاد میانی بالغ بر ۳.۱ و ۲.۲ میلیون تن بود که نسبت به مدت مشابه سال قبل، کاهش ۱۶ و ۱۳ درصدی نشان می‌دهد.

طبق آمار گمرک، کل صادرات محصولات فولادی ۹۰۰‌ هزار تن بود که نسبت به مدت مشابه سال قبل، کاهش ۲۳‌ درصدی داشت. از میان محصولات فولادی، سهم صادرات مقاطع طویل فولادی، ۷۶۳‌ هزار تن بود. صادرات میلگرد که بیشترین سهم را از میان صادرات کل محصولات فولادی دارد نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲۳‌ درصد کاهش یافت و به ۶۷۴‌ هزار تن رسید. صادرات تیرآهن نیز با کاهش ۳۲‌ درصدی به ۳۲ ‌هزار تن رسید.

در این میان، صادرات مقاطع تخت فولادی، ورق گرم و پوشش‌دار به ترتیب با کاهش ۲۳، ۲۵ و ۲۹ درصدی به ۱۳۷، ۱۰۱ و ۲۹ هزار تن رسید. صادرات آهن اسفنجی و کنسانتره سنگ آهن هم ۶۰‌ و ۴۸ درصد کاهش داشت و به ۱۶۶‌ و ۱۵۰ هزار تن رسید. اما صادرات گندله افزایش ۱۳۵‌ درصدی داشت و به ۱.۰۳ میلیون تن رسید.

دلایل عمده کاهش صادرات فولاد

بخشنامه وضع عوارض بر صادرات فولاد خام و محصولات فولادی در فروردین ماه یکی از دلایل اصلی کاهش صادرات این کالاها در ۴ ماهه سال جاری است. تعرفه اعمال‌شده بر صادرات فولاد باعث شد تا در دوره اجرای این بخشنامه، صادرات فولاد برای شرکت های تولیدی توجیه اقتصادی نداشته باشد.

دلیل دیگر، وضعیت بازار جهانی فولاد و کاهش تقاضا برای فولاد در مناطق مختلف دنیا است. از ابتدای اردیبهشت به بعد، قیمت‌ها در بازار جهانی فولاد تحت‌ تاثیر کاهش تقاضای جهانی نزولی شد. در پی این روند نزولی نه تنها حباب هیجانی ناشی از جنگ روسیه و اوکراین بطور کامل تخلیه شد بلکه قیمت‌ها در بازار جهانی فولاد تا سطوح سال ۲۰۲۰ که جهان درگیر شیوع کووید-۱۹ بود، عقب‌نشینی کرد. کاهش تقاضای جهانی برای فولاد با سیاست کرونای صفرِ دولت چین و کاهش رشد اقتصادی در بسیاری از کشورهای جهان تشدید شد و این امر، کاهش تجارت جهانی فولاد را درپی داشت.

در کل، وضعیت رکودی بازار جهانی فولاد بر صادرات فولاد نیز اثر گذاشت و یکی از عوامل اساسی کاهش ۱۶‌ درصدی صادرات فولاد بود. گذشته از این عوامل، قطعی برق و خاموشی شرکت های فولادی در تیرماه نیز از دیگر دلایل مهم کاهش صادرات فولاد است.

جزئیات صادرات فولاد در تیر

مجموع صادرات فولاد ایران (فولاد خام و محصولات فولادی) در تیر ماه، ۴۶۹‌ هزار تن بوده که نسبت ماه قبل کاهش ۶۱‌ درصدی نشان می‌دهد. این کاهش خیره‌کننده بیشتر مربوط به فولاد خام بود. در خرداد صادرات فولاد خام ۹۳۱‌ هزار تن صادرات بود که با کاهش ۷۷‌ درصدی به ۲۱۴‌ هزار تن رسید.

صادرات آهن اسفنجی و گندله هم ۲۷‌ و ۳۴ درصد کاهش داشت و به ۷۰‌ و ۲۶۰ هزار تن رسید. اما صادرات کنسانتره با افزایش مواجه شد که در خرداد ماه هیچ صادراتی نداشت و در تیر به ۱۰۰‌هزار تن رسید.

کل صادرات محصولات فولادی در تیر ماه ۲۵۵ ‌هزار تن بود که نسبت به خرداد، کاهش ۷‌ درصدی نشان می‌دهد. از میان محصولات فولادی، سهم صادرات مقاطع طویل فولادی از همه بیشتر بود که در خرداد ماه ۲۳۱‌ هزار تن بود و در تیر ۶‌ درصد کاهش یافت.

صادرات میلگرد که بیشترین سهم را از میان صادرات کل محصولات فولادی دارد نسبت به ماه گذشته، ۵‌ درصد کاهش یافت و صادرات تیرآهن نیز با کاهش ۳۳ ‌درصدی به ۸ ‌هزار تن رسید.

کد خبر 20651

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 10 =