نتیجه مثبت مذاکرات به دریافت پاسخ آمریکا بستگی دارد

سخنگوی وزارت خارجه با اعلام مواضع درباره مذاکرات و گمانه‌زنی‌ها گفت: هنوز پاسخ آمریکا به پیشنهادات طرف اروپایی دریافت نشده که بتوان از نتیجه بخش بودن صحبت کرد.

به گزارش بیدار بورس، ناصر کنعانی در نشست خبری هفتگی درخصوص مذاکرات وین و طرح گمانه‌زنی‌ها اعلام کرد: همچنان در مسیر مذاکره قرار داشته و به استقبال جزییات و روند بعدی که هنوز اتفاق نیفتاده، نخواهیم رفت. در آخرین دور مذاکرات وین، پیشنهاداتی از سوی هماهنگ کننده اتحادیه اروپا به طرف ها ارائه شد و طرف ایرانی مبتنی بر رویکرد سازنده و مسئولانه، پاسخ را نسبت به این پیشنهاد در زمان مقرر ارائه داد.

تا اینجای کار هنوز از طرف مقابل و بطور مشخص آمریکا، پاسخ به پیشنهادات طرف اروپایی دریافت نشده است. زمانی می توان از نتیجه بخش بودن این مرحله از مذاکرات صحبت کرد که طرف اروپایی اعلام کند، پاسخ طرف آمریکایی را هم دریافت کرده که تا این زمان هنوز چنین اتفاقی رخ نداده است. به روایت‌های غیر رسمی اهتمام نخواهیم کرد. زیرا مذاکرات حساس است و طبیعتاً باید مبتنی بر دیدگاه های رسمی کشورها درباره روند مذاکره و نتیجه آن اظهارنظر و قضاوت کرد.

تا اینجای کار پیشرفت‌ها نسبتاً مناسب بود اما مذاکرات یک مجموعه است و باید روی همه موضوعات مرتبط با مذاکره توافق شود. تا زمانی که توافق نشود نمی‌توان نسبت به مرحله بعدی پیش داوری کرد یا به استقبال مرحله جلوتر رفت. زیرا موضوعات باقیمانده هرچند به لحاظ نسبت و درصد موضوعات مذاکرات اندک باشند اما مهم هستند و در خصوص موضوعات مهم باید تصمیم‌گیری و توافق شکل بگیرد.

ایران در ادوار گذشته و دور اخیر مذاکرات، جدی و سازنده حضور پیدا کرد و به پیشنهادات طرف اروپایی هم به عنوان میانجی‌گر به موقع پاسخ داد که هم مبتکرانه بود و هم انعطاف لازم را به منظور دستیابی به توافق نشان داد اما آنچه مهم است تعلل طرف آمریکایی در ارائه پاسخ است. ایران در این زمینه نشان داد مسئولانه و به موقع عمل می کند.

دولت آمریکا مسئول شرایط کنونی برجام و عدم اجرای توافق نامه تا کنون است. اگر آمریکا اراده سیاسی را بطور جدی در عمل نشان دهد و با اظهارنظر در عمل هم مسئولانه عمل کند، می توان به سمت مرحله بعدی حرکت کرد. ایران همواره اعلام کرده به دنبال توافق است. تیم مذاکره کننده با هدف تامین منافع ملت و با هدف تحقق منافع قانونی دولت و ملت در میز مذاکرات حضور پیدا کرد و در مسیر مذاکره بطور جدی و حرفه‌ای عمل کرد و همچنان پای کار ایستاده است اما معطل طرف مقابل باقی نخواهد ماند.

بارها و بارها از سوی مقامات عالی ایران اعلام شده، روند معیشت مردم و اقتصاد به روند مذاکرات گره نخواهد خورد و مذاکرات رفع تحریم‌ها یکی از موضوعات حوزه سیاست خارجی تلقی می‌شود. مسائل داخلی، فشار تندروها و فشار لابی صهیونیستی بر دولت آمریکا و یا فرسایشی کردن مذاکرات، ایران را از پیگیری اولویت‌ها باز نخواهد داشت.

اگر ایران نیازمند توافق است، آمریکا و اروپا بیش از ایران نیازمند هستند. تیم ایران جدیت کامل نشان داد و در عین ابراز تمایل و اثبات عملی مبنی بر پیگیری توافق بر منافع مشروع دولت و ملت خواهد ایستاد و از خطوط قرمز عدول نخواهد کرد. ایران به دنبال توافق مناسب، قوی و پایدار است که منافع ایران تامین باشد و در روند اجرا اثبات شود طرف مقابل بر تعهدات ایستاده است. چرا که برای بار دوم از یک سوراخ گزیده نخواهیم شد.

در ارتباط با مذاکرات رفع تحریم ها بطور طبیعی منتظر پاسخ طرف مقابل خواهیم بود اما در حوزه روابط خارجی و توسعه مناسبات با همسایگان در حوزه گسترش روابط اقتصادی خارجی و گسترش روابط اقتصادی و تجاری با کشورهای مختلف اعم از همسایه و غیر همسایه منتظر پاسخ طرف مقابل و روند مذاکرات نخواهیم بود.

روابط با عربستان مبتنی بر مسائل و موضوعات دوجانبه است و اتباطی با روند گفت و گوها برای رفع تحریم‌ها ندارد. موضوعات مشترک و متعددی با عربستان در حوزه دوجانبه و مسائل منطقه‌ای وجود دارد و گفت و گوها برای از سرگیری روابط رسمی دو کشور تامین کننده منافع دو طرف خواهد بود. طبیعی است اختلاف‌ نظرها و موضوعات پیچیده وجود دارد اما تا الان روند مذاکرات مثبت است و گام‌های بسیار مناسبی به سمت جلو برداشته‌ شد.

از سرگیری روابط یک اقدام یک روزه نیست که بلافاصله مذاکره انجام شود و بلافاصله گام بعدی رخ بدهد. مهم این است اراده سیاسی وجود دارد و ایران در این مسیر گام برداشته است و تا الان از سوی طرفین عربستانی هم گام های متقابل برداشته شد. باید خوش بین بود در مسیر ارتباطات و گفت و گوهای دیپلماتیک بتوان گام موثری را به سمت جلو برداشت. شرایط در منطقه خوشبختانه مطلوب است و می‌توان امیدواری بود روابط منطقه‌ای میان ایران و همسایگان به سمت بهتری در حال حرکت است.

کد خبر 20663

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 9 =