کسری بودجه بدون استقراض و خلق پول حل شد

رییس جمهوری با اشاره به تجربه یک سال اخیر خود از ارتباط مستقم با مردم و حضور در جمع آنها تاکید کرد:کسانی که ملامت می‌کردند ثمر این حضور در بین مردم چیست و نگران آن بودند، تجربه میان مردم بودن و لذت آن را نچشیده‌اند.

به گزارش بیدار بورس، نشست خبری رییس‌جمهور با حضور رسانه‌های داخلی و خارجی آغاز شد.  قرار است در این نشست سیدابراهیم رییسی به پرسش‌های خبرنگاران داخلی و خارجی درباره مسائل روز کشور و مواضع جمهوری اسلامی نسبت به موضوعات بین‌المللی پاسخ دهد.

نخستین نشست خبری رییس دولت سیزدهم روز ۳۱ خرداد ۱۴۰۰ پس از اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری در مجتمع شهید بهشتی قوه قضائیه برگزار شد. در این نشست رییس‌جمهوری منتخب به ۱۶ پرسش نمایندگان رسانه‌های داخلی و خارجی پاسخ داد.

سیدابراهیم رییسی در ابتدای نشست خبری خود با نمایندگان رسانه‌های داخلی و خارجی با بیان اینکه خدا را شاکرم که یک سال به عنوان مسئول، خدمتگزار مردم بودیم، اظهار کرد: من از مردم صبورمان که دولت را کمک کردند و با ما همراه شدند و از همه دستگاه‌ها و به ویژه اصحاب رسانه که در این زمینه فعال بودند تشکر می‌کنم.

وی افزود: یک سال به عنوان مسئولیت دولت و انتخاب از سوی مردم عزیز، بنده و همکارانم بتوانیم خدمتگزار مردم باشیم. در این یک سال علی‌رغم مشکلات و مسائلی که برخی از آن‌ها اشاره خواهم کرد، امداد الهی و عنایت حضرت حق را شاهد بودیم.  تشکر و قدردانی می‌کنم از مردم عزیز و صبور که با دولت بسیار همراهی کردند. صمیمانه از مردم تشکر می‌کنم. از مقام معظم رهبری نیز تشکر می کنم که با رهنمودهایشان دولت را کممک کردند. همه نهادها و سازمان‌ها و مجلس که به دولت کمک کردند، تشکر می‌کنم؛ از اصحاب رسانه و کسانی که در این عرصه فعال بودند و تلاش کردند تا فعالیت‌های دولت را تبیین کنند و اگر گره‌های ذهنی وجود دارد، آن گره‌ها را باز کنند، حتی اگر کسانی که انتقاد داشتند از سر دلسوزی نکاتی را بیان کنند، تشکر می‌کنم.

آیت‌الله رییسی با بیان اینکه در روزهای تبلیغات انتخاباتی نکاتی را مطرح کردم به عنوان اینکه ما بنا داریم تغییر رویکردهایی در کشور باشیم، گفت: در ادامه به این تغییر رویکردها که در یک سال گذشته اشاره می‌کنم. اولین تغییر رویکردی که صورت گرفت و بر آن تاکید کردیم این بود که دولت مردمی باشد و به خواست مردم توجه شود. در میان مردم باشیم و با مردم بودن را تجربه کنیم. تاکید بنده و همکارانم این بوده که در کنار مردم باشیم. حضور در۳۱ استان و مجامع کارگری، کشاورزی، تعلیم و تربیت و... در این راستا بوده است.

 مدیریت میدانی با مدیریت کارتابلی تفاوت دارد

رییس جمهور با اشاره به اینکه برخی که ملامت می‌کردند ثمرات حضور شما در بین مردم چیست، تجربه حضور در بین مردم را ندارند و لذت این حضور را ندارند، تصریح کرد:  حقیقتاً مدیریت میدانی با مدیریت کارتابلی تفاوت دارد؛  فرق می کند که فرد در میدان مردم مدیریت کند، یا پشت میز بنشیند. با مردم بودن و مشکلات مردم را احساس کردن به عنوان یک اصل در دولت به حساب می‌آید. اینکه مردم مشکل دارو داشته باشند و ما از نزدیک نبینیم؛ البته فقط حضور در بین مردم نیست، باید مشکل را بشناسیم و پیگیری کنیم. ما جایی حضور پیدا نکردیم، مگر اینکه به مشکل توجه نکنیم و درصدد رفع آن برنیاییم.

رییسی خاطرنشان کرد: همه سفرها با نگرش به مشکلات و پیدا کردن راهکار و دنبال کردن رفع مشکلات بوده است. دستگاه‌هایی هم مسئول کردیم تا حصول نتیجه دنبال کردند؛ رویکرد دوم عدالت‌محوری است. بودجه ۱۴۰۱ براین اساس تنظیم شد. مستند ما هم سند آمایش سرزمینی بود. ممکن است عزیزی انتقاد داشته باشد، اما عدالت باید مستند به سندی برای توزیع امکانات باشد.

وی با بیان اینکه در جذب نیروی انسانی، در پرداخت، در ارتقای نیروی انسانی، در به کارگیری افراد نیز همواره تاکید شده است که پیوست عدالت داشته باشد، گفت: عدالت امری است که تمامی اقدامات باید به آن گرایش داشته باشد.

رییسی ادامه داد: نکته سوم ستیز با فساد است. هم اصلاح ساختارهای فسادزا و هم کسانی که بخواهند نظام اداری را آلوده کنند. هم بخش بازرسی ریاست جمهوری در این رابطه فعال شده است و هم نظارت‌های درون سازمانی و هم برون سازمان فعال شده است. مسئول مبارزه با فساد را مدیر همان دستگاه می‌دانیم. هیچ مدیریتی در کشور بدون نظارت و کنترل تعریف نمی‌شود؛ مدیریت ضدیت با فساد را ابتدا مسئول آن سازمان دارد. مدعی برخورد با فساد دولتمردان باید باشند،  در این مدت نیز برخوردهایی شده است.  

رییس‌جمهور خاطرنشان کرد: ساختارهای فسادزا باید اصلاح شود تا شاهد تولید پرونده در دستگاه قضایی نباشیم. این بدان معنا نیست که دیگر کسی دچار  خلاف نشود. ممکن است در دولت گزارشی برسد، اما همه باید حساس باشند؛  اگر با هر تمهید مقدماتی باز هم اتفاق افتاد، برخورد با مفسد می‌تواند عدالت را برقرار کند.

 سعی کردیم حاشیه‌ها ما را گرفتار نکند و از متن بازنمانیم

وی افزود: رویکرد سوم همگرایی و هم‌افزایی دستگاه‌های مختلف و ظرفیت‌های کشور است. همه و حتی سازمان‌های مردم نهاد در کنار یکدیگر تعریف می‌شوند؛  در استان‌ها همه گزارش می‌دهند. ما تاکید کردیم که گرفتار حاشیه‌ها نباید شویم. در برخی ادوار در دولت‌ها داشتیم که حاشیه‌ها بر متن‌ها غلبه کردند و گرفتار حاشیه‌ها شدند. مردم نیز از حاشیه‌ها خسته شدند. سعی کردیم حاشیه‌ها ما را گرفتار نکند و از متن بازنمانیم.

رییسی خاطرنشان کرد: رویکرد بعدی حرکت جهادی و مدیریت جهادی در دولت است. نگاه به اینکه ما می‌توانیم. بدون تردید ما با موانعی روبروی هستیم و باید با حرکت جهادی به دنبال رفع موانع باشیم. رهبری فرمودند که هیچ مشکلی در کشور نیست که حل نشود؛  ما با این نگاه حرکت می‌کنیم. من در استان‌ها می‌گویم این مشکل قابل حل است یا خیر و می‌گویم بروید مشکل را حل کنید. انتظار مردم بیان مشکل نیست و انتظار حل مشکل دارند.

رییس‌جمهور با بیان اینکه رویکرد بعدی نگاه به درون است و بیگانگان مشکلی برای کسی حل نکردند، گفت: نگاه به دستان توانای مردم، جوانان و کارشناسان نگاه دولت بوده است. نگاه به دستان بیگانه کشور را معطل نگه می‌دارد، کما اینکه سال‌ها کشور معطل نگه داشته شد. ما ظرفیت در کشور کم نداریم و باید از این ظرفیت‌ها استفاده کردیم. در مساله تولید در کشور نگاه به درون کشور از مهمترین محورهای دولت بوده است.

رویکرد بعدی دولت شکست حلقه مدیران و جذب جوانان بود

وی ادامه داد: رویکرد بعدی شکستن حلقه مدیران و جذب جوانان بوده است؛ این بدان معنا نیست کسانی که تاکنون کار کردند نباید از آن‌ها استفاده کرد، اما گفتیم کسانی که روحیه تحولی ندارند، جای خود را به افراد تحول‌گرا بدهند.

رییسی با بیان اینکه موضوع بعدی مسئولیت‌پذیری، تصمیم‌گیری و معطل نکردن شرایط کشور توسط دولت است، گفت: مسئولان با حرکت جهادی تصمیم بگیرند. کشور نیازمند تصمیم‌های متقن و قوی و باز کردن گره‌هاست؛  اگر مدیریت با شجاعت همراه نباشد مشکل ایجاد می‌کند. تصمیمات باید متقن اتخاذ شود. به دنبال تصمیات هم باید بود.  

رییس‌جمهور اظهار داشت: اگر ملاحظاتی شود که با عدالت و مسئولیت‌پذیری نمی‌سازد، درست نیست. اگر در برخی از مقاطع در زمان خودش تصمیم مناسب را می‌گرفتیم، شاید وضعیت‌مان در حوزه اقتصادی با وضع فعلی متفاوت بود و اکنون دچار برخی از مشکلات نبودیم. در برخی موارد که تصمیم‌گیری به‌جا انجام شد، شاهد وضعیت خوبی بودیم. در حوزه امنیت، تولید و... به موقع اقدامات خوبی شد. یک حوزه‌هایی خوب کار شده و شاهد موفقیت هستیم.

وی افزود: برخی از مسئولان دولت گذشته دلسوزانه به من می‌گفتند که تو با این مشکلات چه می‌خواهی بکنی؟ من با دوستان دولت گذشته جلسه داشتم و این را از سر دلسوزی می‌گفتند. در موضوع واکسن می‌گفتند که به ما واکسن نمی‌دهند و برخی داروها کمیاب است و اینکه با کسری بودجه چه می‌خواهی بکنی؟ در موضوع کرونا شاهد بودید که روزی ۷۰۰ خانواده داغدار می‌شدند و خداوند متعال تفضل کرد، کادر بهداشت و درمان تلاش کردند، همه مردم کمک کردند تا اینکه وضعیت متفاوت شد. امروز دسترسی به واکسن داخلی و خارجی با اقداماتی که بخش‌های درمانی کرده متفاوت است؛  مدارس و دانشگاه‌ها تعطیل شده بود، از اوایل سال جاری این‌ها فعال شد،  کسب و کارها فعال شد و کار به شکل عادی درآمد.

 کسری بودجه بدون استقراض و خلق پول حل شد

رییسی خاطرنشان کرد: مساله کسری بودجه مهم بود. رهبری از آن به عنوان ام المصائب یاد کردند. آثار تورمی زیادی هم داشت و رقم هم بالا بود اما کسری بودجه بدون استقراض و خلق پول حل شد. در شهریور ۱۴۰۰ تورم قریب به ۶۰ درصد بود. دولت کاری کرد که تورم افزایش نیابد؛ یعنی خلق پول و استقراض نکند و پایه پولی را بالا نبرد. کار به جایی رسید که در اسفند ۱۴۰۰ و فروردین ۱۴۰۱ کاملاً کاهشی و تا حدود ۳۵ درصد رسید.

وی افزود: اصلاحات اقتصادی در اردیبهشت ۱۲ درصد تورم ایجاد کرد؛ اصلاح اقتصادی این بود که پرداخت یارانه از اول زنجیره به آخر زنجیره یعنی مصرف کننده رسید. این تغییر بزرگی بود. خیلی‌ها از جمله اقتصاددان‌های بزرگ می‌گفتند که این کار مشکلاتی ایجاد می‌کند؛ البته بر اصلاح و حذف دو سه نرخی ارز تاکید داشتند؛  در تیر تورم به ۴.۴ درصد رسید و در مرداد این تغییر به ۲ درصد تورم کاهش یافته است.

رییس‌جمهور ادامه داد: مهار تورم همواره مورد توجه دولت بوده است؛  اکنون تورم ۴۰ درصد و نیم است و در مقایسه با شهریور سال گذشته بیست درصد کمتر است. اراده دولت بر کاهش و مهار تورم است و از ابتدا نیز بنای دولت این بود؛  نوسانی که در اصلاح اقتصادی ایجاد شد باید تا آخر سال به سمت تورم کاهشی برود.  

رییسی با بیان اینکه در حوزه کالاهای اساسی آن موقع که دولت آغاز کرد، وضعیت خطر بود، گفت: اکنون مردم بیش از ۷ میلیون تن گندم به دولت فروختند. نسبت کالاهای اساسی هیچ نگرانی وجود ندارد و همه در وضعیت سبز هستند. آن موقع برخی کالاها قرمز بودند.

وی افزود: در سالی که دولت شروع کرد قطعی برق داشتیم امسال قطعی برق نداشتیم. ۶ هزار مگاوات برق به شبکه اضافه شد. کاری که در ۲۵ سال گذشته سابقه نداشت. یک سری زیرساخت‌ها در زمان خودش باید انجام می‌شد که نشد، اما ما انجام دادیم. برخی استان‌ها قطعی گاز داشتیم، اما با همان کشورهایی که فکر می‌کردیم نباید ارتباط برقرار کرد، ارتباط برقرار کردیم و قطعی گاز برطرف شد.

رییس‌جمهور با بیان اینکه اولین سفر من به خوزستان بود و ابتدا که از فرودگاه رفتم، گفتند که مشکل اینجا آب است، گفت: شما غیزانیه و شادگان را به یاد دارید. من مستقیم به شرکت آب و فاصلاب رفتم؛  با آن‌ها بررسی کردیم. آن‌ها گفتند برنامه سه چهار ساله داریم، گفتم امکان ندارد و باید در سال برطرف شود که خوشبختانه در سال جاری و در روزهای آینده به انجام می‌رسد.

رییسی ادامه داد: دولت برای آب مناطق دیگر برنامه‌های کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت دارد. ما در دولت مدیریت آب را در دستور کار داریم. آب باید درست مصرف شود. ما در صنعت می‌توانیم از پساب استفاده کنیم، چرا باید از آب شرب استفاده کنیم؟  ما در سفرهای استانی مشخص کردیم که آب شرب نباید برای صنعت استفاده شود؛ تنش‌های آبی در استان‌های مختلف شناسایی شده و در دستور کار دولت قرار گرفته است.

اگر در گذشته تصمیم‌گیری‌هابه جا بود امروز شاهد برخی مشکلات نبودیم

وی با بیان اینکه در دولت همواره تاکید شده که معطل نکردن وضعیت و شرایط کشور را داشته باشیم و مسئولان مسئولیت‌پذیر باشند، اظهار کرد:  اگر امور با روحیه مسئولیت پذیری همراه نباشد و تصمیمات متقن اتخاذ نشود کارها پیش نمی‌رود. اگر معلوم شود تصمیمی درست و متقن است، اما ملاحظاتی پیش آید که با عدالت نسازد و در عین حال جلوی اتخاذ تصمیم‌ها در زمان خود را بگیرد، نتیجه این می‌شود که الان در برخی موارد می‌بینیم. اگر در گذشته آن تصمیم‌گیری‌های به جا رخ می‌داد و در زمان خود به آن امور رسیدگی می‌شد امروز شاهد برخی از این مشکلات نبودیم.

رئیسی یادآور شد: وقتی دولت کار خود را آغاز کرد، برخی چه از دولت پیشین و چه از سایرین از در دلسوزی به ما می‌گفتند که می‌خواهی با شرایط کشورچه کنی؟ به ما واکسن نمی‌دهند و شرایط کرونا را هم می‌بینی. می‌گفتند با کسری بودجه می‌خواهی چه کنی؟

نخستین نشست خبری رئیس دولت سیزدهم روز ۳۱ خرداد ۱۴۰۰ پس از اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری در مجتمع شهید بهشتی قوه قضائیه برگزار شد. در این نشست رئیس‌جمهوری منتخب به ۱۶ پرسش نمایندگان رسانه‌های داخلی و خارجی پاسخ داد.

این خبر تکمیل می‌شود...

کد خبر 20923

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 13 =