فروش خودروسازان به سرمایه‌گذار خارجی

یک کارشناس بازار سرمایه بیان داشت: در این که دولت تصمیم دارد تا خودرو سازان را واگذار کند، هیچ شکی وجود ندارد اما دلیل تاخیر، واگذاری به سرمایه گذار خارجی است.

محمد فائزی، در گفتگو با  بیداربورس گفت:  درد سری که خودرو سازها از نظر فشار سیاسی و چه از نظر مالی بر روی دولت می آورند بسیار زیاد است، از طرف دیگر واگذاری خودرو سازها ابعاد اجتماعی نیز دارد، زیرا که خودرو سازها با زیان محصولات خود را تولید می کنند، اما عامه جامعه اعتقاد دارند که در فروش خودرو گران فروشی می شود و با توجه به این که دولت از خودرو سازی حمایت می کند، باید قیمت خودرو با قیمت کمتری به دست مصرف کننده نهایی برسد.
این کارشناس بازار سرمایه بیان داشت: با توجه به فشارهایی که بر روی دولت قرار دارد، دولت تمام قد ایستاده است تا خودرو سازان را واگذار کند. 
این تحلیل گر بازارهای مالی ابراز داشت: چیزی که در این بین مهم است این است که از چاله به چاه نیافتیم و کسی که بلوک های خودرو سازان را می خرد واقعا اهلیت داشته باشد تا بتواند صنعت خودرو سازی را نجات دهد.
فائزی گفت: یکی از دلایلی که موجب کش دار شدن واگذاری ها شده است این است که آیا برجام عملیاتی می شود یا خیر؟ 
این کارشناس بازار سرمایه ابراز داشت: اگر برجام محقق شود احتمال این که بلوک های خودرو سازی به مشتریان خارجی فروخته شود، بسیار زیاد است. در گذشته نمونه های موفقی از سرمایه گذاری خارجی در ایران را نیز شاهد بودیم.
این کارشناس بازار سرمایه گفت: جدا از بحث ورود سرمایه گذاری خارجی به صنعت خودرو، سرمایه گذارانی که به خرید سهام دو خودرو ساز بزرگ ورود خواهند کرد، قطعا با دولت رایزنی هایی خواهند داشت، زیرا که بخش خصوصی شرکت هایی را می خرد که تا الان حدود 65 هزار میلیارد تومان زیان انباشته ساخته اند.
وی افزود: بنابراین دولت باید از بخش خصوصی حمایت کند و همچنین در واگذاری دو غول خودرو ساز بزرگ کشور، وضعیت قیمت گذاری دستوری خودرو ها را از قبل مشخص کند. و همچنین دولت برای بخش خصوصی کاملا مشخص کند که آیا واردات خودرو خواهیم داشت؟ و اگر خودرو قرار است وارد شود چه خودروهایی و به چه تعدادی قرار است تا وارد کشور شود. 
فائزی گفت: همچنین دولت باید تضمین کند که تا چند سال از خودرو سازها حمایت خواهد کرد و شکل این حمایت ها نیز باید مشخص شود.
این کارشناس بازار سرمایه افزود: تمامی این موارد پیش نیازهای واگذاری بلوک خودرو سازان است، تا مدیران آینده بتوانند جان تازه ای به صنعت خودرو بدهند.
فائزی در پایان تاکید کرد: واگذار بلوک خودرو سازان یک معامله ساده و پیش پا افتاده نخواهد بود، بلکه این معامله، یک معامله بسیار حساس و پیچیده است و آینده صنعت خودرو و همچنین صنایعی که به صنعت خودرو متصل هستند مثل فولاد و فلزات اساسی، لاستیک و... به این واگذاری وابسته هستند.

خبرنگار: راضیه عموزاد 

منبع: بیدار بورس
کد خبر 20966

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 10 =