جذب سرمایه ۹ میلیارد دلاری با واگذاری معادن

رئیس هیات عامل ایمیدرو گفت: در کل واگذاری ها از سال ۹۴ تاکنون، ۹ میلیارد دلار جذب سرمایه انجام شده که تاکنون چهار میلیارد دلار آن محقق شده است.

به گزارش بیدار بورس، وجیه الله جعفری، رئیس هیات عامل ایمیدرو درخصوص موضوع واگذاری معادن اظهار کرد: این مساله تکلیف اصل ۴۴ قانون اساسی بوده و مطابق بند "ت" ماده ۳۵ آن، استخراج و فروش محصولات معادن دولتی باید از این طریق انجام شود؛ هرچند پروانه بهره برداری به نام دولت بوده و منتقل نمی‌شود، اما استخراج و فروش در بازه زمانی به اندازه عمر همان پروانه بهره‌برداری انجام می‌شود.

رئیس هیات عامل ایمیدرو خاطرنشان‌کرد: این موضوع شرایطی را فراهم کرد که ایمیدرو و شرکت‌های تابعه، استخراج و فروش محصولات معادن خود را به بخش خصوصی واگذار کنند و امروز حضور ما بیشتر جنبه نظارتی داشته و مباحث فنی و ایمنی را دنبال می‌کنیم که یک تکلیف قانونی در راستای خصوصی‌سازی است.

وی بیان‌ کرد: آمارها حاکی است این فرایند در اکثر موارد مربوط به واگذاری‌ها به لحاظ درآمدی و کاهش هزینه‌ها موفق بوده و از بار مشکلات کاسته است.

جعفری ادامه‌ داد: امروز ایمیدرو بیشتر مشغول بسترسازی، تسهیل شرایط و هدایت سرمایه‌گذاری‌ها است و از جمله مباحث آموزشی، پژوهش و فناوری و حمایت از شرکت‌های دانش بنیان و شرکت‌های بهره بردار را به ویژه در بخش اکتشافات دنبال می‌کند.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت تصریح کرد: در کل واگذاری‌ها از سال ۹۴ تاکنون، ۹ میلیارد دلار جذب سرمایه انجام شده که تاکنون چهار میلیارد دلار آن محقق شده است.

وی توضیح داد: این بدان معناست که یکی از شروط واگذاری معادن انجام سرمایه‌گذاری و تکمیل زنجیره است، یعنی دولت توانسته در این بخش هدایت نقدینگی داشته باشد و به‌طور قطع ۹ میلیارد دلار سرمایه گذاری انجام شده به‌طور کامل محقق خواهد شد.

کد خبر 21056

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 1 =