عرضه اولیه دومین شرکت بزرگ پخش دارویی

بر اساس اطلاعیه فرابورس در معاملات امروز ۶ درصد از شرکت پخش رازی به روش ثبت سفارش عرضه خواهد شد. این شرکت که از سال ۱۳۶۳ فعالیت خود را آغاز کرده است، دومین شرکت بزرگ در زمینه پخش داروی کشور محسوب می شود.‌ این شرکت در سال مالی گذشته توانسته درآمد ۵هزار و ۸۲۱ میلیارد تومانی را بدست آورده که افزایش حدود ۴۷ درصدی را نسبت به سال ۱۳۹۹ نشان می‌دهد. سود هر سهم در سال گذشته و بر اساس آخرین سرمایه ۲۰۰ تومان بوده است. درازی در سه ماهه نخست امسال به ازای هر سهم حدود ۱۶ تومان سود ساخته که این رقم در سال گذشته برابر با حدود ۲۷ تومان بوده است.

به گزارش بیدار بورس؛‌ امروز،‌ سه شنبه مورخ ۱۵ شهریور، ۶۰ میلیون سهم معادل ۶ درصد از کل شرکت پخش رازی با نماد «درازی۱» به روش ثبت سفارش عرضه خواهد شد. حداکثر تعداد سهام قابل خریداری توسط هر کد معاملاتی برابر با ۳میلیون سهم با قیمت مبنای ۱۶٬۶۸۰ ریال و دامنه قیمت در ثبت سفارش از ۱۴٬۳۴۵ ریال تا ۱۹٬۰۱۵ ریال خواهد بود.

00

شرکت پخش رازی «درازی» را بهتر بشناسید

شرکت پخش رازی(سهام خاصی) در تیر ماه ۱۳۶۳ تاسیس و از مهرماه همان سال عملاً فعالیت خود را آغاز کرد. موضوع اصلی فعالیت این شرکت، پخش و توزیع هر نوع کالا، تولید و توزیع هر گونه لوازم و تجهیزات پزشکی و انجام امور حمل و نقل جاده‌ای داخلی کالا و موضوع فرعی فعالیت اصلی شرکت انجم هر گونه خدمات مشارکت در شرکت‌های دیگر، انجام هر گونه امور بازرگانی و واردات مجاز مربوط به موضوع شرکت و خرید و فروش سهام و اوراق بهادار.

در سال ۱۳۹۹ حدود ۵۰ شرکت پخش دارو در بازار دارویی فعالیت داشته و اشکل مختلف دارویی را در سراسر کشور توزیع کرده‌اند؛ شرکت پخش رازی در بین این ۵۰ شرکت پخش دارو در سال ۱۳۹۹، رتبه دوم را به خود اختصاص است.

01

سرمایه شرکت در بدو تاسیس ۸۰ میلیون تومان بوده که طی چند مرحله افزایش به ۱۰۰ میلیارد تومان رسیده است؛ افزایش سرمایه‌های صورت گرفته در این سال‌ها تماما از محل سود انباشته و مطالبات حال شده سهامداران بوده است. آخرین مرحله از افزایش سرمایه های این شرکت در سال ۱۳۹۹ بوده است که سرمایه شرکت از ۵۰ میلیارد تومان به ۱۰۰ میلیارد تومان افزایش یافته است.

این شرکت سال مالی منتهی به اسفندماه دارد که بر اساس صورت های مالی سال گذشته شرکت صنعتی کیمیدارو و شرکت داروسازی جابرابن حیان با ۳۰ درصد و شرکت داروسازی اسوه با ۱۹.۷۵ درصد سهامداران عمده این شرکت هستند.

02

عرضه اولیه دومین شرکت بزرگ پخش دارویی

عملکرد رو به رشد پخش رازی در ۵سال گذشته

بر اساس صورت‌های مالی،‌ این شرکت در سال مالی گذشته توانسته درآمد ۵هزار و ۸۲۱ میلیارد تومانی را بدست آورده که افزایش حدود ۴۷ درصدی را نسبت به سال ۱۳۹۹ نشان می‌دهد. هزینه های درازی نیز در این مدت با افزایش ۴۷ درصدی همراه بوده و به ۵هزار و ۱۴۸ میلیارد تومان رسیده است. در نتیجه سود ناخالص این شرکت در سال گذشته با افزایش بیش از ۵۱ درصدی به ۶۷۲ میلیارد تومان رسیده است.

03

بر این اساس حاشیه سود ناخالص این شرکت در سال گذشته ۱۱.۶ درصد بوده است که طی ۵ سال گذشته تقریبا روند با ثباتی رو به افزایشی را داشته است که با توجه به ماهیت شرکت،‌ دور از انتظار نیست.

04

سود خالص درازی در سال گذشته برابر با ۲۰۰ میلیارد تومان بوده که نسبت به سال گذشته افزایش بیش از ۶۳ درصدی را نشان می دهد.بنابراین سود هر سهم در سال گذشته و بر اساس آخرین سرمایه ۲۰۰ تومان بوده است. نگاهی به روند سود سازی این شرکت نشان می دهد که به جز سال ۱۳۹۹،‌ در ۵ سال گذشته روند رو به رشد داشته است.

05

عملکرد ضعیف تر نسبت به سال گذشته در سه ماهه نخست امسال

بر اساس گزارش های فصلی، شرکت پخش رازی در سه ماهه نخست امسال توانسته درآمد یک هزار و ۳۴۵ میلیارد تومانی را ثبت کند که نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش ۱۷ درصدی را نشان می‌دهد. سود ناخالص این شرکت نیز در بهار امسال برابر با ۱۵۰ میلیارد تومان بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش حدود ۱۹ درصدی را تجربه کرده است.

06

با این وجود، سود خالص پخش رازی در سه ماهه نخست امسال با کاهش ۴۱ درصدی نسبت به بهار ۱۴۰۰ برابر با ۱۶ درصد بوده است. افزایش ۴۲ درصدی هزینه‌های عمومی و اداری و همچنین افزایش ۶۱ درصدی هزینه‌های مالی دلیل عمده کاهش سود خالص این شرکت در سه ماه ابتدای امسال بوده است. درازی در سه ماهه نخست امسال به ازای هر سهم حدود ۱۶ تومان سود ساخته که این رقم در سال گذشته برابر با حدود ۲۷ تومان بوده است.

کد خبر 21245

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 11 =