۱۶ شهریور ۱۴۰۱ - ۲۰:۵۵
برجام نیروی محرکه‌ای برای بورس

یک کارشناس بازار سرمایه عدم توافقات برجامی را عامل بازدارنده برای رشد اقتصادی کشور دانست و گفت: یکی از شوک‌های حاصل از عدم توافقات برجامی افزایش نرخ ارز خواهد بود که با رشد نرخ ارز نیمایی نیرو محرکه صنایع کامودیتی محورها بحرکت خواهد درآمد و رشد بازار سرمایه را خواهیم داشت.

نوشین ناصری، مدیر سرمایه گذاری کارگزاری بانک رفاه کارگران در خصوص اعلام آمریکا مبنی بر فاصله گرفتن ایران از تفاهمات برجامی به بیداربورس، گفت: نتیجه مذاکرات مهمترین پارامتر شکل دهنده آینده اقتصاد ایران و بازار سرمایه به عنوان بخشی از اقتصاد است.

وی با بیان اینکه سه سناریو در خصوص آینده مذاکرات هسته‌ای در کوتاه مدت پیش روی ما وجو دارد، توضیح داد: این سناریو شامل امضای توافق نامه، خروج کامل از مذاکرات و یا ادامه روند رفت و برگشتی فعلی است.

ناصری ادامه داد: بهترین گزینه برای داشتن اقتصادی رو به رشد و پایدار و حرکت نقدینگی به سوی تولید از مجرای بازار سرمایه، حصول توافق است که منجر به رشد اقتصادی، ثبات نسبی بازارهای پولی و مالی و در نهایت بهبود صنایع و رشد بازار خواهد شد.

رشد صنایع کامودیتی محور با رشد دلار نیما

 مدیر سرمایه گذاری کارگزاری بانک رفاه کارگران با اشاره به اینکه خروج کامل از مذاکرات که نتیجه آن ورود شوک ارزی است در صورتی که با رشد ارز نیمایی همراه شود نیروی محرکه‌ای برای سهام کامودیتی محور و رشد بازار خواهد بود، گفت: اما این رشد چون با کاهش ارزش پول ملی همراه می‌شود نهایتا منجربه کاهش یا عدم رشد ارزش واقعی می‌گردد.

وی تاکید کرد: کاهش ارزش معاملات و خروج نقدینگی فعلی نتیجه عدم قطعیت‌های موجود در فضای اقتصادی و سیاسی امروز است که ادامه این روند در کوتاه مدت و میان مدت توانایی پیش‌بینی و برنامه‌ریزی را از فعالین سلب می‌کند و مانع رونق بازار می‌شود.

دلار سقف قبلی خود را نیز خواهد شکست

این کارشناس بازار سرمایه در خصوص اثرگذاری سیاست‌های دولت در خصوص کنترل نرخ ارز نیمایی در صورت عدم حصول توافق، گفت: برای رشد نرخ ارز نمی‌توان سقف مشخصی قائل بود چراکه بسته به فشار های ایجاد شده توسط غرب و جامعه جهانی و همچنین سیاست‌های کنترلی توسط دولت این معادله شکل خواهد گرفت.

او ادامه داد: بنظر می‌رسد در صورت خروج کامل طرفین از مذاکرات دلار آزاد پتانسیل شکست سقف قبلی و رشد تا محدوده 38 هزار تومان در گام اول را خواهد داشت.

تک سهم‌ها همچنان در اوج

ناصری با اشاره به عوامل تاثیرگذار بر روند معاملات هفته آینده، بیان کرد: در هفته آتی عواملی همچون اخبار برجامی، نرخ کامودیتی‌ها و نرخ ارز می‌تواند بر روند صنایع کامودیتی محور موثر باشد اما در صورت عدم رخداد خبر قطعی و با اهمیت ادامه روند فعلی و کاهش حجم معاملات پیش‌بینی می‌گردد.

این کارشناس بازار سرمایه پیش‌بینی کرد در ادامه این هفته تمرکز بازار بیشتر بر تک سهم‌ها با اخبار یا ساختار بنیادی مناسب از گروه‌های مختلف باشد. از طرفی با توجه به روند فعلی نرخ‌های جهانی کامودیتی ها در گروه‌های دلاری و صادرات محور انتظار می‌رود شاهد تغییر روند خاصی نباشیم.

وی در پایان گفت: البته با توجه به رشد دلار نیمایی و پتانسیل رشد دلار آزاد، منفی خاصی نیز برای این گروه‌ها متصور نیستیم.

منبع: بیدار بورس
کد خبر 21334

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 6 =