سیاست‌های دولت عامل افزایش بهای تمام شده شرکت‌های بورسی

یکی از موضوعاتی که موجب شده است شاخص کل بازار سرمایه از سقف دو میلیون واحد به کف یک میلیون و ۳۰۰ هزار واحدی نزول کند، افزایش بهای تمام شده شرکت های بورسی است. با توجه به اهمیت این موضوع با یک کارشناس بازار سرمایه به گفتگو نشسته ایم.

به گزارش بیداربورس رسول رحیم نیا، مدیر سرمایه گذاری صندوق ها و سبدهای شرکت تامین سرمایه بانک ملت، گفت: در سال های اخیر شاهد افزایش بهای تمام شده شرکت های بورسی هستیم که از طرف دولت به بازار سهام اجبار می شود.
برخی از دلایل تحمیلی افزایش بهای تمام شده شرکت های بورسی را می توان به افزایش نرخ گاز اشاره کرد و از حدود ۲۰۰ تومان در ۳ یا ۴ سال گذشته به حدود پنج هزار تومان رسید. همچنین می توان به قطع مکرر برق خارج از برنامه اشاره کرد. فصل زمستان نیز نزدیک است و احتمال قطع گاز صنایع نیز وجود دارد. این عوامل موجب شده است تا سود شرکت های بورسی روند کاهشی داشته باشد.
این کارشناس بازار سرمایه اظهار کرد: در مقابل حدود هفتاد درصد بازاری که صادرات محور هستند، کامودیتی ها، پالایش و پتروشیمی ها که از نرخ ارز تاثیر پذیر هستند، با بازاری مواجه هستیم که در خرید محصولات و چشم انداز آتی بازار با روند رکودی مواجه است. به طور مثال پیش‌بینی های تعدادی از موسسات،  قیمت سنگ آهن در دوسال آینده با ۳۰ درصد کاهش دیده شده، یعنی سنگ آهن ۱۰۵ دلاری به ۸۰ دلار کاهش خواهد یافت و این کاهش نرخ در شرایط آتی زنجیره فولاد تاثیر گذار است. 
وی افزود: بنابراین به واسطه کاهش قیمت فروش و افزایش بهای تمام شده، سود شرکت ها را تحت تاثیر قرار داده است. اما عاملی که  موجب شده که رقم فروش دستخوش تغییر نشود، عدد دلار و  نرخ نیما است.

خبرنگار: راضیه عموزاد 

منبع: بیدار بورس
کد خبر 22415

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 1 =