سود بین‌بانکی به مرز ۲۱ درصد رسید

به عقیده یک کارشناس بازارسرمایه افزایش نرخ بهره موجب می‌شود که بورس جذابیت خود را از دست داده و نقدینگی به سمت این بازار که نسبت به بورس ریسک کمتری دارد و از نرخ سود بالایی برخوردار است و در برخی بانک‌ها به دلیل رقابت به ۲۵ درصد نیز می‌رسد، کوچ کند.

محسن صادقی باطانی، کارشناس بازارسرمایه در گفت‌وگو با بیداربورس در خصوص روند امروز بازارسرمایه گفت: باتوجه به منفی بودن روزهای اخیر انتظار میرفت که بازارسرمایه امروز روند مثبتی در پیش گیرد هر چند که این مثبت خیلی پررنگ نبود و در اواسط بازار شاهد بازگشت شاخص بودیم و می‌توان گفت که بازار با روندی منفی به کار خود پایان داده است.

او با یادآوری این موضوع که امروز نرخ بهره بین بانکی با افزایش همراه بوده و به مرز ۲۱ درصد رسیده است، گفت: یکی از دلایل جو منفی ۲۰ روز اخیر بازارسرمایه را می‌توانیم نرخ بهره‌بین بانکی بدانیم چرا که با نگاهی به گزارشات ۶ ماهه صنایع متوجه این موضوع میشویم که اکثر گزارش‌ها عالی بودند و p/e شرکت‌ها نسبت به سال گذشته افت محسوسی داشته و از ۱۰ به ۵ رسیده است.

وی ادامه داد: اما افزایش نرخ بهره موجب می‌شود که بورس جذابیت خود را از دست داده و نقدینگی به سمت این بازار که نسبت به بورس ریسک کمتری داشته و از نرخ سود بالایی برخوردار است و در برخی بانک‌ها به دلیل رقابت به ۲۵ درصد نیز می‌رسد، کوچ کند.

کدام صنایع گزارش جذابی داشتند؟

صادقی باطانی در بررسی گزارشات ۳ ماهه دوم صنایع تشریح کرد: صنایعی که ارز ۴۲۰۰ تومانی آن‌ها برداشته شده سود قابل ملاحظه‌ای داشتند با این حال باید دید که آیا این سودها در سه ماهه سوم سال نیز پایدار خواهد بود یا تنها به دلیل ارزان بودن مواد اولیه که با ارز ۴۲۰۰ تومانی تهیه شده، توانسته‌اند میزان سودآوری خود را افزایش دهند.

به گفته این کارشناس بازارسرمایه صنایعی از جمله زراعت و شرکت‌های غذایی به دلیل اینکه گزارش‌های خوبی ارائه داده‌ و همچنین افت قیمت داشته‌اند می‌توانند صنایع جذابی محسوب شوند و به اصطلاح نگاه گوشه چشمی به آن‌ها داشت.

میزان خروج پول از بازار عجیب است

او در پیشبینی روزهای آینده بازارسرمایه تصریح کرد: مشکل عمده این روزهای بازارسرمایه اعتماد است که باید به بازار بازگردد چرا که این روزها علی‌رغم جذاب بودن قیمت‌ها، شاهد خروج رقم‌های عجیبی از از بازار هستیم و معلوم نیست مقصد این نقدینگی کدام بازار است.

رنج بورس از مولفه‌های بیرونی

به عقیده وی بازار این روزها بیشتر از اینکه از مسائل داخلی رنج ببرد از مولفه‌های بیرونی از جمله خوراک پتروشیمی‌ها، نبود اعتماد و نرخ سود بین بانکی رنج می‌برد.

خبرنگار: نازنین درویشی

منبع: بیدار بورس
کد خبر 22916

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =