نگرانی غرب از تعلیق اجرای توافق صادرات غلات اوکراین توسط روسیه

برخی مقامات کشورهای اروپایی و آمریکا در واکنش‌هایی حاکی از نگرانی نسبت به تعلیق اجرای توافق صادرات غلات اوکراین توسط روسیه، خواستار بازگشت مسکو به آن شدند.

به گزارش بیدار بورس، تصمیم روسیه به تعلیق اجرای توافقات استانبول مبنی بر صادرات غلات از بنادر اوکراین، با واکنش‌های هراسان و همراه با نگرانی برخی مقامات کشورهای اروپایی و آمریکا همراه شد.

کمیسیون اروپا، بدون هیچ اشاره‌ای به حملات پهپادی اوکراین به کشتی‌های روسی در بندر سواستوپول و به‌جای درخواست برای اجرا شدن بخش دوم توافقات استانبول، به‌صورت مبهم خواستار اجتناب از هر اقدامی شد که توافق غلات را تضعیف می‌کند.

«جیمز کلوِرلی» وزیر خارجه انگلیس بامداد یکشنبه از روسیه خواست که حداقل در ارسال غلات و مواد غذایی از بنادر اوکراین به کشورهای فقیر و مردمی که گرفتار سوءتغذیه و بحران گرسنگی در برخی نقاط جهان هستند، کمک کند.

«جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا نیز در واکنش به این مسئله اظهار داشت توقف اجرای توافق صادرات غلات اوکراین توسط روسیه، «ظالمانه و بیدادگرانه» است.

بعد از بایدن، «آدرییِن واتسون» سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید مدعی شد: «روسیه تلاش می‌کند از جنگی که خود آغاز کرده، به‌عنوان بهانه‌ای برای تبدیل کردن غذا به سلاح استفاده کند که تأثیر مستقیمی بر ملت‌های نیازمند و بهای جهانی مواد غذایی گذاشته است».

اتحادیه اروپا نیز طی بیانیه‌ای گفت:‌ «این توافق یک اقدام بشردوستانه حیاتی است و همه طرف‌ها باید از هرگونه اقدام یکجانبه که آن را به خطر بیاندازد، اجتناب ورزند».

عصر شنبه،  وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که مشارکت این کشور در توافقنامه صادرات غلات با اوکراین پس از هدف قرار گرفته شدن سواستوپول با پهپاد به حالت تعلیق در آمده است.

پیش از آن، مقام‌های شهر بندری «سواستوپول» واقع در کرانه دریای سیاه و جنوب غربی «کریمه» گفته بودند که پس از حمله پهپادی صبح امروز به کشتی‌های ناوگان دریای سیاه روسیه، کشتی‌گاه این شهر به طور موقت مسدود شد و کشتی‌ها و قایق‌ها قادر به عبور از طریق این خلیج نبودند.

روز گذشته نیز «ماریا زاخارووا» سخنگوی وزارت خارجه روسیه خبر داده بود که مقامات این کشور مرتباً به دبیرخانه سازمان ملل درباره عدم تحقق بخش دوم «توافق غلات» اعتراض می‌کنند.

کد خبر 22930

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 3 =