انتشار و نرخ بهره اوراق افزایش میابد؟

یک کارشناس بازار سرمایه در خصوص ریسک‌های که در لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ متوجه بازار سرمایه خواهد شد، گفت: با اشاره به کسری ۲۰۰ هزار میلیارد تومانی دولت در بودجه سال ۱۴۰۱ اهالی بازار سرمایه نگران جبران این کسری هستند و از دیگر عوامل نگران کننده انتشار فزاینده اوراق در بودجه سال آینده است که موجب  افزایش نرخ بهره خواهد شد.

سیدعلی خسروشاهی، مدیر سرمایه­‌گذاری سبدگردان اندیشه صبا در خصوص روند صعودی معاملات امروز (سه شنبه) بعد از دو روز قرمز پوشی بازار به بیداربورس، گفت: از جمله دلایلی که در مثبت شدن شاخص کل بورس تاثیرگذار بوده­ است، انتشار اطلاعیه پذیرش خودروی سواری ۲۰۷ و تارا در بورس کالای ایران است؛ این دو خودرو از محصولات تولیدی ایران خودرو بوده و خبر عرضه آن­ها در بورس کالا، موجب اقبال نسبت به سهام این شرکت شد.

*لیدری خودرویی‌ها بازار را سبز پوش کرد

به گفته وی از آن­جایی­که خودرویی­ها یکی از لیدرهای بازار سرمایه ایران محسوب می­شوند، اقبال و توجه به سهام این شرکت­ها منجر به متعادل شدن بازار سرمایه شد.

*تامین کسری بودجه دولت از بورس؟

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به کسری ۲۰۰ هزار میلیارد تومانی دولت در بودجه سال ۱۴۰۱، تصریح کرد: بازار سرمایه از اقدامات احتمالی دولت در جهت جبران این کسری نگران است.

خسروشاهی ادامه داد: در صورتی­که دولت به منظور جبران کسری بودجه، به افزایش قیمت حامل­های انرژی و هم­چنین نرخ خوراک پتروشیمی­ها بپردازد، ریسک بازار سرمایه به شدت افزایش خواهد یافت.

وی خاطر نشان کرد: نکته قابل توجه دیگر این است که انتشار فزاینده اوراق در بودجه سال آینده، نرخ بهره را افزایش خواهد داد و در حال حاضر نیز اوراق گام با نرخ بهره ۲۷% معامله می­شود که تحت هیچ عنوان به نفع بازار سرمایه نیست.

*احتمال کم افزایش نرخ خوراک پالایشی‌ها

مدیر سرمایه­‌گذاری سبدگردان اندیشه صبا با اشاره به خبر عدم افزایش قیمت نرخ خوراک پالایشی‌ها در لایحه بودجه سال ۱۴۰۲، گفت: با توجه به کاهش قیمت جهانی گاز به نظر نمی­رسد که پتانسیل افزایش نرخ خوراک وجود داشته باشد.

به عقیده وی از آن­جایی­که متانول­سازها در نقطه سر به سر و حتی زیان­ده هستند، افزایش نرخ خوراک می­تواند زیان قابل توجهی را به پتروشیمی­ها تحمیل کند.

خبرنگار: آرزو صباحتی 

منبع: بیدار بورس
کد خبر 23612

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =