کف ترازوی کدام حزب سنگین‌تر است؟

ایالات متحده آمریکا کشوری است که دارای دو حزب مهم سیاسی دموکرات و جمهوری‌خواه بوده و قدرت همواره میان این دو حزب در حال جابجایی است،  البته به غیر از دو حزب مذکور احزاب اقلیت بسیاری نیز وجود دارند که تا به حال نتوانسته‌اند قدرت سیاسی را در آمریکا به دست گیرند.

به گزارش بیدار بورس، ایالات متحده آمریکا کشوری است که دارای دو حزب مهم سیاسی دموکرات و جمهوری‌خواه بوده و قدرت همواره میان این دو حزب در حال جابجایی است،  البته به غیر از دو حزب مذکور احزاب اقلیت بسیاری نیز وجود دارند که تا به حال نتوانسته‌اند قدرت سیاسی را در آمریکا به دست گیرند.

کف ترازوی کدام حزب سنگین‌تر است؟

* تاریخچه‌ای از حزب دموکرات:

ریشه‌های حزب دموکرات به دوران استقلال امریکا از بریتانیا و گروه‌های ضد فدرالیسم اون موقع برمی‌گردد. سال ۱۷۹۲ توماس جفرسون، جیمز مدیسون و بقیهٔ مخالفان فدرالیست پرنفوذ دیگه این گروه‌ها رو در حزب دموکرات – جمهوری‌خواه سازمان‌دهی کردند.

نماد

الاغ

رنگ

آبی

تاریخ تاسیس

۱۸۲۴

رهبر سنا

چاک شومر

*چهار رییس جمهور آخر دموکرات آمریکا:

  • جیمی کارتر(۱۹۹۷ تا ۱۹۸۱)،
  • بیل کلینتون(۱۹۹۳ تا ۲۰۰۱)،
  • باراک اوباما(۲۰۰۹ تا ۲۰۱۷)،
  • جو بایدن(۲۰۲۱ تا...)

* تاریخچه‌ای از حزب جمهوری‌خواه:

حزب جمهوری‌خواه نسبت به حزب رقیب، سابقۀ کمتری دارد. این حزب در سال ۱۸۵۴ نوگراها و فعالان ضد گسترش برده‌داری تأسیس کردند که با انتخاب آبراهام لینکلن، اولین رئیس‌جمهور جمهوری‌خواه امریکا به شهرت رسید.  

نماد

فیل

رنگ

قرمز

تاریخ تاسیس

۱۸۵۴

رهبر سنا

میچ مکانل

* چهار رئیس جمهور آخر حزب جمهوریخواه امریکا:

  • رونالد ریگان(۱۹۸۱ تا۱۹۸۹)،
  • جورج بوش(پدر) (۱۹۸۹ تا ۱۹۹۳)
  • جورج دبلیو بوش(پسر) ( ۲۰۰۱ تا ۲۰۰۹)،
  • دونالت ترامپ (ژانویه ۲۰۱۷ تا ژانویه ۲۰۲۱)

*تفاوت دیدگاه دو حزب آمریکایی:

فلسفه و دیدگاه جمهوری‌خواه‌ها بیشتر به آزادی‌ها و حقوق و مسئولیت‌های فردی گرایش دارد اما در مقابل، دموکرات‌ها به برابری و مسئولیت اجتماعی اهمیت بیشتری میدهند.

حــزب جــمهوری‌خواه

حــزب دموکــرات

محافظه‌کار، متمایل به راست

لیبرال، متمایل به چپ

فلسفه

مالیات برای هیچ قشریاز جامعه حتی ثروتمندها نباید زیاد باشد و محاسبه دستمزد بر عهده بازار آزاد است

دستمزدهای حداقلی و مالیات‌های تصاعدی؛ یعنی مالیات بیشتر برای گروه‌های با درآمد بیشتر

دیدگاه‌ اقتصادی

بر پایه حقوق فردی و عدالت

بر پایه مسئولیت اجتماعی و گروهی

دیدگاه اجتماعی

افزایش هزینه‌ها

کاهش هزینه‌ها

دیدگاه نظامی و ارتش

مخالف

موافق

دیدگاه ازدواج هم‌جنس‌گراها

ممنوع و غیر قانونی

قانونی و مجاز

دیدگاه در خصوص سقط جنین

حمایت میشه

این حزب از مجازات اعدام قویاً حمایت می‌کنند اما با وجود این گروه قابل‌توجهی هم در بین آنها هست که با این مجازات مخالفت هستند

دیدگاه در خصوص اعدام

به «مالیات ثابت» تمایل دارند (نرخ مالیات یکسان صرف‌نظر از مقدار درآمد)

مالیات تصاعدی (افراد با درآمد بیشتر باید مالیات بیشتری پرداخت کنند)

دیدگاه در خصوص مالیات

مانع رشد بازار آزاد و مشاغل

حمایت از مصرف‌کننده‌ها

دیدگاه در خصوص مقرارت دولتی

شرکت‌های خصوصی نسبت به برنامه‌های دولتی می‌توانند خدمات سلامت رو به شکل مؤثرتری ارائه بدهند

حمایت از ارائه خدمات سلامتی برای عموم، حمایت قوی از مشارکت دولت در ارائه خدمات سلامت

دیدگاه در خصوص نظام سلامت

عفو مهاجرهای غیر قانونی

حمایت از مهاجرات و به تعویق انداختن اخراج برای آنها

دیدگاه در خصوص مهاجرت

** در رقابتهای انتخابات ریاست جمهوری نیز ایالتهای این کشور به دو گروه قرمز و آبی تقسیم می‌شوند. ایالتهای آبی عمدتا طرفدار حزب دموکرات بوده و ایالتهای قرمز طرفدار جمهوری‌خواهان به شمار می‌روند.

*تفاوت مجلس سنا با مجلس نمایندگان:

دو مجلس نمایندگان و سنا، کنگره آمریکا را شکل می‌دهند. تفاوت مجلس سنا و نمایندگان مربوط به مسئولیت‌ها، حدود اختیارات، تعداد اعضا و طول دوره است.

  • وظایف هر مجلس: نتیجه سریع تر و کوتاه مدت نیازهای مردم و مجلس سنا بر قوانین بلند مدت احاطه بیشتری دارند به دلیل مدت زمان هر مجلس.
  • تعداد جایگاه: مجلس نمایندگان ۴۳۵ نفر عضو دارای حق رای، شش نفر عضو بدون حق رای (پنج نفر نماینده و یک نفر نماینده‌ی کنگره از سرزمین‌های تحت سرپرستی) دارد. مجلس سنا دارای ۱۰۰ عضو است.
  • تخصیص جایگاه: در مجلس نمایندگان تخصیص جایگاه بر اساس جمعیت هر ایالت مشخص می‌شود، اما در مجلسس سنا از هر ایالت دو نماینده حضور خواهند داشت.
  •  دوره هر مجلس: مجلس نمایندگی هر ۲ سال برگزار میشود و مجلس سنا هر ۶ سال
  • رئیس مجلس: رئیس مجلس نمایندگان توسط نمایندگان مجلس انتخاب می‌شوند. معاون ریاست جمهوری مدیریت سنا را به عهده دارد و تنها در مواقعی که آرا مساوی هستند رای می‌دهد.
  •  شرایط عضویت: برای عضویت در مجلس نمایندگان حداقل سن ۲۵ سال، دارا بودن حداقل ۷ سال تابعیت ایالات متحده آمریکا، سکونت در ایالت مورد نظر در زمان برپایی انتخابات (بر اساس عرف و نه اصول قانون اساسی) الزامی است.

برای عضویت در مجلس سنا حداقل سن ۳۰ سال، دارا بودن حداقل ۹ سال تابعیت ایالات متحده آمریکا و سکونت در ایالت مورد نظر در زمان برپایی انتخابات الزامی است.

*انتخابات میان دوره ای چیست؟

انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره که دو سال پس از انتخابات رئیس جمهور برگزار می‌شود را می‌توان نوعی «همه‌پرسی در مورد ساکنان کاخ سفید» دانست که در جریان آن و با رای و نظر مردم، یا موقعیت رئیس جمهور مستحکم می‌شود و یا کفه ترازو به سمت حزب رقیب سنگین‌تر می‌گردد.

کف ترازوی کدام حزب سنگین‌تر است؟

* جمهوری‌خواهان در دو قدمی پیروزی در مجلس نمایندگان ۲۰۲۲

طبق آخرین نتایج منتشر شده از انتخابات مجلس نمایندگان آمریکا، جمهوری‌خواهان ۲۱۶ کرسی و دموکرات‌ها هم ۲۰۶ کرسی به دست آورده‌اند. جمهوری‌خواهان با کسب دو کرسی دیگر، بر این مجلس مسلط می‌شوند.

*علت اهمیت انتخابات ریاست جمهوری آمریکا برای ایران:

اگرچه همواره سیاست کلی ایالات متحده آمریکا در جامعه بین‌المللی به خصوص ایران یکسان و واحد بوده است اما تجربه ثابت کرده است که افراد و احزاب میتوانند در مسیر رسیدن به سیاست کلی نقش پررنگی داشته باشند. برای مثال دمئکرات ها مانند بایدن، اوباما و ... در برابر ایران رفتار آرام ترین نسبت به جکهوری‌خواهان به خصوص دونالد ترامپ داشته اند. بنابراین میتوان گفت رئیس جمهوری که در کاخ سفید مسکن میگزیند، نه تنها بر ایران بلکه بر سیاست بین‌المللی آمریکا تاثیر بالقوه میگذارد.

**خبرنگار: آرزو صباحتی

منبع: بیدار بورس
کد خبر 23659

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 2 =