رشد ۱.۶ برابری تراز نفتی کشور در بهار ۱۴۰۱

تراز نفتی ایران به دلیل واردات ناچیز کالای نفتی درمقابل صادرات بالای نفتی، همواره مثبت است. صادرات نفتی ایران در بهار ۱۴۰۱ با افزایش قابل توجه ۶۱درصدی همراه و از ۸.۷ میلیارد دلار در بهار ۱۴۰۰ به ۱۴.۴ میلیارد دلار رسید.

به گزارش بیداربورس، تراز نفتی ایران به دلیل واردات ناچیز کالای نفتی درمقابل صادرات بالای نفتی، همواره مثبت است. صادرات نفتی ایران در بهار ۱۴۰۱ با افزایش قابل توجه ۶۱درصدی همراه و از ۸.۷ میلیارد دلار در بهار ۱۴۰۰ به ۱۴.۴ میلیارد دلار رسید. این افزایش موجب رشد ۱.۶ برابری تراز نفتی کشور در این مدت شد. 

بالاترین سهم صادرات نفتی طی ۳ سال گذشته
میانگین سهم صادرات نفتی از کل صادرات کالایی کشور طی دو سال ۹۶و۹۷ حدود ۶۵% بود که به دلیل تحریم و تحولات در بازار جهانی در سال ۹۸ به ۴۳و سال ۹۹ به ۴۲ درصد کاهش یافت. این سهم در سال ۱۴۰۰ همراه با افزایش بهای نفت خام در بازار جهانی و رشد صادرات نفتی ایران به ۴۹ درصد افزایش یافت و درمقابل در همین سال سهم صادرات غیرنفتی از کل صادرات کالایی کشور از ۵۸ به ۵۱درصد کاهش یافت. باافزایش بیشتر صادرات نفتی درمقایسه با صادرات غیرنفتی دربهار۱۴۰۱ مجددا سهم صادرات نفتی ازکل صادرات کالایی افزایش و به ۵۶درصد یعنی به بالاترین رقم طی ۳سال گذشته رسید  و درمقابل از سهم صادرات غیرنفتی در صادرات کالایی کشور کم و به ۴۴ درصد نزدیک شد. 

رشد ۱.۶ برابری تراز نفتی کشور در بهار ۱۴۰۱

منبع: بیدار بورس
کد خبر 24561

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 11 =