توافقات بورسی را در بودجه مکتوب کنید

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با اتمام حجت با سازمان بورس، وزارت اقتصاد و صنعت برای مکتوب کردن توافق ها در بودجه گفت: دولت باید در تدوین بودجه درک درستی از شرایط بازار سرمایه داشته باشد.

به گزارش بیداربورس، محمدرضا پورابراهیمی با بیان اینکه دست مجلس برای اعمال تغییرات در لایحه بودجه باز نیست و نمی‌تواند به ستون‌ ها دست بزند با دولت اتمام حجت کرد و گفت: به سازمان بورس، وزارت اقتصاد و صنعت اعلام شد هر توافق را در بودجه مکتوب کنید تا بر اساس آن اقدام شود.

وی افزود: اگر به هر دلیلی در نرخ خوراک پتروشیمی‌ها و سایر موضوعات مرتبط با بورس توافقات در بودجه مکتوب نشد از دولت و رئیس سازمان بورس درخواست می شود درباره بازار سرمایه اظهار نظر نکنند و بگذارند مجلس ورود کند. سال جاری به اندازه مجلس در حوزه بازار سرمایه ورود خواهیم کرد. اگر کاهش منابع و تغییر احکام موجب شود دولت مخالفت و شورای نگهبان مصوبه مجلس را رد کند، نمی‌توان بیش از این جلو رفت. پس مردم در جریان باشند و بعدها مدعی ورود در موضوع بورس نشوند.

این نماینده مجلس ادامه داد: دولت در تدوین بودجه درک درستی از شرایط بازار سرمایه داشته باشد. مردم ذی‌نفع بازار سرمایه هستند پس برای این بازار کار کنید. در موضوع نرخ خوراک پتروشیمی‌ها جلساتی با موضوعات مشخص در حال برگزاری است که امید است وزیر اقتصاد درباره این مباحث ابتدا با سازمان برنامه توافق و بعد در هیات وزیران تصویب کند و پس از آن به مجلس بیاید.

ابراز تعجب از مسئولان بورس

پورابراهیمی عنوان کرد: دولت نخستین اقدام‌کننده باید باشد و این ظرفیت را در بودجه برای بازار سرمایه ایجاد کند اما برخی اعلام می‌کنند این قانون مجلس است.  یکی از مسئولان بازار سرمایه از مجلس بابت تصویب این موضوع انتقاد کرده بود. وی فرق بین طرح و لایحه را نمی‌داند و در بازار سرمایه مسئولیت گرفته است.

به گفته وی، وقتی دولت لایحه می‌نویسد مجلس تغییرات جزئی در آن می‌دهد. حداکثر تغییرات مثبت و منفی ۵ درصد است و لایحه دیگری نوشته نمی شود. بعد هم در صحن علنی مطرح می‌شود و اگر تغییر کند دولت مخالفت می‌کند و بعد شورای نگهبان هم آن را رد می‌کند. یک محدودیت در متن نهایی بودجه وجود دارد که از ساختار اولیه است. لایحه بودجه مثل فونداسیون ساختمان فقط در مرحله نازک‌کاری در اختیار مجلس است و اصلاً نمی‌توان ستون‌ های بودجه را جابجا کرد و تغییرات ماهیتی داد. وقتی دولت لایحه بودجه را به مجلس می‌دهد باید در ساختار آن احکامی در حمایت از بازار سرمایه بیاورد.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس خطاب به دولت گفت: از وزارت اقتصاد، وزارت صنعت، سازمان برنامه و کسانی که در حوزه بازار سرمایه مرتبط هستند، انتظار می رود درک صحیحی از شرایط بورس داشته باشند و بدانند آن زمان که ۵۰۰ هزار نفر ذی‌نفع بازار سرمایه بودند، گذشت.  مجلس ظرفیت‌های جدید کمک کننده به بازار سرمایه را می‌تواند با حکم الحاقی ایجاد کند  نه اینکه اصل موضوع را تغییر دهد. این کارگروه تشکیل شده و خروجی آن بصورت جمع‌ بندی در اختیار وزارت اقتصاد به‌عنوان متولی بازار سرمایه گذاشته می‌شود. چون وزیر اقتصاد رئیس شورای‌عالی بورس و متولی بازار سرمایه است.

پورابراهیمی در خصوص تعیین نرخ خوراک پتروشیمی‌ها توضیح داد: متناسب با شرایط اقتصادی باید نرخ خوراک پتروشیمی‌ها را در نظر گرفت. باید دید دامنه نرخ ارز در کجا قرار می‌گیرد و سایر مؤلفه‌های اقتصادی، وضعیت صادرات و تولید داخل را در سال آتی بررسی کرد. حداقل ۵ تا ۶ شاخص اصلی را باید در محاسبات منظور کرد تا حداقل میانگینی از آن بدست بیاید و نرخ متوسط برای آن شناسایی کرد. برای رسیدن به نرخ متوسط خوراک پتروشیمی‌ها تلاش خواهیم کرد و قابل‌ پیگیری است.

کد خبر 24588

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 5 =