قیمت‌ها تا دو هفته آینده کاهشی می‌شوند،خرید نکنید

رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران با اعلام اینکه دو عامل اصلی در گرانی بی سابقه سکه و طلا وجود دارد توصیه به عدم خرید کرد و گفت که احتمالا قیمت ها تا دو هفته آینده کاهشی شود!

به گزارش بیداربورس، نادر بذرافشان درباره وضعیت هفته گذشته بازار سکه و طلا که به رکوردهای بی سابقه بیش از ۱۹ میلیون تومان هم رسید به ایسنا اعلام کرد: نوسان اونس جهانی طلا تا چهارشنبه روند افزایشی ۸ تا ۱۱ دلاری داشت اما از بعداز ظهر چهارشنبه روند کاهشی آغاز شد و در مجموع طی هفته هر اونس طلا حدود ۱۷ دلار کاهش یافت اما نوسان‌ دلار منجر به افزایش سکه و طلا شد.

با این نوسان قیمت هر مثقال طلای ۱۷ عیار با ۷۰ هزار تومان افزایش به نسبت ابتدای هفته در آخرین معاملات پایانی هفته، ۷.۴۲ میلیون تومان و هر گرم طلای ۱۸ عیار با حدود ۱۴ هزار تومان افزایش ۱.۷۱۵ میلیون تومان رسید. سکه‌ها نیز در مقطعی افزایشی پیش رفتند اما سپس در روزهای پایانی کمی از اوج (در اواسط هفته به مرز ۱۹.۳ میلیون تومان هم رسید) فاصله گرفت اما در مجموع انواع سکه افزایشی بودند.

این نوسان‌ها ناشی از اخبار سیاسی و اقتصادی دنیا و افزایش دلار بود که از کانال ۳۷ به کانال ۳۸ هزار تومان صعود کرد اما در پایان هفته نسبت به اوج سه‌شنبه، فاصله گرفت و کاهش اندکی را تجربه کرد و قیمت سکه و طلا نیز نسبت با اندکی کاهش مواجه شد ولی در مجموع افزایشی بود.

وضعیت تقاضا هم حدود دو الی ۵ درصد نسبت به هفته قبل تر افزایش داشت اما خبری از تقاضاهای کاذب تا ۲۰ و ۳۰ درصدی نشد. با توجه به گرانی دلار، تقاضای خرید سکه و طلا کمی بیشتر شد که طبیعی است اما مردم متاثر از احتمال تداوم افزایش قیمت‌ها هستند. زیرا طی یک ماه انواع سکه به طور بی سابقه ایی بین ۱.۸ تا سه میلیون تومان گران تر و مردم نگران شدند. با این همه اگر سیاست‌های بانک مرکزی عملی شود می توان شاهد آرام شدن بازار و کاهش قیمت‌ها در هفته‌های پیش‌رو بود.

عرضه اوراق سکه در بورس کالا هم در ابتدا خبر مطلوبی بود به‌ویژه اینکه در عرضه‌های اولیه با فاصله قیمت بیشتر (کمتر) از قیمت بازار عرضه می‌شد که منجر به ثبات قیمت‌ها و حتی کاهش قیمت‌ سکه در بازار هم شد و نقش چشمگیری داشت اما سپس قیمت این اوراق به‌مرور به قیمت سکه در بازار نزدیک‌تر شد که این موضوع حدود ۳۰ درصد در کنار نوسان دلار بر گرانی سکه دامن زد.

بنابراین این دو عامل بیشترین تاثیر را در افزایش قیمت‌ این روزهای بازار داشت ولی توصیه می‌شود مردم در شرایط فعلی بازار که قیمت‌ها به‌دور از ثبات و در اوج هستند، ورود نکنند و اجازه دهند قیمت‌ها به ثبات نسبی برسد. زمانی که قیمت‌ سکه در کانال ۱۵ میلیون تومان قرار داشت و یک ماهی ثبات نسبی را حفظ کرد، اعلام شد مردم نگران نباشند و به معاملات بپردازند اما اکنون که قیمت‌ها در اوج و همچنان ممکن است نوسان خاصی در بازار شکل گیرد، مردم فعلا ورود نکنند و معاملات را به زمانی که قیمت‌ها به ثبات نسبی مناسبی رسید، موکول کنند.

اگر هم سیاست‌هایی چون تزریق سکه به بازار، کنترل نرخ ارز و افزایش فاصله قیمت اوراق نسبت به قیمت بازار (کمتر) عملی شود می‌تواند نقش مهمی در مدیریت و ثبات بازار داشته باشد. بنابراین با اجرای این سیاست‌ها و باتوجه به نبود تقاضای کاذب، طی دو هفته آینده احتمال دارد روند ثبات و اندکی کاهش در پیش باشد.

کد خبر 24819

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 2 =