انعکاس عدم ثبات در تصمیمات مسئولین

یک کارشناس بازار سرمایه  با بیان اینکه افزایش ۳۰ هزار واحدی شاخص کل در معاملات امروز می‌تواند توسط شاخص‌سازها صورت گرفته باشد، اظهار کرد: تصمیم‌های مسئولان در خصوص افزایش نرخ بهره تنها عامل کنترل نرخ تورم بصورت مقطعی شده اما همین امر زمینه خروج نقدینگی از بازار سهام به سمت بازارهای کم ریسکی همچون بانک‌ها را فراهم میکند.

علی عباسیان – کارشناس بازارهای مالی در خصوص پیشنهاد بانک مرکزی مبنی بر افزایش نرخ سپرده یکساله و تاثیر آن بر اقتصاد کشور به بیدار بورس، گفت: در وهله اول ایرادی که میتوان به این نوع تصمیمات گرفت عدم ثبات در سیاست گذاری‌های مسئولان دستگاه‌های ذی‌ربط است؛ عدم ثبات باعث افزایش ریسک‌های سرمایه‌گذاری شده و در نتیجه زمینه فرار سرمایه‌های انسانی، مالی و عدم ورود سرمایه‌ خارجی به داخل کشور را ایجاد میکند.

وی با بیان اینکه بالا بردن نرخ بهره بانکی در کوتاه مدت می‌تواند تورم را کنترل کند، تصریح کرد: در بلندمدت با توجه به جذابیت بهره بانکی، تولید و درآمد ملی کاهش خواهد یافت، بنابراین اگر برنامه علمی و حساب شده پشت این تصمیمات نباشد و صرفا اهداف میانه را به اهداف اصلی این ابزار ترجیح دهند مسلما به ضرر اقتصاد کشور خواهد بود.

به عقیده این کارشناس بازار سرمایه با برنامه‌ریزی درست و علمی در کوتاه مدت باید تورم را نادیده گرفت و صرفا به اهداف بلندمدت یعنی افزایش تولید و درآمد ملی و کاهش رکود پرداخت تا اینگونه مشکلات حل شود. چراکه با تکرار سیاسیت‌های اشتباه مشکلات اقتصادی کشور برطرف نخواهد شد.

**افزایش نرخ بهره عامل خروج نقدینگی

عباسیان با اشاره به کاهش جذابیت بورس، در پی ترجیح افراد کم ریسک برای سرمایه‌گذاری در بازارهای امن گفت: با بالارفتن بهره بانکی، خروج نقدینگی از بورس نیز افزایش پیدا می‌کند و باتوجه به شرایط رقابتی بورس و شفافیت آن در صورت خروج پول از این بازار نقدینگی به سمت اقتصاد زیر زمینی رفته و تبعات منفی برای اقتصاد کشود خواهد داشت.

**عبور شاخص کل از سقف ۱ میلیون و ۵۰۰ هزار واحدی

وی با بیان اینکه در دومین روز هفته شاخص کل بعد از گذشت چند ماه سقف ۱ میلیون و ۵۰۰ هزار واحدی را رد کرد، افزود: در حال حاضر و از نگاه بنیادی اکثر شرکت‌ها ارزنده هستند و از دید تکنیکالی ناحیه ۱.۴ میلیون ناحیه حمایتی مهمی بود که با توجه به دستکاری‌ها یک استاپ هانتینگ ایرانیزه شده صورت گرفته است.

 او ادامه داد: درواقع گاهی اوقات شرایط خرید و فروش برخی افراد به گونه‌ای است که نه تنها به حرکت شاخص هدف میدهد بلکه زمینه عدم تصمیم گیری صحیح در بین سهامداران خرد را فراهم میکند.

**استقلال بانک مرکزی به نفع اقتصاد کشور

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه افزایش نرخ دلار تنها موجب سود دهی برخی شرکت‌ها خواهد شد، تصریح کرد: مسلما افزایش نرخ ارز به صورت اسمی برروی اغلب شرکت‌ها تاثیر مثبت خواهد گذاشت و در خصوص سوددهی شرکت‌ها صرفا شرکت‌های دلاری محور به صورت موقت میتوانند از طریق تسعیر ارز سود بالاتری شناسایی کنند ولی در مقابل آن شرکت‌های ریالی متضرر خواهند شد.

عباسیان در پایان بیان کرد: همانند اکثریت تحلیلگران تاکید زیادی بر استقلال بانک مرکزی دارم چرا که تجربه نشان داده در همه زمان‌های که بانک مرکزی مستقل عمل نکرده اقتصاد کشور به مشکل خورده است.

منبع: بیدار بورس
کد خبر 24878

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =