رشد ۳.۳ درصدی تولید ناخالص داخلی

بر اساس آمار منتشر شده تولید ناخالص داخلی در نیمه نخست سال جاری ۶۰۴۶ هزار میلیارد تومان بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته که ۳۸۷۹ هزار میلیارد تومان بوده، روند صعودی را طی کرده است.

به گزارش بیداربورس بر اساس آمار منتشر شده تولید ناخالص داخلی در نیمه نخست سال جاری ۶۰۴۶ هزار میلیارد تومان بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته که ۳۸۷۹ هزار میلیارد تومان بوده، روند صعودی را طی کرده است.

رشد ۳.۳ درصدی تولید ناخالص داخلی

*مروری بر سهم فعالیت‌های اقتصادی از تولید ناخالص داخلی

تولید ناخالص داخلی کشور طی نیمه نخست سال ۱۴۰۱ به حدود ۶۰۴۶ هزارمیلیارد تومان رسید. تولید ناخالص داخلی بر اساس قیمت‌های ثابت در مقایسه با نیمه نخست سال قبل، حدود ۳.۳ درصد افزایش یافته است.

در خصوص عوامل تقویت‌کننده این رشد میتوان به «گروه خدمات» با مشارکت ۱.۴درصد و «صنعت» با مشارکت ۰.۶۲درصداشاره کرد.«گروه کشاورزی» اما با مشارکت منفی ۰.۱۵درصدی و« ساختمان» با مشارکت منفی ۰.۰۶درصدی از عوامل تضعیف کننده رشد بودند.

*کشاورزی همچنان در رکود

روند رشد فصلی ارزش افزوده فعالیتهای اقتصادی نشان میدهد که در تابستان ۱۴۰۱» :گروه کشاورزی» برای ششمین فصل پیاپی همچنان در رکود باقی مانده، «سایر معادن» پس از چنـدین فصـل متوالی و «ساختمان» پس از دو فصل متوالی از رکود خارج شده و سایر رشته فعالیتها همچنان رشد مثبتی را تجربه کرده اند. در نیمه نخست ۱۴۰۱ در مقایسه با مدت مشابه سال قبل، در میان رشته فعالیتهای اقتصادی نامبرده، بالاترین رشد اقتصادی، مربوط به «صنعت» با افزایش حدود ۵ درصدی بوده است. پس از آن نیـز بخش‌های «استخراج نفت و گاز» و «گروه خدمات» به ترتیب با افزایش ۳.۲ درصد و ۲.۶ درصدی قرار دارند. تولید ناخالص داخلی «گروه کشاورزی» و «ساختمان» طی بازه مذکور کـاهش یافتـه (بـه ترتیب منفی ۲.۲ درصد و منفی ۱.۶ درصد) و تولید ناخالص داخلی بخش«سایر معادن» نیز در مقایسه با مدت مشابه سال قبل بدون تغییر باقی مانده است. گروه خدمات با سهم ۴۱.۸ درصدی و بخش «استخراج نفت و گاز» با سهم ۱۸.۳ درصد در ترکیب تولید ناخالص داخلی نیمه نخست ۱۴۰۱ در صدر فعالیتهای اقتصادی قرار دارند. در مقایسه با نیمه نخست سال قبل، در میان رشته فعالیت‌های مورد بررسی، از سهم «گروه خدمات»، «صنعت»، «ساختمان» و «سایر معادن» در تولید ناخالص داخلی کشور کاسته و در مقابل بر سـهم «استخراج نفت و گاز» و «کشاورزی» افزوده شده است.

خبرنگار: گلاره کحالی 

منبع: بیدار بورس
کد خبر 25144

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 2 =