پیشبینی رکود اقتصاد جهانی در سال ۲۰۲۳

آژانس بین‌المللی رتبه‌بندی فیچ در گزارش دسامبر ۲۰۲۲ خود (۲۰۲۲/۱۲)، یک بار دیگر پیش‌بینی تولید ناخالص داخلی جهان (GDP) در سال ۲۰۲۳ میلادی را کاهش داد.

به گزارش بیداربورس به نقل از راشاتودی، آژانس بین‌المللی رتبه‌بندی فیچ در گزارش دسامبر ۲۰۲۲ خود (۲۰۲۲/۱۲)، یک بار دیگر پیش‌بینی تولید ناخالص داخلی جهان (GDP) در سال ۲۰۲۳ میلادی را کاهش داد.

*دلیل چیست؟ 
این مؤسسه معتبر، دلایل کاهش چشم انداز را به افزایش نرخ #تورم و بدترشدن چشم انداز بازار املاک در کشور چین  نسبت داد.
فیچ اکنون پیش‌بینی می‌کند که تولید ناخالص داخلی جهان در سال ۲۰۲۳ به میزان ۱.۴ درصد رشد خواهد کرد که نسبت به رقم ۱.۷ درصد ثبت شده در گزارش ماه سپتامبر این مؤسسه، کاهش نشان می‌دهد.


*کاهش رشد اقتصادی آمریکا 
این آژانس رتبه‌بندی پیش‌بینی خود را برای رشد اقتصاد ایالات متحده آمریکا در سال آینده از ۰.۵ درصد به ۰.۲ درصد کاهش داد، چرا که سرعت اجرای سیاست‌های پولی سخت‌تر از سوی فدرال رزرو افزایش می‌یابد. همچنین پیش‌بینی رشد چین را "با وضعیت وخیم بازار املاک" از ۴.۵ درصد به ۴.۱ درصد کاهش داد.


*بهبود بحران گاز 
در عین حال، مؤسسه فیچ چشم انداز رشد برای منطقه یورو در سال ۲۰۲۳ را به ۰.۲ درصد از منفی ۰.۱ درصد پیش بینی قبلی، بهبود بخشید و خاطرنشان کرد که بحران گاز این منطقه کمی کاهش یافته است، اما افزایش شدید نرخ بهره توسط بانک مرکزی اروپا بر تقاضا تأثیر می‌گذارد.

در این گزارش آمده است که خطر کمبود گاز طبیعی در اتحادیه اروپا و سهمیه بندی در زمستان امسال به دلیل افزایش واردات LNG و کاهش مصرف گاز کاهش یافته است.
به گفته موسسه فیچ، با این حال، بحران هنوز به پایان نرسیده و قیمت های بالا در عمده فروشی گاز همچنان بر هزینه‌های شرکت‌ها و بودجه خانوارها تاثیر منفی می‌گذارد.

*مهار تورم سخت است 
برایان کولتون، اقتصاددان ارشد فیچ، گفت: مهار تورم سخت‌تر از حد انتظار شده است چرا که فشار قیمت‌ها گسترده‌تر و ریشه‌دارتر می‌شود. بانک های مرکزی باید بی‌رحمانه سیاست‌های خود را اجرا کنند. این (فشار) برای رشد اقتصاد خوب نخواهد بود.

*رکود در منطقه یورو 
این گزارش تاکید می کند که انتظار می رود رکود اقتصادی در منطقه یورو و بریتانیا از اواخر سال ۲۰۲۲ آغاز شود و در ایالات متحده در سه ماهه دوم و سوم سال ۲۰۲۳ شروع شود. بیکاری احتمالا در سال آینده میلادی در ایالات متحده و بریتانیا به بالای ۵ درصد خواهد رسید.

منبع: بیدار بورس
کد خبر 25261

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 12 =