بدترین سال بورس‌های اروپایی در سال ۲۰۲۲ ثبت شد

تنش های ژئوپلیتیک، تورم بالا و اجرای سیاست های پولی انقباضی باعث شد تا بورس‌های اروپایی در سال ۲۰۲۲ بدترین عملکرد از سال ۲۰۱۸ به بعد را به ثبت برسانند.

به گزارش بیدار بورس، اکثر شاخص‌های سهام در بورس‌های اروپا در سال ۲۰۲۲ عملکرد ضعیف‌تری را نسبت به سال‌های قبل به ثبت رسانده‌اند.

شاخص Stoxx ۶۰۰ اروپا در سال ۲۰۲۲ در آخرین روز معاملاتی نسبت به نخستین روز معاملاتی سال جاری ۱۲ درصد منفی بود که بدترین عملکرد سالانه از سال ۲۰۱۸ تا کنون به شمار می‌رود. در سال ۲۰۱۸ هم این شاخص ۱۳.۲۴ درصد منفی شده بود.

شاخص CAC ۴۰ بورس فرانسه هم در سال جاری ۱۲ درصد کاهش ارزش داشته است.

اوضاع بورس آلمان اما بدتر از فرانسه بود به گونه ای که DAX در سال ۲۰۲۲ ۱۸ درصد سقوط کرده است که بدترین عملکرد در ۵ سال اخیر به شمار می‌رود.

اگرچه اوضاع بورس انگلیس از آلمان و فرانسه بهتر بود اما باز هم FTSE ۱۰۰ نسبت به ابتدای سال ۲ درصد افت کرده است.

کارشناسان دلیل این عملکرد ضعیف بورس‌های اروپایی در ۲۰۲۲ را بالاگرفتن تنش‌های ژئوپلیتیک به خصوص در موضوع درگیری نظامی روسیه با اوکراین و تبعات جنگ تحریمی بین روسیه و غرب می‌دانند. تبعات این جنگ که به افزایش قیمت مواد غذایی و حامل‌های انرژی منجر شده به بالا رفتن تورم در کشورهای اروپایی منجر شده است. همین مسئله به سرعت به شکل گیری بحران افزایش هزینه‌های زندگی در اروپا هم منجر شد.

نگرانی‌ها نسبت به موج گرفتن دوباره شیوع کرونا در چین در کنار اجرای سیاست‌های پولی انقباضی نیز از دیگر دلایل منفی شدن بورس‌های اروپایی در ۲۰۲۲ بوده است.

کد خبر 25298

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 10 =