یارانه نقدی بهتر است یا کالابرگ الکترونیک؟

طرح کالابرگ الکترونیک مدتی است در استان هرمزگان اجرایی شده و به‌تازگی هم در استان‌های قزوین، گیلان و مرکزی عملیاتی شده است.

*کالا برگ الکترونیک چیست؟

به گزارش بیداربورس کالا کارت یا کوپن الکترونیکی کارتی اسـت کـه نقش همان کوپن یا کالابرگ در دهه ۶۰ را بازی میکند. در طرحی کـه در دهه ‏‏۶۰ و هنگام جنگ پیاده میشد، بـه صورت متناوب و بر اساس یک زمانبندی، کوپن‌های کاغذی بـه خانواده‌ها بر اساس تعداد افراد ‏خانوار تعلق میگرفت. هر کالا، کوپن مخصوص بـه خود را داشت. این کالاها شامل بنزین، برنج، روغن، قند، شکر، صابون، ‏پودر شوینده، پنیر، تن ماهی، گوشت، مرغ، تخم‌مرغ و … بود.

*کدام کالاها شامل کالابرگ می‌شوند؟

یارانه نقدی بهتر است یا کالابرگ الکترونیک؟

باتوجه به جدول بالا اگر فردی قصد خرید شیر بطری یک لیتری کم‌چرب را داشته باشد باید ۳۷ هزار و ۵۰۰ تومان پرداخت کند و مابقی آن یعنی ۱۶ هزار و ۵۰۰ تومان از یارانه‌اش کسر می‌گردد.

نکته: اگر فردی به جای خرید شیر ذکر شده در جدول شیر کاکائو بخرد باید تمامی مبلغ را پرداخت کند.

نکته‌ای که ذکر شد را می‌توان یکی از معایب کالابرگ الکترونیک و دلیلی برای اجتناب مردم از انتخاب کالابرگ دانست.

*یارانه نقدی حذف نمی‌شود

بر اساس اعلام مسئولین یارانه‌های نقدی به هیچ عنوان حذف نمی‌شود و مردم حق دارند که بین یارانه نقدی و کالابرگ انتخاب کنند؛ اما آنطور که به نظر می‌رسد اکثر مردم پول نقد را به کالابرگ ترجیح می‌دهند و در پاسخ به چرایی این موضوع دلایلی دارند. برخی از آن‌ها می‌گویند که این پول را صرف هرینه‌های دیگری از جمله هزینه بنزین، تاکسی و ... می‌کنند.

عده‌ای دیگر نیز پیش‌داوری کرده و می‌گویند که حوصله صف‌های طولانی برای خرید محصول از فروشگاه‌هایی که با کالابرگ کار می‌کنند را ندارند و ترجیح می‌دهند که پول نقد دریافت کنند.

*خرید کالا با سامانه آنلاین

آمارها گویای این است که مردم یارانه نقدی را بیشتر از کالابرگ قبول دارند با این حال تا زمانی که در خصوص این طرح به طور کامل شفاف‌سازی نشود و اجرای آزمایشی آن به اتمام نرسد نمی‌توان به طور قطع گفت که کدامیک از این روش‌ها به نفع مردم است. به عنوان مثال به افرادی که نگران صف‌های شلوغ هستند باید گفت که در این طرح به زودی امکان خرید از فروشگاه‌های مجازی که به سامانه «شما» متصل شوند وجود خواهد داشت.

یکی دیگر از مزایای کالابرگ الکترونیک این است که در صورت افزایش قیمت کالاهای ذکر شده در جدول نیاز نیست مردم مبلغ بیشتری را پرداخت کنند.   

*اگر جنس فروخته شد کم کیفیت بود و یا مشکلی داشت چه‌کنیم؟

اگر در طرح کالابرگ الکترونیک، پذیرنده از ارائه جنس با کیفیت خودداری کند و یا خریداران را ملزم به استفاده از برند خاصی کند یا فروشنده کم‌فروشی و گران‌فروشی کند با سامانه تلفنی ۱۲۴ و داخلی ۶ تماس بگیرید و شکایت کنید.

*نکاتی در خصوص کالابرگ الکترونیک

  • افراد مجبور نیستند که کل ۱۰ قلم کالا را با هم خریداری کنند. مثلا یک خانواده می‌تواند یارانه یک ماه خود را صرف خرید برنج کند و ماه دیگر کل یارانه را مرغ بخرد.
  • خانوارها می‌توانند کل این اعتبار را صرف خرید کالاکنند، یا اینکه کل مبلغ را در کارت نگه دارند و در انتهای ماه آن را به صورت نقدی برداشت کنند.
  • امکان خرید فقط از فروشگاه‌های خاص فراهم است و فروشگاه‌ها باید دارای سیستم مجهز باشند.
  • در این طرح می‌توان با استفاده از تمامی کارت‌های سرپرست خانوار خرید کالاهای اساسی ۱۰ گانه را انجام داد، اما امکان استفاده از کارت سایر اعضای خانواده برای خرید پیش‌بینی نشده است.

*چگونه استعلام موجودی بگیریم؟

مردم استان های مشمول می‌توانند در حال حاضر با شماره‌گیری کد دستوری ستاره، ۷۸۸، ستاره، ۲۸، مربع میزان اعتبار خود را استعلام کنند.

 همچنین برای استعلام میزان اعتبار و مشاهده کالاهای مصوب و قیمت‌ها، می‌توانند برنامه کاربردی «شما» (مخفف عبارت شبکه ملی اعتبار) را برای دستگاه‌های اندرویدی از بازار و مایکت دانلود کنند. امکان نصب اپلیکیشن همچنین روی درگاه اینترنتی shoma.sfara.ir وجود دارد.

منبع: بیدار بورس
کد خبر 26595

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 1 =