پیروزی شبکه دلالی در حوزه قیمت‌گذاری خودرو

امیر سیدی گفت: شورای رقابت روی انحصاری بودن بازار خودرو تاکید کرده؛ ولی با توجه به حضور چند تولید کننده بزرگ در بازار خودرو کشور ما، اطلاق واژه انحصار به این بازار صحیح نیست. ضمن اینکه اگر سیاست‌گذاران اعتقاد به انحصاری بودن بازار خودرو و مخالفت با این موضوع دارند، می‌توانند با آزاد کردن واردات خودرو به تنظیم‌گری بپردازند و نیازی به تحمیل ضرر و زیان به سهامداران نیست!

به گزارش بیدار بورس از سنا، امیر سیدی کارشناس بازار سرمایه ضمن انتقاد از دستورالعمل شورای رقابت برای تنظیم بازار خودرو بیان کرد: دستورالعمل شورای رقابت برای تنظیم بازار خودرو نتیجه مدت‌ها تلاش برای عرضه خودرو در بورس کالا و پیگیری‌های سازمان بورس و تاکید بر این نکته که محصولات شرکت‌های بورسی باید از شمول قیمت گذاری دستوری خارج شوند و بهبود وضعیت بازار سرمایه تحت تاثیر این اقدامات را خنثی کرد. با توجه به اهمیت روند معاملات نمادهای خودرویی در بازار سرمایه، طبیعی است که کل بازار به این خبر واکنش نشان دهد.

وی اضافه کرد: نکته اینجاست که شورای رقابت روی انحصاری بودن بازار خودرو تاکید کرده؛ ولی با توجه به حضور چند تولید کننده بزرگ در بازار خودرو کشور ما، اطلاق واژه انحصار به این بازار صحیح نیست. ضمن اینکه اگر سیاست‌گذاران اعتقاد به انحصاری بودن بازار خودرو و مخالفت با این موضوع دارند، می‌توانند با آزاد کردن واردات خودرو به تنظیم‌گری بپردازند و نیازی به تحمیل ضرر و زیان به سهامداران نیست!

سیدی ادامه داد: در نظر داشته باشید که اکثر شرکت‌های خودروساز متحمل زیان انباشته سنگین هستند و اصرار برای ادامه روش نادرست قبلی جز سنگین‌تر کردن بار زیان خودروسازان ثمره ای ندارد.

این کارشناس بازار سرمایه در ادامه ضمن تاکید بر ضرورت حذف هرگونه فضای رانت و فساد در بازار خودرو اظهار کرد: اگر تمام محصولات خودروسازان همچون سیمانی‌ها از طریق بورس کالا عرضه می‌شد قطعاً زمینه برای رانت و فساد هم از بین میرفت؛ چرا که شبکه دلالی توانایی مقابله با مکانیزم حراج را نداشت. مکانیزمی مناسب‌تر از بورس کالا برای حذف شبکه دلالی و کاهش قیمت خودرو وجود ندارد و اگر عرضه خودرو در بورس کالا ادامه داشت حتماً شاهد کاهش قیمت خودرو هم بودیم؛ کما اینکه در مورد عرضه خودرویی همچون شاهین معامله روی قیمت پایه انجام شده و برخی خودروها نیز بسیار ارزان تر از بازار آزاد در بورس کالا معامله شد. بالا بودن قیمت خودرو در کشور ما نتیجه اقدامات شبکه دلالی در بازار خودرو است و بورس کالا بستری شفاف برای از بین بردن حباب قیمت ایجاد شده توسط همین شبکه دلالی بود. خروج خودرو از بورس کالا و فروش با قیمت دستوری به معنای پیروزی شبکه دلالی در بازی بازار خودرو است و باید دید در شرایطی که در نتیجه قیمت گذاری دستوری و مصرف کنندگان و

کد خبر 26716

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =