۲۴ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۷
دلار نردبان بورس نمی‌شود

یک کارشناس بازارسرمایه با اشاره به افزایش قیمت دلار و رسیدن آن به بیش‌ از ۴۵ هزار تومان عنوان کرد: به نسبت بالا رفتن قیمت دلار شاهد افزایش ریسک‌های بازارسرمایه خواهیم بود و نکته دیگر اینکه شرکت‌های صادراتی اجازه ندارند دلار خود را به قیمت بازار آزاد یعنی ۴۶ هزار تومان بفروشند و عملا با قیمت ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان در سامانه نیما عرضه می‌کنند. باتوجه به موارد ذکر شده افزایش قیمت دلار تاثیری بر سودآوری شرکت‌های بورسی نخواهد داشت و حتی با افزایش هزینه‌ها گاها موجب کاهش سودآوری آن‌ها می‌شود.

*دلیل ریزش بازارسرمایه چه‌بود؟

پیمان شوریابی، تحلیلگر بازارسرمایه در خصوص روند منفی روز گذشته بازارسرمایه به بیداربورس گفت: عوامل بنیادی از جمله مجبور کردن شرکت‌های پتروشیمیایی و فولادی به عرضه ارز با قیمت ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان در سامانه نیما موجب تغییر در چشم‌انداز سودآوری شرکت‌ها شده و بخش بزرگی از بازارسرمایه نیز وابسته به این صنایع است؛ در نتیجه این امر موجب شکل‌گیری روند نزولی در بازارسرمایه شده است.

او با بیان اینکه ریزش قیمت گاز در اروپا و دنیا یکی دیگر از دلایل ریزش بازارسرمایه است، تصریح کرد: گازی که در ایران به صنایع تعلق می‌گیرد یکی از گران‌ترین گازهای دنیا محسوب می‌شود و به همین دلیل رقابت‌پذیری صنایع کاهش پیدا کرده و خریدار کاملا این موضوع را درک می‌کند و درنتیجه این تهدید موجب افزایش فشار فروش در بازارسرمایه می‌شود.

وی ادامه داد: کاهش قیمت گاز موجب می‌شود محصولاتی مانند اوره و متانول هم با کاهش قیمت روبه‌رو شوند و باتوجه به اینکه قیمت گاز خوراک و سوخت در ایران به شدت بالا رفته عملا شرکت‌های تولیدکننده اوره و متانول در مرز زیاه‌دهی و حتی زیادن‌دهی قرار می‌گیرند.

*افزایش دلار سودآوری شرکت‌ها را کاهش می‌دهد؟

شوریابی با اشاره به افزایش قیمت دلار و رسیدن آن به بیش‌ از ۴۵ هزار تومان عنوان کرد: به نسبت بالا رفتن قیمت دلار شاهد افزایش ریسک‌های بازارسرمایه خواهیم بود و نکته دیگر اینکه شرکت‌های صادراتی اجازه ندارند دلار خود را به قیمت بازار آزاد یعنی ۴۶ هزار تومان بفروشند و عملا با قیمت ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان در سامانه نیما عرضه می‌کنند.

این تحلیلگر بازارسرمایه همچنین اضافه کرد: باتوجه به موارد ذکر شده افزایش قیمت دلار تاثیری بر سودآوری شرکت‌های بورسی نخواهد داشت و حتی با افزایش هزینه‌ها گاها موجب کاهش سودآوری آن‌ها می‌شود.

*دلار تا پایان سال به چه کانالی می‌رسد؟

او در خصوص پیشبینی قیمت دلار تا پایان سال جاری اظهار کرد: دلار تا پایان سال در حوالی ۴۷ الی ۴۸ هزار تومان پرسه خواهد زد و و دور از انتظار است که به بیش از ۵۰ هزار تومان برسد.

*آغاز رشد بورس از بهار؟

به عقیده وی بازارسرمایه تا پایان سال روندی بدون نوسان را تجربه خواهد کرد اما اگر اخبار بنیادی در خصوص بودجه مخابره شود بازار می‌تواند سطوح پایین‌تری را نیز ببیند.

به گفته این تحلیلگر بازارسرمایه اخبار منفی می‌توانند تا پایان سال موج منفی را به بازارسرمایه وارد کنند اما بعد از عید احتمالا بازار فنر خودش را جمع می‌کند تا رشد بهار و تابستان خود را شروع کند.

خبرنگار: نازنین درویشی

منبع: بیدار بورس
کد خبر 27002

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =