۳ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۴:۰۶
کوچک پرسود

شرکت پگاه آذربایجان غربی با نماد "غشاذر" در سال ۱۳۵۱ به بهره برداری رسیده و مکان فعالیت شرکت ارومیه، جاده مهاباد است؛ همچنین از منظر سهامدار عمده، جز واحدهای تجاری فرعی شرکت صنایع شیر ایران (پگاه) و شرکت نهایی گروه، صندوق بازنشستگی کشوری است.

به گزارش بیدار بورس، شرکت پگاه آذربایجان غربی با نماد "غشاذر" در سال ۱۳۵۱ به بهره برداری رسیده و مکان فعالیت شرکت ارومیه، جاده مهاباد است؛ همچنین از منظر سهامدار عمده، جز واحدهای تجاری فرعی شرکت صنایع شیر ایران (پگاه) و شرکت نهایی گروه، صندوق بازنشستگی کشوری است.

لازم به ذکر است که به دلیل ماهیت این صنعت و فساد پذیری محصولات، شرکت های لبنی یک صنعت local  و محلی محسوب می‌شود و به همین دلیل هلدینگ پگاه شعبه‌های خود را سرتا سر ایران ایجاد کرده است.

سال مالی شرکت منتهی به ۱۲/۲۹ و نسبت pe گذشته نگر سهم ۱۲.۱ است؛ همچنین فعالیت اصلی شرکت جذب شیر خام و مقداری خامه از دامپروری ها و تبدیل آن به محصولات لبنی مختلف مانند پنیر، خامه، ماست، دوغ، شیر استریلیزه و پاستوریزه است.

بیش از ۷۰% مبلغ مواد اولیه شرکت شامل شیر خام دریافتی از دامداری ها است که باوجود این که دامداران کنجاله سویا و ذرت خود را متناسب با قیمت های جهانی دریافت می کنند، اما نرخ شیر خام (محصول) آنها دستوری و ثابت است که به عنوان ماده اولیه شرکت‌های لبنیاتی استفاده می‌شود؛ این نرخ هم اکنون ۱۲۰، ۰۰۰ ریال است.

۳۰% بقیه مواد مستقیم مصرفی شرکت‌های لبنی شامل مواد بسته‌بندی عمدتا انواع رول، لیوان، فویل و... است که چون عمده آن وارداتیست، درایور اصلی مبلغ مصرف این مواد همان تورم است.

از طرفی نرخ فروش محصولات شرکت بر اساس نرخ مصوب شرکت صنایع شیر ایران (پگاه) و هماهنگ شده با سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولید کنندگان و وزارت صنعت معدن و تجارت و مصوبات هیئت مدیره شرکت تعیین می شود؛ یعنی نرخ فروش محصولات نیز به قولی دستوری و ثابت است که با بررسی حاشیه سود ناخالص شرکت طی فصل های گذشته در می‌یابیم که قیمت گذاری طوری صورت می گیرد که از طرفی تا حد ممکن فشار تورم بر مردم اعمال نشود و شرکت هم  به صورت معقول یک سودسازی ثابتی داشته باشد که این عدد حاشیه سود ناخالص حوالی ۱۰ بوده است، اما اتفاقی که در شش ماهه ابتدایی ۱۴۰۱ اتفاق افتاده به دلیل حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی، نرخ خرید شیر خام شرکت های لبنی از حوالی ۶۴، ۰۰۰ ریال به ۱۲۰، ۰۰۰ افزایش داشت و به دنبال آن نیز میانگین موزون افزایش نرخ فروش محصولات، نه ماهه امسال نسبت به سال گذشته  ۸۵% بوده است که به دلیل موجودی مواد اولیه و کالایی که شرکت در ابتدای سال ۱۴۰۱ داشته اصطلاحا شرکت مارجین گرفته و حاشیه سود ناخالص شرکت از ۱۰% سال‌های گذشته در سه فصل ابتدایی ۱۴۰۱ به عدد ۱۳%، ۱۶%، ۱۶% رسیده است.

این نکته را باید مد نظر قرار داد که برای برآورد سود سال ۱۴۰۲ تکیه بر حاشیه سود این سه فصل نداشته باشیم؛ چون به نظر تکرار شونده نباشند و به همان حاشیه حوالی ۱۰ تا ۱۱ درصد خود برگردند.

 نکته مهم دیگر که باید در شرکت‌های لبنی به آن توجه کرد نیز این موضوع است که با تورم بالایی که حاکم بر کشور ما است قدرت خرید مردم کاهش پیدا کرده است که این موضوع حتی بر مقدار فروش شرکت‌های لبنیاتی تاثیر گذاشته است و این مهم را به عنوان یک ریسک باید گوشه ذهن نگه داشت.

نکته مثبت این شرکت افتتاح خطوط تولید و بسته بندی پنیر پیتزا، کره و روغن زرد در بهمن ماه است که باعث افزایش سبد محصولات شرکت می شود که ریسک فروش را کاهش و مبلغ فروش شرکت را افزایش می دهد و می تواند  ارزش بازار شرکت را بالا ببرد.

در آخر یک برآورد سود سال ۱۴۰۲ با مفروضات معقول که یک حاشیه سود ۱۰% برای شرکت ایجاد می کند، با فرض جذب ۶۰، ۰۰۰ تن شیر خام، ۳۵% افزایش نرخ محصولات و نرخ شیر خام دریافتی ۲۳۰، ۰۰۰ ریال به ازای کیلوگرم، شرکت پگاه آذربایجان غربی می تواند در سال ۱۴۰۲ سود خالص به ازای هر سهم ۱، ۰۲۸ ریال بسازد که معادل pe آینده نگر ۴.۴ است.

عرفان فکری – تحلیلگر شرکت مشاورسرمایه گذاری فاینتک

کد خبر 27322

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 5 =