ایران آماده صادرات ۱.۵ میلیون بشکه نفت در روز

طبق پیش بینی آژانس بین المللی انرژی و دو تحلیل گر، ایران آماده عرضه ۱.۵ میلیون بشکه نفت بعد از لغو تحریم ها است.

به گزارش بیدار بورس، آژانس بین المللی انرژی در جدیدترین گزارش ماهانه، اعلام کرد: با وجود تحریم های آمریکا، صادرات نفت ایران از اواخر سال میلادی گذشته افزایش یافته و در مارس (اسفند) به ۲.۳ میلیون بشکه در روز رسیده که بیشترین میزان طی دو سال اخیر بوده است.

بر اساس این گزارش، پس از این که ترامپ سال ۲۰۱۸ از برجام خارج شد و تحریم ها را احیا کرد، صادرات نفت ایران از ۲.۵ میلیون بشکه در روز کاهش پیدا کرد. با این حال چین هرگز به طور کامل خرید را متوقف نکرد و فروش نفت ایران به چین در سه ماهه چهارم سال ۲۰۲۰ حدود ۳۶۰ هزار بشکه در روز در مقایسه با میانگین ۱۵۰ هزار بشکه در روز در ۹ ماه نخست سال ۲۰۲۰ بوده است.

صادرات ایران به چین در مارس سال جاری ۶۰۰ هزار بشکه در روز بوده و در حالی که مذاکرات غیرمستقیم آمریکا و ایران برای احیای برجام ازسرگرفته شده، هچنان ادامه دارد.

طبق پیش بینی آژانس بین المللی انرژی در صورت موفقیت مذاکرات و لغو تحریم ها، روزانه ۱.۵ میلیون بشکه نفت ایران در مدت کوتاهی به بازارهای جهانی بر می گردد.

مانیش راج مدیر مالی شرکت ولاندرا انرژی در این خصوص گفت: ظرفیت صادرات ایران به دو میلیون بشکه در روز نزدیک می شود و به نظر می رسد با فروش نفت به خریداران چینی در حال دور زدن تحریم ها باشد. بمحض رفع شدن تحریم ها، روزانه یک میلیون بشکه دیگر آماده ورود به بازار جهانی خواهد بود.

مارشال استیوز تحلیلگر بازارهای انرژی شرکت آی اچ اس مارکیت گفت: پیش بینی می شود، عدم لغو تحریم ها تاثیر چندانی بر صادرات کنونی ایران نداشته باشد اما رفع تحریم ها موجب افزایش یک میلیون بشکه ای عرضه خواهد شد. مگر این که اعضای اوپک این افزایش را به نحوی جبران کنند. همچنین اگر تقاضا تا آن زمان بهبود یابد و از رشد عرضه فراتر رود، افزایش صادرات ایران جذب می شود.

کد خبر 2759

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 12 =