بازدهی ۲۵ درصدی بازارهای فرابورس از ابتدای سال

بازارهای فرابورس در حالی به آخرین روزهای سال نزدیک می‌شوند که بازدهی این بازار از ابتدای سال تا پایان هفته گذشته از ۲۵ درصد فراتر رفت.

به گزارش بیدار بورس به نقل از فرابورس ایران، بازارهای فرابورس ایران طی هفته منتهی به ۱۹ اسفندماه در حالی به کار خود پایان دادند که شاخص کل با بازدهی ۰.۲ درصدی در سطح ۲۳ هزار و ۴۶ واحد تثبیت شد.

همچنین در ۴ روز معاملاتی هفته گذشته، ارزش بازار فرابورس هم اندکی بالا رفت و به حدود ۲.۲ میلیون میلیارد تومان رسید.

بررسی آمار معاملات در هفته‌ای که گذشت نشان می‌دهد طی ۴ روز، بیش از ۲۹ میلیارد و ۷۵۰ میلیون برگه انواع دارایی مالی به ارزشی بالغ ‌بر ۳۰۲ هزار میلیارد تومان در بازارهای فرابورس دست‌به‌دست شده است که این معاملات در ۱.۱ میلیون نوبت به ثبت رسید.

مقایسه متغیرهای معاملاتی طی ۴ روز هفته گذشته با ۵ روز معاملاتی هفته ماقبل، حاکی است ارزش معاملات بدون تغییر محسوسی تنها ۳ درصد پایین آمده است و حجم معاملات هم ۳۱ درصد افت داشت.

ارزش معاملات به تفکیک بازارها نشان می‌دهد در مدت مورد بررسی بازار پایه با معاملاتی به ارزش ۳ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان هرچند افت ۲۰ درصدی را نسبت به هفته ماقبل خود ثبت کرد اما بیشترین ارزش معاملات را در بین بازارهای سهامی فرابورس به خود اختصاص داد.

پس از آن بازار اول با ارزش معاملات نزدیک به ۳ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان بیشترین ارزش معاملات را در میان بازارهای سهامی داشت. ارزش معاملات در بازار دوم نیز بالغ ‌بر ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان بود.

همچنین طی این مدت بیش از ۶۳ میلیارد تومان در بازار شرکت‌های کوچک و متوسط معاملات به ثبت رسید که رشد ۲۸ درصدی نسبت به هفته پیش از آن داشت.

از سوی دیگر در بازار ابزارهای مشتقه در این مدت ۱۶ میلیارد تومان معاملات ثبت شد. همچنین بازار ابزارهای نوین مالی شاهد دادوستد بالغ‌بر ۲۹۳ هزار میلیارد تومان دارایی بود.

** ارزش معاملات بازار ابزارهای نوین مالی به تفکیک

نگاهی به آمار معاملات ابزارهای نوین مالی طی هفته‌ای که گذشت نشان می‌دهد ارزش معاملات اوراق مالی اسلامی با یک درصد رشد در عدد ۲۸۲ هزار میلیارد تومان قرار دارد. همچنین ارزش معاملات صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله بیش از ۱۱ هزار میلیارد تومان بود. در این مدت بیش از ۷۸ میلیارد تومان اوراق گواهی تسهیلات مسکن نیز در فرابورس خریدوفروش شد.

** نگاهی به صنایع پیشرو معاملات

در پایان معاملات هفته گذشته ارزش معاملات خرد بازار سهام و اختیار سهام به حدود ۸ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان رسید. ارزش معاملات به تفکیک صنایع نشان می‌دهد طی این مدت گروه خودرو بیش از ۱۲ درصد ارزش معاملات را در اختیار داشت. همچنین ۱۰ درصد ارزش معاملات متعلق به محصولات شیمیایی و ۹ درصد نیز سهم گروه فلزات اساسی بود.

چهارمین گروه مورد توجه هفته گذشته، سرمایه‌گذاری‌ها بودند که ۸ درصد ارزش معاملات را به خود اختصاص دادند و پس از آن گروه محصولات غذایی با سهم ۷ درصدی قرار دارد.

به این ترتیب در معاملات هفته منتهی به ۱۹ اسفندماه ۵ صنعت خودرو و ساخت قطعات، محصولات شیمیایی، فلزات اساسی، سرمایه‌گذاری‌ها و محصولات غذایی جمعا ۴۶ درصد ارزش معاملات خرد را به خود اختصاص دادند.

کد خبر 27843

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 4 =