۸ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۵:۱۰
از جاماندگان سهام عدالت چه‌خبر؟

معاون اول رئیس جمهور اختصاص سهام عدالت به هر یک از مشمولان به ارزش حداکثر ۱۰۰ میلیون ریال را ابلاغ کرد که این سهام از محل سهام دولت در بانک‌های ملت، تجارت و صادرات اختصاص خواهد یافت.

*اخبار ضد و نقیض اختصاص سهام

به گزارش بیداربورس اختصاص سهام عدالت به جاماندگان با کش‌وقوس‌های فراوانی همراه بوده و در راستای آن در اواخر سال گذشته اعلام شد که قرار است به تمامی جاماندگان، سهام اختصاص یابد و این امر تنها مخصوص ایثارگران و کمیته‌ای ها نخواهد بود با این حال چندی بعد رییس سازمان خصوصی‌سازی اختصاص سهام عدالت به همه جاماندگان را تکذیب کرد و گفت که این امر منتفی است.

*پرتفوی سهام عدالت جاماندگان مشخص شد

هرچند که قربان‌زاده، رییس سازمان خصوصی سازی اختصاص سهام عدالت به جاماندگان را تکذیب کرده بود، اخیرا معاون اول رئیس جمهور خبر از اختصاص سهام عدالت به هر یک از مشمولان به ارزش حداکثر ۱۰۰ میلیون ریال را ابلاغ کرده است که مقرر شده این سهام از محل سهام دولت در بانک‌های ملت، تجارت و صادرات اختصاص بیاید.

*منابع کافی وجود ندارد

اما قربان‌زاده با این شیوه هم مخالفت کرده و گفته که سهام دولت در ۳ بانک برای اعطای سهام عدالت به جاماندگان کافی نیست و این موضوع به ۳۵ هزار میلیارد تومان منابع نیاز دارد درحالی که طبق تصویب‌نامه هیات وزیران قرار است ۲ درصد سهام بانک ملت، ۳ درصد از سهام بانک تجارت و ۲.۷ درصد سهام بانک صادرات مشمول این واگذاری شوند و باید گفت منابع در نظر گرفته شده، منابع مورد نیاز را پوشش نمی‌دهد.

*سهام عدالت یا دارا دوم؟!

برخی کارشناسان معتقدند که پرتفو اعلامی برای سهام عدالت، همان دارا دوم است که حالا نامش را تغییر داده‌اند و تعبیر کارشناسان از انتخاب این سهام برای سهام عدالت تابعیت بانکی‌ها از بانک‌مرکزی و درنتیجه دولت است.

جالب است بدانید که دولت بیش از ۱۱ میلیارد سهم مخابرات دارد و علاوه بر آن در شرکت‌های بزرگی از جمله فولاد و خودروسازان هم سهامدار است با این حال برای اختصاص سهام عدالت تنها به سراغ گروه بانکی رفته که متاسفانه این صنعت در سال‌های گذشته بازدهی پایین‌تری نسبت به سایر صنایع داشته است.

*جاماندگان سهام عدالت چه کسانی هستند؟

  1. افرادی که در ۶ دهک ضعیف جامعه قرار می‌گیرند.
  2. از افرادی که در دور اول نام نویسی سهام عدالت نتوانستند ثبت نام خود را تکمیل کنند.
  3. افرادی که بعد از اجرایی شدن طرح نام نویسی، عضو کمیته مستضعفان نبودند و بعد از آن، در لیست کمیته مستضعفان قرار گرفتند.

*سایت ثبت نام جاماندگان سهام عدالت چیست؟

هنوز سایت و سامانه‌ نام نویسی سهام عدالت برای جامانده ها اعلام نشده است. اما احتمال می‌رود که یکی از دو سایت sahamedalat.ir یا samanese.ir برای ثبت نام بازماندگان سهام عدالت اعلام شود.

*سهام عدالت متوفیان به کجا رسید؟

  • اسفند ماه سال گذشته بود که مجید عشقی، رییس سازمان بورس اعلام کرد که شرکت‌های کارگزاری به ماجرای سهام عدالت متوفیان ورود کرده‌اند و بر این اساس بخش سامانه‌ای در اختیار کارگزاری قرار می‌دهیم تا بتوانند این کار را انجام دهند.

*وراث سهام عدالت چه‌کنند؟

  • به گفته رییس سازمان بورس افراد باید به کارگزاری‌ها و دفاتر قضایی مراجعه کنند تا کارگزاری به صورت الکترونیکی این کار را انجام دهد. وراث باید گواهی انحصار ورثه را ارائه کرده تا انتقال بر اساس سهمی که مشخص شده صورت بگیرد. در سامانه درصد هر وارث مشخص می‌شود و انتقال قهری به صورت الکترونیکی صورت می‌گیرد.

*وراث سهام عدالت گوش به زنگ باشند

  • رئیس سازمان بورس در آخرین نشست خبری خود درمورد اینکه سهام عدالت متوفیان چه زمانی تعیین تکلیف خواهد شد اعلام کرده که در ماه‌های ابتدایی سال ۱۴۰۲ سامانه در اختیار کارگزاری‌ها قرار خواهد گرفت.
منبع: بیدار بورس
کد خبر 28250

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =