راهکار بهبود بورس در سال جدید و علت اعمال تغییرات در دامنه نوسان سهام

دبیر کل کانون کارگزاران بورس با ارایه راهکاری برای بهبود بورس در سال جدید، گفت: صف خرید و فروش سهام، نوعی قیمت‌گذاری دستوری بوده و باید تغییراتی در دامنه نوسان اعمال شود.

به گزارش بیدار بورس، محمدرضا دهقانی با ارایه راهکاری برای بهبود وضعیت معاملات بورس در سال جاری به ایرنا اعلام کرد: اگر به سهامداران اطمینان داد هیچ‌گونه دخالتی در ساز و کار بازار صورت نمی‌گیرد، به تغییر روند معاملات بورس امیدوار بود. این راهکارها در حیطه اختیارات سطح حاکمیت است که می‌توانند با تصمیمات تضمین‌هایی را به سهامداران بدهند. در این شرایط، بازار سرمایه نه‌تنها در سال ۱۴۰۲ بلکه در سال‌های آینده هم عملکرد بهتری را از دیگر بازارهای رقیب خواهد داشت.

در بررسی عملکرد بازار باید متغیرهای بنیادی مانند نرخ ارز، قیمت فلزات اساسی، تورم و درصد تقسیم سود شرکت‌ها مورد ارزیابی قرار گیرند تا بتوان از این طریق سودآوری شرکت‌ها را برآورد کرد. با فرض ثبات متغیرهای فوق در وضعیت فعلی، سودآوری شرکت‌ها افزایش پیدا می‌کند و انتظار روند بهتر از معاملات بورس وجود خواهد داشت.

این نوعی پیش‌بینی کلاسیک است که عموماً اکثر تحلیلگران برای ارزیابی بازار اقدام به انجام این نوع پیش‌بینی‌ها می‌کنند اما همواره متغیرهای دیگری در بازار سرمایه وجود دارد که برآورد آنها به راحتی امکان‌پذیر نیست و نمی‌توان اعلام کرد با چه احتمالی محقق خواهند شد. بیشتر اقدامات انجام شده از سوی سازمان بورس بر بستر پایبندی نهادهای اجرایی و حاکمیتی به قواعد بازار سرمایه پایبند بود و در این زمینه اعلام شد باید عرضه و تقاضا را به رسمیت شناخت. در ادامه این اتفاق نباید قیمت‌گذاری محصولات مورد دستکاری قرار بگیرند.

** ارزیابی اقدامات سازمان بورس بر معاملات بازار سهام

پیشنهادات ارایه شده سازمان بورس برای تغییر در لایحه بودجه مثبت بود اما سهامداران می ترسند این اقدامات برای بازه زمانی کوتاه‌مدت باشد و سال جدید دوباره تغییراتی در تصمیمات مثبت اعمال شود. تا زمانی که ریسک‌ها بصورت بنیادی از بازار حذف نشود، نمی‌توان بازار سهام را بصورت بلندمدت مستعد رشد دید و جایگزین بازارهای رقیب کرد.

اعمال تغییرات در سال گذشته می‌تواند در ۶ ماه نخست سال بازده مطلوبی به همراه داشته باشد. اگر ترس سهامداران برطرف شود شکی وجود ندارد که عملکرد بازار سهام از شاخص تورم و نرخ دلار پیشی خواهد گرفت.

** وجود صف خرید و فروش نوع دیگر قیمت‌گذاری دستوری در بازار

هر چیزی که مانع کشف سریع و صحیح قیمت‌ها شود عملاً مانع از حفظ کارایی بازار می‌شود. وجود صف‌های خرید و فروش یکی از مهم‌ترین مسایلی بود که طی سالیان گذشته گریبان بازار را گرفت و مانع از کشف صحیح و سریع قیمت‌ها شد. باید اقدامی صورت گیرد که از ایجاد صف خرید و فروش جلوگیری شود.

قیمت‌گذاری دستوری برای بازار سهام سم است. وجود صف خرید و فروش نوعی قیمت‌گذاری دستوری در بازار محسوب می‌شود. برای مخالفت با قیمت گذاری دستوری باید تغییراتی در دامنه نوسان اعمال کرد. ساز و کارهای معاملاتی و هسته معاملات اجازه نمی‌دهد در کوتاه‌مدت شاهد دامنه نوسان پویا بود. دامنه نوسان باید باز شود یا آپشنی برای رفع مشکل صف خرید و فروش در نظر گرفته شود تا قیمت به سرعت کشف شود.

** فروش خودرو از طریق قرعه‌کشی به نفع هیچ‌کس نیست

مسئله ناکارآمدی سیستم قرعه‌کشی خودرو و وجود لاتاری در این بازار به یک نماد تبدیل شده است. با این اقدام تولیدکننده زیان می‌بیند و مصرف‌کننده با قیمتی بالاتر در بازار اقدام به خرید خودرو می‌کند. رانتی در بازار ایجاد شده که برخی از دلالان در حال استفاده از آن هستند. در شرایط فعلی بهترین کار عرضه خودرو در بورس کالا است و این بازار بهترین گزینه برای عرضه شفاف و قیمت‌گذاری کالاها محسوب می‌شود.

تداوم عرضه خودروها در بورس کالا به عنوان یک اقدام مثبت از سوی دولت در راستای کنار گذاشتن قیمت‌گذاری دستوری تلقی می‌شود. از این طریق دولت می‌تواند به ساز و کار بازار و اقتصاد پایبند باشد که نفع این اقدام به خودروسازان و سهامداران که سهامداران عدالت و صندوق‌های بازنشستگی هستند، خواهد رسید. در این میان بازار سرمایه می‌تواند به عنوان جاذب نقدینگی عمل کند و دیگر بازارهای رقیب تخریب کننده اقتصاد نباشند و در نهایت نیز خودرو با قیمت منصفانه‌تری به مصرف‌کننده برسد.

کد خبر 28327

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 15 =