آخرین وضعیت صنعت کوچک بورسی و درخواست تامین مالی ۸ هزار میلیارد تومان

مدیرکل صنایع لوازم خانگی وزارت صنعت با اعلام آخرین آخرین وضعیت لوازم خانگی از درخواست تامین مالی ۸ هزار میلیارد تومانی این صنعت کوچک بورسی خبر داد.

به گزارش بیداربورس، محسن شکرالهی در رابطه با رشد صادرات لوازم‌خانگی در سال ۱۴۰۱­ به صدا و سیما، اعلام کرد: کل صادرات لوازم خانگی در سال گذشته با ۲۴ درصد افزایش همراه شده و صادرات یخچال با رشد ۸۲ درصدی ، ۳۰ میلیون دلار ارزآوری داشت.

برنامه تولید مشترک لوازم خانگی با هدف صادرات با کشورهای همسایه شمالی،‌ جنوبی و عراق در دستور کار است. در حال حاضر ۶۰۰ واحد صنعتی به تولید لوازم خانگی مشغول هستند و این صنعت رو به رشد است. ۲۷ خط تولیدی جدید هم در حال ساخت بوده که چهار خط جدید تولید لباسشویی، سه خط ظرفشویی و سه خط تولید تلویزیون از آن جمله است.

نیاز این صنعت به لوازم تولید شامل فولاد،‌ مس،‌ مواد پلیمری و پتروشیمی ۴۰ هزار تن در ماه بوده که اگر تولید کننده نتواند از بورس کالا تهیه کند از بازار آزاد تهیه می‌کند. ۶۵ تا ۷۰ درصد مواد اولیه لوازم خانگی در داخل تامین و بقیه از طریق واردات تامین و در برخی موارد بیش از ۹۰ درصد مواد اولیه لوازم خانگی در داخل تامین می‌شود.

نیاز به تلویزیون سالانه ۲ میلیون دستگاه بوده اما تولید ایران ۱.۸ میلیون دستگاه معادل ۹۰ درصد نیاز است. چهار واحد تولیدی سالانه ۲۵۰ هزار دستگاه کولرگازی تولید می‌کنند اما به حدود ۸۰۰ هزار دستگاه نیاز است. تولید ماکرو ویو،‌ قهوه‌ساز و اسپرسو هم در داخل آغاز شده است.

یکی از درخواست‌های تولیدکنندگان لوازم خانگی تامین به موقع مواد اولیه تولید و سرمایه در گردش بوده و در این زمینه از طریق اوراق گام اقدام می‌شود. همچنین در نامه وزیر صنعت به بانک مرکزی،‌ درخواست تامین ۸ هزار میلیارد تومان برای سرمایه در گردش تولیدکنندگان لوازم خانگی از طریق بانک‌ها شده است.

کد خبر 28535

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 16 =