واکنش منفی اتحادیه اروپا به بازگشت سوریه به اتحادیه عرب

سخنگوی اتحادیه اروپا در واکنش به بازگشت سوریه به اتحادیه عرب گفت که موضع بروکسل نسبت به دولت دمشق تغییری نکرده است؛ اما درباره تبعات این تحول با اعضای اتحادیه، رایزنی خواهد کرد.

به گزارش بیدار بورس،  پیتر استانو روز دوشنبه در نشست خبری از بروکسل گفت که جوسپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با شماری از وزرای امور خارجه اتحادیه عرب در این خصوص در تماس بوده و به رایزنی‌ها در این رابطه ادامه خواهد داد.

وی با بیان اینکه «موضع اتحادیه اروپا در قبال سوریه تغییری نکرده است» افزود: این بدین معناست که هیچ عادی‌سازی روابط، بازسازی (سوریه)، رفع تحریم‌ها پیش از آنکه رژیم (بشار اسد) اقدام معناداری را درخصوص رفع دلایلی که منجر به تحریم بخش‌هایی از دولت شده است صورت دهد، در کار نیست.

این مقام اروپایی ادامه داد: «مگر اینکه حرکتی در راستای راه حل سیاسی در چارچوب قطعنامه ۲۲۵۴ شورای امنیت سازمان صورت گیرد.» استانو افزود: «ما در این رابطه با اعضای (اتحادیه اروپا) درباره تصمیم اتحادیه عرب و تبعات احتمالی آن در سطح مناسب رایزنی خواهیم کرد»

وزرای خارجه کشورهای عربی روز گذشته (یکشنبه) در نشست فوق العاده خود با بازگرداندن سوریه به اتحادیه عرب موافقت کردند.  جمال رشدی سخنگوی رسمی دبیرکل اتحادیه عرب گفت که این اتحادیه تصمیم گرفت سوریه را به کرسی خود در اتحادیه عرب بازگرداند.

شورای اتحادیه کشورهای عربی در بیانیه پایانی خود که یکشنبه منتشر شد، از سرگیری مشارکت هیات‌های دولت سوریه در جلسات این اتحادیه را پس از گذشت ۱۲ سال از تعلیق عضویت دمشق، تایید کرد.

در این بیانیه آمده است: تصمیم گرفته شد که شرکت هیات‌های دولت جمهوری عربی سوریه در جلسات شورای اتحادیه عرب و همه سازمان‌ها و موسسات وابسته به آن از سر گرفته شود و این تصمیم از ۷ مه (۱۷ اردیبهشت) اجرایی است.

پس از بازگشت به اتحادیه عرب، وزارت امور خارجه سوریه در بیانیه‌ای بر اهمیت گفت‌وگو و اقدام مشترک برای مقابله با چالش‌های پیش روی کشورهای عربی تاکید کرد و افزود: مرحله بعدی نیازمند رویکرد عربی فعال در ۲ سطح دوجانبه و جمعی بر اساس گفت‌وگو و احترام متقابل و منافع مشترک است.

وزارت امور خارجه سوریه افزود: دمشق یکی از اعضای موسس اتحادیه کشورهای عربی بار دیگر موضع مستمر خود را در مورد نیاز به تقویت اقدامات و همکاری مشترک کشورهای عربی تکرار می‌کند.

کد خبر 29509

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 14 =