قطعه سازان فقط یک ماه ورق فولادی دارند

دبیر انجمن قطعه‌سازان با اعلام اینکه تولیدکنندگان فقط تا ماه آینده ورق فولادی دارند، گفت: وزارت صنعت باید خاطیان بازار را معرفی و دستورالعمل تامین ورق را اصلاح کند.

به گزارش بیداربورس،  مازیار بیگلو با اشاره به اینکه قطعه‌سازان خودرو فقط تا خرداد ورق فولادی دارند به مهر گفت: از بهمن سال گذشته به دلیل دستورالعمل وزارت صنعت، بزرگ‌ترین معضل قطعه‌سازان تأمین فولاد است. به طوری که شرکت‌های ساپکو و سازه گستر که سال ها وظیفه خرید ورق فولاد را دارند تا به صورت امانی در اختیار قطعه ساز قرار دهند با معضل مواجه شده و توان تأمین ورق را ندارند.

وی افزود: ساز و کار مچینگ از سال ۹۸ قطع و موجب شده قطعه‌سازان با اختلاف قیمت بسیار، ناچار به خرید از بازار آزاد و خارج از بورس شوند. به ظوری که که حتی در برخی ضخامت‌ها شاهد تفاوت ۸۰ درصدی قیمت بازار آزاد با بورس هستیم. این مقام مسئول ادامه داد: مبنای دستورالعمل وزارت صنعت این بود که ورق‌هایی که توسط خودروسازان دریافت شده و به صورت امانی در اختیار قطعه‌سازان قرار گرفته در بازار نشتی داشته است. این موضوع مثل این است که بگوییم چون چند نفر ورود ممنوع رفته‌اند رانندگی را کلاً ممنوع کنیم.

بیگلو گفت: در این طرح، مواردی به عنوان مانع پیش‌بینی شده‌اند. به عنوان مثال اعلام شده قطعه‌سازان برای ظرفیت‌سنجی باید در سامانه بهین‌یاب ثبت‌نام کنند. این موضوع زمانبر بوده و پروانه بهره‌برداری بسیاری از شرکت ها زیر ظرفیت تولید است. زیرا محیط زیست اجازه اصلاح پروانه را نداده است. همچنین بسیاری قطعه‌سازان دارای مجوز کسب و کارت‌شناسایی بوده و پروانه بهره‌برداری ندارند.

وی افزود: همچنین در این آئین‌نامه اعلام شده، ورق فولادی فقط به شرکت هایی اختصاص می‌یابد که دارای تجهیزات پرس‌کاری باشند. باید دستورالعمل اصلاح و با خاطیان برخورد شود و قطعه‌سازان به سیستم مچینگ برگردند. شرکت‌هایی همچون ساپکو، سازه‌گستر و مگاموتور هم به عنوان مرجع دریافت‌کننده ورق باشند و در اختیار حدود ۲۵۰ قطعه‌ساز قرار دهند.

بیگلو ادامه داد: در شرایط تحریم بیرونی، دستورالعمل وزارت صنعت تحریم درونی بوده که نظام تأمین تولید را بهم ریخته و زیان آن به بخش خصوصی و مصرف‌کننده وارد می شود. بسیاری از قطعه‌سازان اگر نتوانند تولید کنند و یا به سمت بازار آزاد بروند، باعث کاهش تولید و افزایش قیمت نهایی خودرو می‌شود اما مردم دیگر طاقت افزایش قیمت را ندارند.

کد خبر 2996

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 9 =