بازار برخلاف گذشته شایعات را راستی آزمایی می‌کند

رییس هیات مدیره شرکت سبدگردان اقتصاد بیدار درخصوص شرایط بازار در این روزها گفت: بازار سهام پس از یک دوره فشار فروش سنگین که از ۱۶ اردیبهشت ماه آغاز شده بود درهفته اخیر توانست خود را بازیابی کرده و به ثبات نسبی برسد. میزان نوسان روزانه نمادها در هفته اخیر کاهش یافت و ازین جهت کف و سقف‌های جدید در نمادها شکل گرفت و طبعا این نوسان سنگین منجر به از دست رفتن بخش مهمی از سود به دست آمده در سال ۱۴۰۲ شد.

به گزارش بیدار بورس، ولید هلالات - رییس هیات مدیره شرکت سبدگردان اقتصاد بیدار  درخصوص شرایط بازار در این روزها گفت: بازار سهام پس از یک دوره فشار فروش سنگین که از ۱۶ اردیبهشت ماه آغاز شده بود درهفته اخیر توانست خود را بازیابی کرده و به ثبات نسبی برسد. میزان نوسان روزانه نمادها در هفته اخیر کاهش یافت و ازین جهت کف و سقف‌های جدید در نمادها شکل گرفت و طبعا این نوسان سنگین منجر به از دست رفتن بخش مهمی از سود به دست آمده در سال ۱۴۰۲ شد.
**  بازدهی شاخص ها 
از ابتدای سال ۱۴۰۲ تاکنون شاخص کل ۲۰درصد و شاخص هموزن ۳۵درصد بازدهی ایجاد کرده است. انبوه سازی با ۷۵درصد، نساجی با ۶۷درصد و قطعات خودرو با ۵۰درصد بازدهی، بهترین های بازار در این دوماه اخیر بوده اند. شکر، لبنیات، بانک، دارو و حمل نقل در کنار محصولات کشاورزی حداقل ۳۵درصد بازدهی را خلق کردند تا به این شکل شرایط بهتری را برای سرمایه گذاران خود نسبت به شاخص هموزن داشته‌اند. در دیگر سو اما کانی های فلزی، فلزات گرانبها، فولاد، زغالسنگ، پتروشیمی و تامین سرمایه به همراه خودروسازان بازدهی کمتر از شاخص کل ایجاد کردند تا جایی که جمع فلزی ها تنها ۵درصد بازده ایجاد کرد تا بدترین عملکرد بازدهی در میان صنایع را خلق کرده باشد.
** از بازار جهانی چه خبر؟
در سطح بازار جهانی، تحولات و خبرها بیشتر رنگ و مایه تضعیف و رکود دارند تا رونق. قیمت فلزات اساسی در یک مسیر نزولی قدم گذاشته و شاخص pmi در اقتصادهای بزرگ، پالس مثبتی از چشم انداز اقتصادی نمیدهد. به پشتوانه تقاضا در چین و کاهش تولید نفت توسط اعضای اوپک پلاس قیمت نفت در محدوده بالای ۷۰دلار مقاومت کرده که اگر عناصر سیاسی ازان حذف میشد، طبعا امروز قیمت نفت برنت زیر ۷۰دلار بود. قیمت پایه محصولات در بورس کالا همچنان بر اساس دلار ۲۸۵۰۰ تومان تعیین می شود و البته اخباری مبنی بر تغییر این رویه وجود دارد که تاکنون به شکل قطعی و شفاف طرح و تصویب نشده است. از سوی دیگر قیمت دلار در بازار آزاد تمایل چندانی به صعود نشان نمیدهد و همین مساله هیجان در صادرات محورها را کاهش داده است البته انتظاراتی مبنی بر تضعیف ریال از میانه های تابستان به وجود آمده که دلایل اقتصادی دارد.
** کاهش حجم معاملات در صنایع بزرگ 
در سایر صنایع اما هیجان اندکی بیشتر است به شکلی که ارزش معاملات در یک هفته اخیر به طور میانگین ۱۳همت بوده و سهم صنایع متوسط و کوچک از این ارزش معاملات بیشتر از میانگین ماه های اخیر است. ضمن اینکه ارزش معاملات در میان مدت به طور میانگین ۱۷همت بوده که نشان می دهد در کل بازار نسبت به ماه های قبل از هیجان کمتری برخوردار است که به نظر می رسد علت این مساله کاهش حجم معاملات در صنایع بزرگ ناشی از کاهش نوسان محرک‌ها و اخبار مربوط به این صنایع است.
** وزن دهی بازار به تورم و درآمد 
در چنین فضایی کسب بازدهی از شرکتهایی با شناوری و ارزش بازار بالا، کار سختی خواهد بود و به همین سبب عملکرد شاخص کل نسبت به شاخص هم وزن ضعیفتر می شود لذا پیشنهاد نخست این است که به این نکته در چینش پرتفو توجه شود. مساله دوم اینکه بازار برخلاف گذشته شایعات را راستی آزمایی می کند و به آسانی هر شایعه ای را تا هر قیمتی ارزش‌گذاری نمیکند. مساله سوم اینکه بازار به سود مجامع و همگرایی و همبستگی نرخ تورم و رشد درآمد شرکت ها به شدت وزن میدهد و این وزن دهی حتی از نسبت p/e نمادها نیز سطح اهمیت بالاتری دارد. به عبارتی بازار به این نکته بسیار وزن می دهد که کدام صنایع بیش از نرخ تورم اعلامی رشد درآمد را تجربه می کند و ازین حیث به نظر میرسد که شرکت هایی که دائما رشد درآمد اسمی را تجربه می کنند بازدهی بهتری نسبت به میانگین بازار ایجاد می کنند لذا در انتخاب نمادها و صنایع حتما به رشدی بودن درآمد توجه کنید.
** چه پرتفویی بچینیم؟  
صنایعی نظیر سیمان، کاشی، دارو، کانی غیرفلزی، قطعات خودرو، لبنی، شیرینیجات و به طور کلی غذایی ها، طی سنوات اخیر حداقل به اندازه تورم رشد درآمد داشته اند و برخلاف ادعای دولت در سرکوب نرخ و قیمت گذاری دستوری، درآمد این شرکت ها بیش از تورم رشد کرده است ازین زاویه یک پرتفو متنوع از صنایع متوسط که درآمد آن ها روند صعودی داشته و p.e محور باشند شانس بالایی جهت کسب سودآوری بالاتر از شاخص خواهد داشت.

منبع: بیدار بورس
کد خبر 30117

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 9 =