فضای اصلاحی اما امیدوار 

رییس هیات مدیره شرکت سبدگردان اقتصاد بیدار در خصوص شرایط بازار در هفته گذشته گفت: شاخص کل بورس در اولین هفته آبان ماه سال ۱۴۰۱ به محدوده یک میلیون و ۲۴۰هزار واحد رسید و ازان نقطه طی پنج موج صعودی خود را به دو میلیون و ۵۵۰هزار واحد در میانه اردیبهشت ماه رساند. ازان پس وارد یک موج اصلاحی شد که در گام نخست طی یک هفته کاری، شاخص کل به مرز دو میلیون و ۲۰۰هزار واحد تنزل یافت و پس ازان سه هفته اخیر در محدوده کانال دو میلیون و ۳۰۰هزار واحد در نوسان بوده است. با هر صعودی، امیدها برای شسکت سقف های قبلی زنده می شود و با هر تلنگری، نگرانی از تبدیل اصلاح به یک ریزش، احساس می شود.

ولیدهلالات،رییس هیات مدیره شرکت سبدگردان اقتصاد بیدار در خصوص شرایط بازار در هفته گذشته به بیداربورس گفت: شاخص کل بورس در اولین هفته آبان ماه سال ۱۴۰۱ به محدوده یک میلیون و ۲۴۰هزار واحد رسید و ازان نقطه طی پنج موج صعودی خود را به دو میلیون و ۵۵۰هزار واحد در میانه اردیبهشت ماه رساند. ازان پس وارد یک موج اصلاحی شد که در گام نخست طی یک هفته کاری، شاخص کل به مرز دو میلیون و ۲۰۰هزار واحد تنزل یافت و پس ازان سه هفته اخیر در محدوده کانال دو میلیون و ۳۰۰هزار واحد در نوسان بوده است. با هر صعودی، امیدها برای شسکت سقف های قبلی زنده می شود و با هر تلنگری، نگرانی از تبدیل اصلاح به یک ریزش، احساس می شود.

** فضای حمایتی بازار

وی افزود: ارزش معاملات روزانه در ابتدای آبان ماه به طور متوسط ۲همت بوده و در میانه اردیبهشت ماه به ۲۲همت رسیده و تا پیش از تعطیلی های نیمه خرداد در محدوده ۱۰همت قرار داشت و شاید به دلیلی تعطیلی ها به محدوده ۸همت کاهش یافت که طی روزهای آتی و در دهه سوم خرداد ماه باید ببینیم که ارزش معاملات می تواند مجددا دو رقمی شود یا اینکه در محدوده کمتر از ۱۰همت باقی می ماند. همکنون ارزش معاملات در روزهای مثبت کمتر از روزهای منفی است که در واقع فضای حمایتی بازار و بازتر بودن دامنه حرکت منفی نسبت به حرکت مثبت را علامت می دهد.

** عدم تغییر سرجمع سود صنایع 

به گفته او سرانه خرید کدهای معاملاتی در موج اخیر صعودی از سرانه فروش بیشتر بود که این مساله نشان می دهد فعالین اصلی و قدیمی بازار نقش پررنگ تری نسبت به سرمایه گذاران خرد جدید الورود داشته اند. پس از ارسال گزارش های فصل زمستان، تغییر با اهمیتی در p.ettm بازار ایجاد نشد که این مساله نشان می دهد سرجمع تغییر سود صنایع در زمستان ۱۴۰۱ در مقایسه با زمستان ۱۴۰۰ نزدیک به صفر بوده، البته با این توضیح که سود صنایع تورمی-داخلی رشد کرده و سود صنایع کامودیتی محور کاهش یافته و تاثیر همدیگر را خنثی کرده اند.

** مروری بر بازدهی صنایع 

هلالات معتقد است که ازین زاویه وقتی به بازدهی یک ماه اخیر صنایع نگاه می کنیم، بانک ها، سیمان، لبنی ها، قطعات خودرو، حمل و نقل، لاستیک و پلاستیک، شیرینیجات و دارو در صدر هستند علیرغم بازده منفی بازار اما در محدوده بازدهی صفر قرار داشتند. در مقابل اوره، زغالسنگ، کانی فلزی، فلزات گرانبها، پتروشیمی و فلزات آهنی ۱۲الی۱۸ درصد بازدهی منفی برجای گذاشتند که تا حدی تاثیرپذیری بازدهی از گزارش های فصل زمستان را نشان میدهد.

** کاهش سطح تنش‌های سیاسی 

رییس هیات مدیره شرکت سبدگردان اقتصاد بیدار در ادامه خاطرنشان کرد: در سطح سیاسی، تعدد اخبار و تاییدهای نصفه و نیمه در جهت کاهش سطح تنش‌ها و مذاکرات با کشورهای همسایه بر نرخ ارز تاثیرگذار بوده است. از یک جهت با تمامی این اخبار دلار در محدوده بالای ۵۰هزار تومان قرار دارد و از جهت دیگر برخلاف هفته ها و ماه های اخیر شاهد تایید خبرهای مثبت سیاسی از سوی مقامات غربی هستیم. تلاش سلطان عمان برای گشایش سفارت های تهران-قاهره از یک سو و همچنین نزدیک شدن مواضع ایران و اروپا در خصوص بازرسی های آژانس از سوی دیگر، به کانون توجه ها تبدیل شده است.

** تجدید ارزیابی‌ها روی بورس 

او با بیان اینکه در سطح بازار، خبرهای تجدید ارزیابی بیشتر از قبل شنیده می شود و البته خریدار دارد، عنوان کرد: بانک، خودرو شرکت های زیرمجموعه تامین(خصوصا زراعی ها) در تلاش برای آغاز مسیر تجدید ارزیابی هستند. ازان جهت که خودرو-خساپا مشمول ماده ۱۴۱ شده اند، یکبار دیگر در حال رایزنی برای هموار سازی مسیر تجدید ارزیابی هستند ازین زاویه که باید برنامه های خود را پس از ۳ سال مشمول این قانون بودن به بورس ارائه کنند. 

** تضعیف کامودیتی ها

وی ادامه داد: در سطح بازار جهانی، اشتغال همچنان در وضعیت خوبی است و میزان مصارف بالاست لذا فدرال رزرو همچنان به دنبال افزایش نرخ بهره بوده و منجر به تقویت شاخص دلار شده است. این رویکرد برخلاف انتظار تحلیلگران بوده و منجر به تضعیف کامودیتی ها شده است. ضمن اینکه تقاضا در چین کاهش یافته و این مساله که قیمت مسکن در چین نزولی است مزید بر علت شده تا کامودیتی ها و نفت نزولی باشند. در فضای ثبات دلار ۲۸۵۰۰ و رویکرد دولت در خصوص سرکوب دلار بازار آزاد، طبیعی است که شرکت های کامودیتی محور در کانون توجه خریداران نباشند. 

** فضای اصلاحی اما امیدوار 

هلالات در پایان گفت: فضای بازار اصلاحی است اما همچنان به آینده امیدوار است با این حال کاهش ارزش معاملات و تعطیلی های هفته ای که گذشت، منجر به تضعیف معاملات شده و فضای اصلاحی را تداعی می کند. دوری از اخبار غیر موثق جهت انتخاب یا نگهداری سهام و اصلاح پرتفو بر اساس گزارش های فصل زمستان و همینطور ماه اردیبهشت جهت ایجاد یک پرتفوی متنوع از صنایع داخلی، پیشنهاد می شود ضمن آنکه در فضای فعلی باید کنترل بیشتری بر ریسک داشت و به فاکتورهای منفی وزن بیشتری در تصمیم گیری داد.
 

منبع: بیدار بورس
کد خبر 30462

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 7 =