دو دلیل ریزش ۷۳ هزار واحدی دیروز شاخص و پیش بینی جذابیت بورس در تیر

کارشناس بازار سرمایه دلیل ریزش ۷۳ هزار واحدی دیروز شاخص را ناشی از رفتار هیجانی سهامداران به علت کاهش دلار و گزارش نامطلوب ایران خودرو اعلام کرد.

به گزارش بیدار بورس، عبدالله دریابر درباره دلیل ریزش ۷۳ هزار واحدی دیروز شاخص بورس که منجر به افزایش اعتراضات و نگرانی سهامداران شد، اعلام کرد: بازار سرمایه روز گذشته کاملا هیجانی بود و بهانه‌ برخی سهامداران برای فروش به علت کاهش دلار به هیچ‌عنوان منطقی نیست.

قیمت دلار شرکت‌ها بر مبنای نرخ‌های سامانه نیما یا سامانه مبادلات ارزی تعیین می‌شود که به طور میانگین حدود ۴۰ هزار تومان است. حتی به فرض بعید ادامه کاهش به ارقام کمتر از ۴۰ هزار تومان باز هم ریسکی متوجه سودآوری شرکت‌ها نخواهد بود. از سوی دیگر انتظار کاهش دلار نوعی خوش بینی مفرط بوده و بازار سهام با افزایش دلار هم رشدی نکرد و قرار نیست با کاهش اندک ارز، چوب حراج به سهام‌ زده شود.

هیجان ناشی از خوش‌بینی‌ به کاهش نرخ ارز بازار آزاد اصلاً نباید تاثیری بر روی بازار سرمایه داشته باشد و واکنش افراطی سهامداران به این رویداد کاملاً نادرست است. در این میان اکثر شرکت‌ها گزارش‌ عملکرد مثبتی منتشر کرده‌اند و انتظار می رود در خرداد هم تداوم یابد. بر همین اساس برگزاری مجامع و تقسیم سودهای مناسب در کنار اوضاع مساعد تولید و فروش منجر به کاهش نسبت P.E بازار سهام شده و تیرماه جذابی در پیش خواهد بود.

یکی از دلایل تشدید روند منفی‌ دیروز، گزارش افشای ایران‌ خودرو بود که درست یا غلط به همراه سایپا به عنوان لیدر شناخته شده و بر کل بازار تاثیر می گذارد. از این رو گزارش "خودرو" موجب رفتار هیجانی و فشار فروش در کلیت بازار سهام شد اما نکته این است که هر چند دو خودروساز گزارش‌های مناسبی ارائه نمی‌کنند ولی به معنای اخلال در روند تولید و فروش و سودآوری سایر صنایع نیست و چوب حراج زدن به سهام‌ فقط تحت تاثیر گزارش‌های نا مناسب چند نماد خاص، منطقی نیست.

مشکل عمق اندک تحلیل هم پا برجا بوده و سهامداران صرفا با بررسی گزارش های چند نماد معدود در مورد کل سهام‌ تصمیم گیری می کنند. با این همه این شرایط پایدار نبوده و بزودی تب هیجان فروکش و اصلاح پایان خواهد یافت و تداوم روند صعودی بازار سهام از سرگرفته خواهد شد و فروشندگان امروز در روزهای آینده، خریدار خواهند شد.

کد خبر 30532

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 6 =