عدم اثر کاهش قیمت ارز بر بورس و پیش بینی دلار ۴۵ تا ۵۵ هزار تومانی

کارشناس بازار سرمایه با پیش بینی دلار ۴۵ تا ۵۵ هزار تومانی تا پایان سال، اثر کاهش، مدعی شد کاهش دلار هیچ اثر منفی بر بورس نخواهد داشت.

به گزارش بیدار بورس، علیرضا نجارپور در خصوص وضعیت فعلی بازار سرمایه که با ریزش شدید قیمت ها و شاخص و ادامه نگرانی‌های ناشی از اثرکاهش دلار مواجه شده، اعلام کرد: کاهش دلار هیچ اثر منفی بر بورس نخواهد داشت. توافق و بهبود روابط با عربستان و توسعه روابط مالی با امارات موجب کاهش ارز شده و به نظر می‌رسد دلار بازار آزاد تا پایان سال در محدوده ۴۵ تا ۵۵ هزار تومان باشد.

چشم انداز عدم افزایش دلار می‌تواند این سیگنال را به بازار سرمایه مخابره کند که سود صنایع صادرات محور تا پایان سال، افزایشی نخواهد بود اما این جریان و توافق‌ها، ریسک بازار سرمایه تلقی نمی‌شود و گشایش در روابط ایران اثر مثبتی بر کاهش نسبت P.E  و کاهش ریسک‌ خواهد داشت. با این حال هر زمان نرخ ارز در کوتاه مدت کاهش سریعی داشته، بورس هم تحت تاثیر قرار گرفته ولی سودآوری شرکت ها تعیین کننده روند بورس خواهد بود.

خوش‌بینی به کاهش دلار به معنای کاهش نرخ سامانه نیما نیست و اتفاقا در صورت کاهش ریسک‌ و کاهش ارز انتظار می‌رود فاصله نرخ های نیمایی بازار آزاد کمتر شود. قیمت محصولات صنایع بورسی هم عمدتاً بر مبنای نرخ‌های نیمایی و با دلار تقریبا ٣٨ هزار تومانی تعیین می شود. به همین دلیل حتی با فرض تثبیت یا کاهش دلار، چشم‌انداز مثبتی برای رشد سودآوری شرکت‌های بورسی وجود دارد.

احتمال رشد سودآوری شرکت‌های دارای فروش وجود دارد و این گروه در صورت تثبیت شرایط اقتصادی، راحت‌تر امکان تعدیل نرخ محصولات را خواهند داشت و افزایش نرخ‌های احتمالی در قالب افزایش حاشیه سود نمایان خواهد شد.

کد خبر 30591

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 1 =